הסדרי נגישות



מיכלאנג'לו (מיכלאנג'לו בואונרוטי) (Michelangelo (Michelangelo Buonarroti, 1475 - 1564
מחבר: צוות קרן תל"י


קרן תל"י
חזרה3

צייר, פסל, רשם, אדריכל ומשורר בן פירנצה, מגדולי אמנות הרנסנס ואמנות המערב כולה.

בעת המאבקים והקרבות שפרצו עם מות פטרונו לורנצו 'המפואר' דה מדיצ'י, עזב מיכלנאג'לו את פירנצה והגיע לרומא בשנת 1496. מכאן ואילך נדד בין שתי הערים הללו, כתוצאה משינויים במעמדם הפוליטי של מסיקיו ויחסיו הסוערים אתם. בטרם מלאו לו שלושים, הספיק לפסל את יצירותיו הגדולות ה'פייטה' ברומא, ו'דוד' - בעת חזרתו לפירנצה וכסמל לגאוותם האזרחית של בני העיר. בשנת 1505, כשחזר לרומא, נהפך האפיפיור לפטרונו, והטיל עליו משימות ראוותניות, ובהן ציור סיפורי התנ"ך בתקרת הקפלה הסיסטינית ובניית הקתדרלה של סן פיאטרו. פועלו של מיכלאנג'לו בציור, בפיסול ובארכיטקטורה השפיע באופן מכריע על המשך תולדות האמנות המערבית.


Italian Renaissance painter, sculptor, architect and poet. Born in Tuscany, his early patrons were the Medicis of Florence. With their fall and the threat of French invasion, he moved to Rome and alternated between these two cities throughout his long career, depending on political changes and his tumultuous relations with his employers. Two of his best-known works, the Pietà and the David, were sculpted before he turned thirty. Despite his low opinion of painting, two of his most influential works were frescoes, commissioned by Popes for the Vatican in Rome: the biblical figures and scenes on the ceiling and The Last Judgment on the altar wall of the Sistine Chapel. In 1546, he was appointed architect of St. Peter's Basilica; this prodigious building, along with additional structures he created, gave the Vatican its present form. Michelangelo's genius in sculpture, painting and architect did much to influence the course of West art.


מעבר ללקסיקון > לקסיקון אמנות