הסדרי נגישות
עמוד הבית > מדעי החברה > כלכלה וניהולעמוד הבית > טכנולוגיה ומוצרים > מחשבים ואינטרנט


ביטוח באינטרנט
מחבר: עדי סורפין


אינטרנט עכשיו : מגאזין לאתרי אינטרנט בארץ ובעולם
חזרה3

ענף הביטוח הינו אחד מענפי העסקים העתיקים בעולם. מקורותיו מחזירים אותנו אחורנית עד לימי הביניים - ימי ראשית הסחר הימי. האם התאים עצמו ענף הביטוח לעידן המקוון? האם חברות הביטוח בארץ עושות שימוש מושכל ביכולותיה של רשת האינטרנט?

סוכן הביטוח נתפס, על-ידי רבים בציבור, כיועץ אישי - משהו דוגמת "הבנקאי האישי". במובנים רבים, ענף הביטוח אכן מזכיר את ענף הבנקאות אולם בפועל, סוכן הביטוח רחוק מלהיות אישי. על פי חוק סוכני הביטוח, סוכן הביטוח מייצג את האינטרס של חברת הביטוח. מייצג - ולא שליח, שכן בעוד שליח יכול לחייב את שולחיו, הבטחותיו של סוכן ביטוח יחייבו את חברת הביטוח רק אם נכללו, בכתב, בחוזה הביטוח.

במציאות כזו, תפקידו ומעמדו של סוכן הביטוח לא בהכרח ברורים לאזרח מן השורה שכן, אם לכאורה נראה כי תפקידו לייצג אותנו - הלקוחות, אין הדבר מעוגן במציאות. יחד עם זאת, גם ההנחה כי סוכן הביטוח הוא נציג חברת הביטוח אינה נכונה, שכן הבטחותיו והסבריו שבעל-פה לא יחייבו, ביום הדין, את חברת הביטוח.
מהות תפקידו וחשיבותו של סוכן הביטוח מקבלת פרספקטיבה חדשה לאור המהפיכה העכשווית שחברות הביטוח עוברות בעידן האינטרנט. אם, למשל, סברתם כי סוכן ביטוח נחוץ בכדי לסייע בבניית תיק הביטוח, כעת מסתבר שבאמצעות האינטרנט, אפשר גם אחרת. סוכן ביטוח וירטואלי, דוגמת זה הנמצא באתר "אישי-ישיר", הוא דוגמה טובה לכך.

חברות הביטוח הישירות, המאפשרות ללקוחות קשר עם חברת הביטוח באמצעות הטלפון, קראו נכון את המפה: ענפי תעשיה ושרותים רבים נמצאים כיום בתהליך של Disintermediation - העלמות פונקציית התיווך או איש הביניים. עקב כך הם החלו בהערכות מתאימה לקיצוץ תפקידי הביניים בינם לבין לקוחותיהם. אכן, במציאות בה ניתן להתקשר ישירות לספק השירותים, ובמקרה שלנו - ישירות לחברת הביטוח, על מנת לרכוש פוליסת ביטוח, חיוניותו של סוכן הביטוח, במתכונתו הנוכחית, עומדת בספק. נכון שבטרם כולנו נרכוש את פוליסת הביטוח הבאה דרך האינטרנט, ישנן בעיות נוספות עליהן יש צורך להתגבר (אחת מהן היא המחסום הפסיכולוגי, המונע מרבים למסור פרטיהם האישיים באינטרנט, גם אם חששות אלו לא בהכרח מוצדקים), אולם העתיד נראה לא כל-כך רחוק.


אתרי חברות הביטוח


בהשוואה לאתרי חברות ביטוח אחרות בעולם, רוב אתרי הביטוח הישראלים נמצאים בשלב הראשוני של ניצול יכולות מדיום האינטרנט. חברות הביטוח הישראליות יכולות ללמוד לא מעט מעמיתיהן מחו"ל. לדוגמא, באתר חברת הביטוח העולמית Prudential, מנצלת החברה את יכולות האינטרנט לניהול תיקו האישי של הלקוח וכל זאת מהבית, בדרך הדומה לניהול חשבון בנק.

אתר חברת ביטוח יכול לסייע רבות לקיצור הליכים בירוקרטיים ואפשרות להתקשר ללקוח בדיוק בזמן שנוח לו, 24 שעות ביממה. ביקור באתרי חברות הביטוח הישראליות מעלה כי רובן מספקות באתרם אינפורמציה כללית בלבד - אודות החברה עצמה ואודות סוגי הביטוח השונים (ביטוחי דירה, רכב, חיים, בריאות ועוד) שהיא מציעה. חלקן מציעות מידע רלוונטי נוסף, דוגמת מילון למונחי ביטוח, מדריך מדרגות מס ומנגנונים לחישוב עצמי של תעריפי הביטוח.

סוכן הביטוח יכול להתפתח ולהתאים עצמו לעידן החדש, תוך שימוש באינטרנט, למטרת איסוף פרטי הלקוחות וניהול מידע אולם עד היום, חברות הביטוח עדיין לא מנצלות את יתרונות הרשת, מעבר לשימושה ככלי שיווקי ופרסומי וגם זאת - רק בגדר דף מידע לציבור.



מה טומן בחובו העתיד


לעתיד, כמו תמיד, אין גבול. הזמנת פוליסה חדשה, לדוגמא, תוכל להעשות דרך האינטרנט כשהמשתמש יוכל למלא את פרטיו הדרושים, ומיד לאחר מכן תונפק לו פוליסה שתישלח לאישורו בדואר לביתו. כל תהליך מילוי הטפסים על דיווח תאונה או גניבה יוכל להעשות, אף הוא, באמצעות הרשת. חישוב השתתפות עצמית, או פגיעה בבונוס "העדר תאונות" יכולים להעשות, אף הם, דרך אתר חברת הביטוח. וכך, בהיות ענף הביטוח אחד מתחומי המסחר המשומנים ביותר בעולם, נראה כי הסבתו לעידן האינטרנט תוכל להעשות באופן כמעט טבעי.



האספקט הגלובלי


מאפיין נוסף, היכול לסייע בהסבת ענף הביטוח למדיום האינטרנט, הוא עקרון הגלובליזציה. ענף הביטוח הינו אחד מענפי העסקים העתיקים ביותר. מקורותיו מחזירים אותנו אחורנית עד לימי הביניים - ימי ראשית הסחר הימי. צרכי הענף השפיעו על האופי הגלובלי שלו, שסייעו בפיתוח חוקים וכללים המהווים מעין עולם ומלואו. בדרך זו, כל חברות הביטוח, באשר הן, קשורות זו לזו. כך - עיסקה הנעשית במקום כלשהו בעולם תשפיע, בדרך זו או אחרת, על עיסקאות אחרות. לדוגמא: ריבוי אסונות טבע בדרום אמריקה ישפיע, בסופו של דבר, על מחיר פוליסת ביטוח הרכב בישראל. הסיבה לכך היא העובדה שכל חברת ביטוח חייבת לבטח עצמה על-ידי חברות ביטוח אחרות. בדרך זו מקטינות חברות הביטוח את נטל ההוצאות שלהן, במקרה של תביעה. הדבר פועל, כמובן, באופן דו-סטרי והתוצאה היא שנזק המכוסה על-ידי חברת ביטוח במקום כלשהו בעולם, מפעיל מעין תגובת שרשרת המשפיעה על חברות ביטוח אחרות, הנאלצות להגדיל את פרמיות הביטוח שלהן גם בענפים אחרים.

בדרך זו, עקרונות הגלובליזציה, שכל כך מאפיינות את הענף, יכולות לסייע בהצלחת פיתוח אסטרטגיה מתאימה למדיום האינטרנט. כמו בתחום הבנקאות, גם כאן, רשת האינטרנט יכולה לפתוח את שוק הביטוח המקומי לחברות בינלאומיות. וכך, כשחוקי הביטוח וכלליו יהיו זהים בכל העולם (חזון אחרית הימים?) ומבוססים בעיקרם על החוק האנגלי (מקום "הולדתו" של ענף הביטוח) נוכל, אולי, לרכוש בעתיד פוליסות ביטוח מעבר לים, דרך האינטרנט.



חזרה למציאות


למרות היכולות הטכניות הקיימות כבר היום, עדיין לא ניתן לרכוש פוליסת ביטוח אטרקטיבית לשימוש בארץ דרך חברות ביטוח זרות. אתרי חברות הביטוח נמצאים עדיין בשלביהם הראשונים. חברות ביטוח אחדות נמצאות עדיין בשלב ה"התלהבות" מעצם הרעיון, ללא הבנה ממשית כיצד ניתן לנצל את יתרונות המדיום לשיפור עסקיהן. אכן - עוד חזון למועד.


חברות ביטוח בעלות נוכחות באינטרנט

Prudential: http://www.prudential.com

אתר הביטוח הישראלי: http://www.insurance.co.il

מנורה: http://www.menorah.co.il

ביטוח ישיר: http://www.yashir.co.il

אישי-ישיר: http://www.ishiyashir.co.il

הראל חברה לביטוח (ממיזוגן של שלוח וסהר-ציון): http://www.harel-ins.co.il

מגדל: http://www.migdal.co.il

אררט: http://www.ararat.co.il

פניקס: http://www.Phoenix.co.il

הכשרת הישוב: http://www.ildinsur.co.il

מבטחים: http://mivtachim.co.il

AIG: http://www.aig.com

ILD: www.ildinsur.co.il

לעמוד הקודם

לעמוד הבא

ביבליוגרפיה:
כותר: ביטוח באינטרנט
מחבר: סורפין, עדי
תאריך: לא ידוע 1998 , גליון לא ידוע
שם כתב העת: אינטרנט עכשיו : מגאזין לאתרי אינטרנט בארץ ובעולם
הוצאה לאור: אריג'נט