הסדרי נגישות
עמוד הבית > מדעי הרוח > היסטוריה > שואה > ההתנגדות הלוחמת
יד ושם - רשות הזכרון לשואה ולגבורה



תקציר
דוווח אחרי שישה ימי קרבות על הנעשה בגטו ורשה. "ואולם עובדה היא, שבמשך שישה ימים שחלפו עד כה מאז החלה האקציה הגרמנית נגד הגטו הוורשאי, לא נחלו היהודים תבוסה, והם מגלים החלטה נחושה להמשיך בהתגוננות ובמאבק, שלפי כל הסימנים יימשך זמן רב."



מתוך דין וחשבון של ה"דלגאטורה" [הנהגת המחתרת הפולנית] לממשלה הפולנית הגולה בלונדון על המרד בגטו ורשה


פריט זה הוא חלק ממאגר מידע בנושא השואה שהוקם בשיתוף: בית הספר המרכזי להוראת השואה ומטח.

אפריל 1943

…היחידות הגרמניות שחדרו לשטח זה של הגטו ב-19 באפריל עם שחר, נתקבלו באש חזקה ויעילה של המגינים. מספר רב של גרמנים נפלו הרוגים ופצועים. ההתנגדות הייתה כה חזקה, שמצד הגרמנים הוכנסו לפועלה יחידות חדשות עוד ועוד, בין השאר גם תותחי שדה, להביורים וטנקים. המצב נסתבך על-ידי הסתערויות נועזות של לוחמים יהודים אל מחוץ לרחובות המתגוננים וכן יריות תדירות על הגרמנים המתקיפים, שניתכו מן הרחובות הסמוכים לגטו, בצד הארי. הז'אנדארמריה ויחידות הס"ס לא יכלו להשתלט על המצב, ולפיכך הופעלה בקרב נגד הגטו יחידה מקובצת של הצבא. במשך יום ב' 19 באפריל ויום ג' 20 באפריל נמשכו ההתקפות של הז'אנדארמריה, יחידות הס"ס ויחידות הצבא על הגטו המתגונן בעקשנות, וכל ההתקפות האלה עלו בתוהו. ליד חומות הגטו נמשכה הפגזה אדירה יומם ולילה ללא הפוגה. טורים גרמניים ערוכים במערך קרבי יצאו פעמים רבות להסתערות. מצד הגרמנים נפלו מאות הרוגים ופצועים, והגטו הוסיף להתגונן. דבר זה הביא מן הסתם לשינוי הטקטיקה הגרמנית. הם חדלו לערוך התקפות ישירות והחלו במצור סדיר על הגטו. הופסקה התנועה בכמה רחובות סמוכים לגטו בצד הארי והמצודה היהודית הוקפה טבעת ענקית של יחידות גרמניות מזוינות. תעלות הביוב נחסמו. התותחים הגרמנים פתחו בהפגזת הגטו בפגזי-תבערה. כמה וכמה בתים עלו בלהבות. מזה כמה ימים מיתמרים מעל לגטו ענני עשן ענקיים, ובלילות עולות מעל לרובע הצפוני של העיר להבות אש עצומות. במגברי-קול מיוחדים מושמעות באוזניהם של התושבים בלי הרף קריאות לכניעה. חלק מן היהודים נשמעו לתוכן הקריאות האלה. פחות מעשרת אלפים איש התייצבו למקומות הריכוז שצוינו על-ידי הגרמנים והובלו אל מחוץ לוארשה. אבל אלה היו אנשים קשישים, ביניהם הרבה נשים, זקנים ויסודות חלשים יותר מבין הגברים. כל השאר, בעיקר גברים צעירים שמספרם עולה על עשרים אלף, נלחמים בקשיות עורף. ברור לגמרי, שבקרב זה סובל גם הצד היהודי אבדות כבדות. ואולם עובדה היא, שבמשך שישה ימים שחלפו עד כה מאז החלה האקציה הגרמנית נגד הגטו הוורשאי, לא נחלו היהודים תבוסה, והם מגלים החלטה נחושה להמשיך בהתגוננות ובמאבק, שלפי כל הסימנים יימשך זמן רב.

מלחמה יהודית-גרמנית זו עוררה רגשי השתתפות והתפעלות בצד הארי של ורשה, ומבוכה בחוגים הגרמניים, המרגישים בצדק כי המצב שנוצר בווארשה הוא מכה בלתי רגילה ליוקרה הגרמנית. כאמור, הגסטאפו הכל-יודע והכל-יכול לא הצליח לסכל את ההכנה המצוינת של האוכלוסייה היהודית למאבק ולהתגוננות, כך שהכוחות המשותפים של הז'אנדארמריה, הס"ס והצבא לא הצליחו עד כה להכניע את ההתנגדות הזאת, על אף הסתערויותיהם הנמשכות מזה שישה ימים...

לקריאה נוספת:
מרד גטו ורשה
מזיכרונותיה של נעמי שץ-ויינקרנץ על שרפת גטו ורשה וסוף המרד
התנגדות חמושה בגטאות ובמחנות

באתר יד ושם:
מרד גטו ורשה- אוסף שטרופ
המוזיאון החדש – התנגדות והצלה
מקורות רשמיים נוספים בנושא ההתנגדות הלוחמת



אל האסופה ההתנגדות הלוחמת3

ביבליוגרפיה:
כותר: מתוך דין וחשבון של ה"דלגאטורה" [הנהגת המחתרת הפולנית] לממשלה הפולנית הגולה בלונדון על המרד בגטו ורשה
שם  הספר: השואה בתיעוד : מבחר תעודות על חורבן יהודי גרמניה ואוסטריה פולין וברית המועצות.
עורכי הספר: ארד, יצחק; גוטמן, ישראל; מרגליות, אברהם
תאריך: תשל"ח
בעלי זכויות : יד ושם - רשות הזכרון לשואה ולגבורה
הוצאה לאור: יד ושם - רשות הזכרון לשואה ולגבורה
הספרייה הוירטואלית מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית