הסדרי נגישות
עמוד הבית > מדעי החברה > כלכלה וניהולעמוד הבית > טכנולוגיה ומוצרים > מחשבים ואינטרנט


האינטרנט כחלון הזדמנויות
מחבר: ליאור עילם


אינטרנט עכשיו : מגאזין לאתרי אינטרנט בארץ ובעולם
חזרה3

בשנתיים האחרונות אנו עדים לשינוי בחוקי המשחק הכלכליים בעקבות התפתחות טכנולוגיות המידע. השינוי הינו מהותי ומתרחש בכל הרבדים, החל משינוי הכלכלה העולמית וכלה בצמיחתן חסרת התקדים של חברות סטרט-אפ צעירות. על הכלים שלאורם יש לראות את השינויים המתרחשים מול עינינו, ועל המשמעות שלהם על היזם השואף לנצל את התפתחות המסחר האלקטרוני כדי להגדיל את נפח מכירותיו, בשורות הבאות.


 

ראשית דבר


סופר המדע הבדיוני אסימוב חזה את מהפכת המחשוב אולם נכשל בניבוי אופן התפתחותה. אסימוב, שכתב בתקופה בה הלכו המחשבים וגדלו משנה לשנה, תאר מחשב ענק "אשר הלך וגדל ללא הרף, עד שששת לוחותיו מילאו את העיר וושינגטון כולה". טעותו של אסימוב נבעה מההקבלה בין ההתפתחות הטכנולוגית מעשה ידי האדם, לתפיסה הפיזיקלית המיושנת שראתה את העולם כמתפתח באופן אחיד ורצוף - שיטת חיזוי פשוטה הקרויה אקסטרפולציה. אף על פי שאין להאשים את אסימוב בחוסר הצלחתו לחזות את העתיד (רבים נוספים שלחו את ידם בניבוי העתיד ונכשלו כשלון חרוץ), הרי עובדה היא שמדענים נאלצים היום לקבל גישות מורכבות יותר, הרואות את תהליך ההתפתחות האנושי (הטכנולוגי והחברתי) לא כתהליך לינארי דרוויניסטי, אלא כתהליך קופצני, מורכב, ובלתי ניתן לחיזוי מדויק; מה שאפשר לכנות גם "התפתחות בדילוגים". במהלך המאות האחרונות היינו עדים להאצה הולכת וגדלה ב"דילוגים" חברתיים, שמקורם בפריצות דרך טכנולוגיות. מאות שנים נדרשו מאז המצאת הדפוס ועד שהפצת המידע ההמונית באמצעותו הפכו לנחלת הכלל. רק עשרות שנים נדרשו מאז המצאת הטלפון והרדיו ועד להווצרותם של כלי התקשורת העולמיים. היום ניתן למדוד "דילוגים" אלה, כגון מהפכת המחשבים האישיים, אפילו בשנים ספורות.

יש חשיבות כלכלית וחברתית עצומה באיתור ה"דילוגים" בעודם מתהווים, זאת משום שכל "דילוג" שכזה יוצר מעין "חלון הזדמנויות" ליזמים המבינים את הפוטנציאל הטמון בו ומנצלים את קיומו כדי להשפיע ולהטביע את חותמם על החברה האנושית. כולנו מזהים היום את שמותיהם של מי שהיו, אך לפני עשרים שנה, תלמידי קולג' חסרי פרוטה: ביל גייטס - מייסד ונשיא חברת מיקרוסופט, וסטיב ג'ובס - ממייסדי חברת אפל. אנשים אלה נמנו אם אותם מעטים שהיו הראשונים לזהות את הווצרותו של "חלון הזדמנויות" עם הופעתו של המחשב האישי.

