הסדרי נגישות
עמוד הבית > מדעי הרוח > היסטוריה > שואה > ההתנגדות הלוחמת
יד ושם - רשות הזכרון לשואה ולגבורה



תקציר
נאומו של יעקב גנס, ראש גטו וילנה, באסיפת בריגדירים, מנהלים ושוטרים מיום 15 במאי 1943.



נאום גנס על הסכנות הכרוכות בהכנסת נשק לגטו


פריט זה הוא חלק ממאגר מידע בנושא השואה שהוקם בשיתוף: בית הספר המרכזי להוראת השואה ומטח.

נאומו של ראש הגטו י' גנס באסיפת בריגדירים, מנהלים ושוטרים מיום 15 במאי 1943

הזמנתי אתכם לכאן, גבירותי ורבותי, על מנת להשמיע באוזניכם את הדברים הבאים:

הייתי בימים אלה בגסטאפו ושוחחתי עם ראש הס"ד בעניין אקדחים. חייב אני לומר לכם, שאין הוא שוטה כלל. הוא אמר: "הגטו נחוץ מאוד מבחינה כלכלית, אבל אתם מסתכנים כמו טיפשים ואם תועמד שאלת הביטחון אמחק אתכם. ואפילו אם אתם כבר מסתכנים יהיו לכם 30, 40, או 50 אקדחים – גם אז לא תוכלו להיוושע, אלא רק תחישו את אסונכם".

לשם מה קראתי לכם? משום שהיום שוב אסרו יהודי בעבור מסחר באקדח. איני יודע עדיין כיצד יסתיים העניין. המקרה הקודם הסתיים בכי טוב, בשביל הגטו. אני יכול לומר לכם שאם הדבר יישנה יענישו אותנו בחומרה. ייתכן שיקחו את כולם מגיל 60 ומעלה, או ילדים… עיינו בדבר והחליטו, אם אמנם כדאי כל זה!! הללו, שחושבים באופן שקול ובריא – להם יש רק תשובה אחת: אין הדבר כדאי!!

לא כדאי להתעסק עם פולנים. את זאת אומר אני למין היום הראשון, ועכשיו – על אחת כמה וכמה. שימו לב וראו את המתרחש אצל הפולנים, כיצד הם מוכרים איש את אחיו, וכמה יהודים הלכו לפונאר בגלל פולנים. אחרי כן הימלכו בדעתכם, אם אמנם כדאי הדבר. כל עוד הגטו הוא גטו, נעשה אנו – אלה הנושאים באחריות את כל מה שאפשר לעשות כדי שבגטו לא יקרה הדבר. כיום ערובה ליהודי כל משפחתו, ואם לא די בזה אטיל אני עצמי את האחריות על כל החדר, וגם אם זה לא יספיק, כל הדירה, ואפילו כל הבניין.

אתם חייבים להשגיח איש על רעהו, ואם יימצאו חמומי מוח, מחובתכם להודיע למשטרה. אין זאת מלשינות. מלשינות תהיה, אם אתם תחרישו ואנשים יסבלו.

אני אומר את הדברים האלה בפני בריגדירים, האחראים לבריגדות שלהם. אני דורש מהבריגדירים, שיכירו את אנשיהם. בצבא חייב הקצין להכיר היטב את אנשיו. והבריגדירים אינם מכירים את אנשיהם. הם רואים את כל תפקידם בנשיאת תעודות מעבר, בישיבה במשרדים ובהכנסה בעד השער (הברחת מזון). אתמול הטלתי בפעם הראשונה עונש על אותם הבריגדירים, שבבריגדות שלהם לא היו טלאים מסודרים כהלכה. מטבעי, הריני עצלן גדול. אני נותן פקודה, ואחרי כן לא אכפת לי איך ייפול דבר. לשאת טלאים, על כל המלבושים! אתמול נזכרתי בפקודה הזאת, ו- 35 בריגדירים כבר ישבו בצינוק. החל ממחר יפקח לווס על הבריגדות, ואם משהו לא יהיה כשורה ענוש יענשו את הבריגדיר. מספיק כבר עם שוטים המשמשים אומנות של תינוקות. אם הפועלים לא ילכו לעבודה, אזי הבריגדיר הוא אפס, הוא לא מתאים. אל תגרו את עצמכם, אם אין עושים לנו פרובוקציות, בל נעשה זאת אנחנו, כי המחיר נשלם אנחנו.

תנו דעתכם וראו נא היכן אנו עומדים!!!

לילה טוב.

לקריאה נוספת:
וילנה
חיים גולני על פעולות אנטי גרמניות בגטו וילנה
התנגדות חמושה בגטאות ובמחנות

באתר יד ושם:
מרד גטו ורשה- אוסף שטרופ
המוזיאון החדש – התנגדות והצלה
מקורות רשמיים נוספים בנושא ההתנגדות הלוחמת



אל האסופה ההתנגדות הלוחמת3

ביבליוגרפיה:
כותר: נאום גנס על הסכנות הכרוכות בהכנסת נשק לגטו
שם  הספר: השואה בתיעוד : מבחר תעודות על חורבן יהודי גרמניה ואוסטריה פולין וברית המועצות.
עורכי הספר: ארד, יצחק; גוטמן, ישראל; מרגליות, אברהם
תאריך: תשל"ח
בעלי זכויות : יד ושם - רשות הזכרון לשואה ולגבורה
הוצאה לאור: יד ושם - רשות הזכרון לשואה ולגבורה
הספרייה הוירטואלית מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית