פרק שני : התגלות המספר - המספר הסמוי
מילות המפתח: תנ"ך כספרות, המספר דרכו של המספר במקרא דורשת מהקורא לקרוא את הסיפורים תוך פעילות עצמית, תוך מחשבה ותשומת-לב מתמדת. עמדות המספר מובעות באמצעים שונים – לרוב נסתרים ומובלעים. בדרך-כלל שומר הוא על ריחוק לגבי הדמויות, אך יש שנקודת-התצפית שלו מתלכדת עם זו של אחת מהן. הוא מרבה לרמוז לדברים – בדרכים עדינות ועקיפות – ולא לומר אותם במפורש.
/למידע מלא...
קהל יעד: תיכון שפה: עברית
פרק שני : המספר - ידיעת המספר
מילות המפתח: תנ"ך כספרות, המספר המחבר מתאר את ידיעותיו של המספר המקראי. לדבריו ברוב סיפורי המקרא המספר הנוכח הוא מספר כל יודע אשר מסוגל לראות פעולות הנעשות בסתר ואשר מכיר את הדמויות לעומקן. המספר הכל יודע בקיא בתחומי הדעת, הרגש והרצון של דמויותיו. /למידע מלא...
קהל יעד: תיכון שפה: עברית
פרק שני : התגלות המספר - המספר הגלוי
מילות המפתח: תנ"ך כספרות במדע הספרות מקובלת ההבחנה בין ידיעת-כל של מספר, אשר נוהג לשלב בסיפור את הערותיו על הדמויות ועל המאורעות, לבין ידיעת-כל של מספר, אשר נותן לסיפור לדבר בעד עצמו. ככלל המספר המקראי אינו נוהג להזכיר את עצמו, אולם בכל זאת קיים המישור של המספר לצד המישור של המסופר, כפי שיראו הדוגמאות הרבות בפרק.
/למידע מלא...
קהל יעד: תיכון שפה: עברית
המספר
מילות המפתח: ספרות, המספר, מספר עד, מספר כל יודע הקול המוסר את היצירה. לעיתים המספר הוא מספר שותף ליצירה, כלומר מספר עד, שהוא דמות ראשית או משנית ביצירה. מתוקף היותו שותף ליצירה הוא מספר מוגבל. לעיתים המספר הוא חיצוני ליצירה, משקיף ומדווח. מספר מסוג זה עשוי להיות מספר "כל יודע" – בלתי מוגבל.
/למידע מלא...
קהל יעד: חטיבה,
תיכון תאריך: 2003 שפה: עברית
שאול בעין דור : איזון סיפורי בין הנביא הדוחה ובעלת האוב המקרבת
מילות המפתח: שאול (המלך), תנ"ך כספרות המאמר מנתח את שמואל א פרק כח המספר על ביקורו של שאול המלך אצל בעלת האוב ערב המלחמה שבה מצא את מותו. הכותב עומד על האיזון הסיפורי המפתיע בין דמותו של שמואל הנביא המתגלה אל שאול ונוהג בו בנוקשות ובין העידוד והחמלה להם זוכה שאול מידה של בעלת האוב. המאמר בוחן לא רק את העיצוב הספרותי של הסיפור אלא גם את המסר התאולוגי המשתקף מעיצוב זה. /למידע מלא...
קהל יעד: חטיבה,
תיכון תאריך: תשנ"ב שפה: עברית
פרק שלישי : הדמויות
מילות המפתח: תנ"ך כספרות, אישים ודמויות במקרא ההקדמה לפרק השלישי, העוסק כולו בדמויות בסיפור, מסבירה כיצד עיצוב הדמות מעיד על ההשקפות והמשמעויות הגנוזות בסיפור. הדמות ביצירה הספרותית אינה אלא מכלול אמצעי העיצוב ממנה היא מורכבת.
/למידע מלא...
פרק שלישי : עיצוב הדמויות בדרך ישירה : מהות פנימית
מילות המפתח: תנ"ך כספרות הפרק הנוכחי עוסק באפיון המהות הפנימית של הדמות המקראית. המחבר מבחין בין תיאורים המתיחסים לקווי אופי, לבין תיאורים המתיחסים למצבי- נפש. לטענתו, כאשר הידיעות מובאות מפי אחת הדמויות בסיפור, לא תמיד יש בהן ערך ממשי לעיצוב הדמויות "המאופינות" וניתן ללמוד מהם דווקא על הדמויות "המאפיינת".
/למידע מלא...