היום אנו עומדים שוב בפני פתיחתו של "חלון הזדמנויות", הנובע מההתפתחויות הטכנולוגיות המדהימות בתחום העברת המידע. אנו נכנסים לעידן חדש שבו הכלכלה המודרנית משנה פניה ומסתגלת למציאות שלא הייתה קימת קודם לכן: עולם בו כמות עצומה של מידע זורמת בחופשיות וללא מגבלה. מספר חוקרים אף משמיעים את הטענה כי יש לראות את התקופה הנוכחית, סוף המאה העשרים, כשוות ערך, מבחינה אנלוגית, למהפכה התעשייתית שהתרחשה במאה ה18-. אז הסבו רוב האנשים את עיסוקם מחקלאות לתעשייה, היום ההסבה היא לייצור מידע. את השפעות המעבר לכלכלה המתבססת על מידע אפשר לחוש כבר היום, למשל עם התעצמות חשיבותו של "מומחה למערכות המידע" בארגונים. הטענה של החוקרים היא שהשפעה זו תמשיך להתעצם, ומבלי שנרגיש בכך כמעט, תשנה אט אט את אורחות חיינו.

הולכת וגוברת התופעה בה אנשים מנצלים את זרימת המידע (ב"מידע" הכוונה היא לא רק למלל, אלא גם לתמונות, קולות ואף אנימציה ממוחשבת וסרטים) ומשנים את דרך עבודתם או את האופן בו הם מבלים את שעות הפנאי שלהם. מילת המפתח העומדת במרכז מהפכת המידע המודרנית, אשר תופסת תאוצה מיום ליום, הינה ה"אינטרנט". האינטרנט - רשת פיזית של מחשבים, עליה יושבות רשתות תקשורת רבות, שאחת מהן "רשת המידע העולמית", ה-World Wide Web - מוכרת לכולנו כמקור עצום של מידע, ההולך ותופח מיום ליום עם הצטרפותם של אנשים פרטיים, גופים מסחריים, ממשלתיים, צבאיים ואחרים. רשת האינטרנט הפכה לכלי המוביל את המעבר לעידן החדש.



 

פתיחתו של חלון הזדמנויות חדש


כפי שמחשב ה'אפל', ומחשב ה-PC שבא בעקבותיו, סימלו את פתיחתו של "חלון הזדמנויות" חדש, כך התפתחותה של רשת האינטרנט מסמלת את פתיחתו של "חלון הזדמנויות" נוסף. כל אחד ואחת מאתנו יכולים לנצל את ה"חלון" שפותחת לפנינו רשת האינטרנט, ולהטביע את חותמנו על האופן בו יתנהלו חיינו בעשור הבא. לכל אחד ואחת יש פוטנציאל, אם לא להיות "ביל גייטס" הבא, הרי לכל הפחות להשתלב בעידן החדש, למשל על ידי הקמת חברה שתנצל ביעילות את האפשרויות החדשות שפותחות לפנינו טכנולוגיות המידע.

בניגוד לתחומים מסורתיים, בהם שולטים גופים ממוסדים רבי עוצמה ומוניטין, באינטרנט יש עדיין מקום רב לחברות צעירות אשר יכולות לבסס את עצמן כמובילות באספקת מגוון רחב של מוצרים ושירותים מקוונים. חברת ( Amazon.com http://www.amazon.com ) הינה דוגמא לניצול "חלון ההזדמנות" שיצרה רשת האינטרנט: בזכות החזון של ג'ף בזוס (Jeff Bezos), מייסד החברה, התבססה Amazon.com בתוך פרק זמן קצר להפליא. היא נוסדה ב-1995 כחנות הספרים הווירטואלית המובילה בעולם. מאז שהתחילה החברה את צעדיה הראשונים, עת טיפל ג'ף בזוס בעצמו בהזמנות הראשונות, עטף את הספרים בנייר עטיפה והובילם למשרד הדואר השכונתי במכוניתו המשפחתית, עשתה החברה כברת דרך ארוכה והיא חגגה לא מכבר את המכירה ללקוח המליון. מתחריה של 'חנות הספרים הגדולה בעולם' (Earth's Biggest Bookstore) - כינוי שהוא שם רשום של החברה, נאלצים להתמודד עם עובדה זו ומשקיעים היום סכומי עתק בכדי שלא להשאיר את חברת Amazon.com כמונופול בשוק הספרים המקוון.

עד לשנת 1997 הצביעו המאזנים הפיננסים של חברת Amazon.com על הפסדים מתמשכים ורק באותה שנה התחילה החברה לעבור לרווח תפעולי. עובדה זו לא מנעה את הנפקת החברה בסכום של 300 מליון דולר בבורסה האמריקאית, בתחילת השנה היוצאת, סכום אשר שיקף את הציפיות הורודות של המשקיעים לגבי עתיד החברה. חברת Amazon.com לא הציעה מוצר מהפכני, היא הציעה לאנשים, אשר היו רגילים עד אז לקנות ספרים בחנות, לרכוש את ספריהם באמצעות האינטרנט. היא הציעה ללקוחותיה מבחר ספרים עצום בכל נושא אפשרי, וממשק נוח לחיפוש על פי שם הסופר, שם הוצאה, או תחומי עניין. בנוסף הציעה החברה ללקוחותיה את הספרים במחירים זולים להפליא.

ג'ף בזוס, ילד פלא פיננסי מוול סטרייט, לא נרתע מפני הקשיים הקיימים בהקמה ובניהול של חברה המתבססת באופן בלעדי על האינטרנט. במקום זאת, הוא דבק ברעיון שלו מתוך הבנה שהסחר הוירטואלי טומן בחובו יתרונות ללקוח ולנותן השירות כאחד. בניהול המסחר על גבי הרשת קיימים קשיים, עליהם אדון בגליון הבא, תוך הסבר מדוע כדאי לנסות ולהתמודד עם הקשיים הללו כבר היום, אולם יותר מאשר הפתרונות עצמם, חשובה בעיני הגישה החיובית, הדבקות במטרה והגמישות המחשבתית - תכונות אשר חייבות לאפיין כל אחד ואחת, אשר שוקלים את הקמתה של חברה המתבססת על האפשרויות החדשות שמציעות טכנולוגיות המידע.



 

ניפוץ גישות מקובלות


אציג שתי גישות שגויות הרווחות בהקשר של אינטרנט ועסקים. האחת הינה נחלתם של אנשים פרטיים, החוששים להכנס לתחום. השניה הינה גישה שמרנית, המאומצת בעיקר על ידי גופים וחברות להם יש, במקרים רבים, שליטה בפלח שוק מסוים. במרבית המקרים פלח השוק בו פועלים הגופים הללו נחשב כיציב יחסית ושמרני (למשל: שוק ספרי הלימוד בישראל).

לפי הגישה הראשונה, יש צורך בפיתוח של חידוש טכנולוגי בכדי להצדיק את הקמתה של חברה באינטרנט. מבלי להפחית כהוא זה בהצלחתן הראויה לכל שבח של חברות צעירות, כגון חברת צק'פוינט הישראלית, אשר מפתחת טכנולוגיות לאבטחת מידע, די להתבונן בהצלחתה של Amazon.com ולבחון את הרקע ממנו הגיע ג'ף בזוס מייסדה, בכדי להבין שאין צורך להיות מומחה למחשבים על מנת להקים חברה מצליחה הפועלת על בסיס טכנולוגיות המידע. רבים מ"גאוני המחשב", המהווים בעיני רבים מאתנו את האורים והתומים בכל הקשור להתפתחות רשת האינטרנט, חסרים ראיה מרחיקת לכת ואינם רואים את ה"יער" מבעד לפרטים הטכנולוגים. ידוע לכולנו שכאשר עוסקים בפרטים הקטנים, מתקשים לעיתים לראות את התמונה השלמה. על כן נוכל לצפות שהאנשים אשר יעצבו את תכניו של העידן החדש, לא יהיו בהכרח אנשים טכניים המתמצאים בפרטי הפרטים של הטכנולוגיות החדשות, אלא בעיקר אנשים בעלי חזון לעתיד ואומץ, אשר אינם חוששים לחרוש בשדה זרוע קוצים. ההבדל בין מובילי השינוי למומחי המחשב שקול להבדל שבין נפוליאון או אלכסנדר הגדול לבין החייל ששירת תחתיהם, מוכשר ככל שיהיה. דרוש, אם כן, רעיון עסקי חדשני ומוצלח, אולם בעיקר דרושה נכונות ותעוזה לסלול דרך בארץ לא נודעת.

הגישה השגויה האחרת היא המנעותם של גופים ממוסדים מכניסה לתחום החדש, או כניסתם לתחום מתוך גישה שהמאפיין אותה הוא הרצון "לצאת ידי חובה". במרבית המקרים המשמעות היא הקמתו של אתר באינטרנט, במטרה מודעת או לא מודעת, להראות כמי שצועדים עם רוח הזמן, אך לא מתוך הבנה אמיתית של התהליך אליו נכנס הארגון. כולנו יודעים כי פרדיגמה חדשה דורשת חשיבה חדשה ונכונות לערער את הגישות והדעות הקודמות. היא דורשת פתיחות לרעיונות חדשים, תוך נכונות לקחת סיכונים גם אם משמעותם עשיית טעויות במהלך הדרך. הנחה זו נכונה גם לגבי תפיסת האינטרנט, כחלק משינוי טכנולוגי וחברתי כולל. הגישה השגויה באה לידי ביטוי בהטלת האחריות לנושא האינטרנט על כתפיו הצרות מדי (לעיתים) של אחד מאנשי השיווק בארגון, או על גורם חיצוני שהיכולת לפקח על מעשיו ולהבטיח שהוא יקדם את האינטרסים העסקיים של הארגון, מוטל לעיתים בספק.

כאשר מוטלת המשימה של הקמת אתר על גוף אשר מתמחה בהקמת אתרי אינטרנט, היא חייבת להעשות לאחר שיקול דעת ובחינה מעמיקה. יש להימנע ממצב בו "מנוכסת" השליטה בהקמת האתר מאנשי השיווק והניהול בארגון, המחויבים לצורכי החברה, ועוברת לשליטתו של גוף חיצוני אשר לעיתים חסר לא רק את ההבנה לגבי הצרכים הייחודיים של החברה, אלא אף חסר אנשים בעלי גישה שיווקית וניסיון ניהולי.

לעיתים קורה שאנשים מתוך הארגון, שהם חסרי נסיון והבנה לגבי המשמעויות הנובעות מתוך התפתחות רשת האינטרנט, לוקחים על עצמם, או מקבלים כהוראה מלמעלה, להקים אתר לארגון. מספר אנשי שיווק איתם שוחחתי, ניסו להקביל בין האינטרנט לבין מדיות המוכרות להם, אולם יש להבין כי האינטרנט אינו עיתון ואינו ערוץ קניות טלוויזיוני. לאינטרנט יתרונות וחסרונות הייחודיים לה בלבד, אשר בחלק מהם נדון בחודש הבא. באותה מידה לפיה לא נפקיד את נושא המכירות בידיו של מומחה משאבי האנוש, כך אין להפקיד בידי מומחה משאבי האנוש, או איש המכירות, את נושא הפקתו של אתר אינטרנט. אם בין שורותיו של ארגון קיים חוסר באדם, אשר לו גישה והבנה בתחום האינטרנט, זאת בנוסף לנכונות ויכולת להקדיש זמן לנושא, טוב תעשה הנהלת הארגון אם תשקיע מאמץ להכשיר אדם כזה, או לשכור מומחה אינטרנט חיצוני, שינתן לו זמן מספק ללמוד לעומק את צרכי הארגון. "סוף מעשה במחשבה תחילה", אומרים. יש לאפיין את צרכי הארגון תוך קיום אינטרקציה עם מנהליו הבכירים. יש לבחון מהי הדרך היעילה ביותר בה האתר יכול לתרום לארגון, תוך בחינת הציפיות מהאתר מול עלויות ההקמה והתחזוק. כאשר שוקלים להעזר בחברה חיצונית צריך, בין היתר, לאפיין את הכלים הטכנולוגים הנמצאים בידיה ואת היכולת להחליף או לשפר את הכלים הללו בעתיד, בכדי שלא 'להתקע', בתוך שנים ספורות, עם טכנולוגיה מיושנת שעלתה ממון רב.


* הכותב הינו מנכ"ל בוקלי, מרצה ויועץ בתחום האינטרנט

לעמוד הבא

ביבליוגרפיה:
כותר: האינטרנט כחלון הזדמנויות
מחבר: עילם, ליאור
תאריך: לא ידוע 1998 , גליון לא ידוע
שם כתב העת: אינטרנט עכשיו : מגאזין לאתרי אינטרנט בארץ ובעולם
הוצאה לאור: אריג'נט
הערות לפריט זה: הכותב הינו מנכ''ל בוקלי, מרצה ויועץ בתחום האינטרנט