הסדרי נגישות
עמוד הבית > מדעי הרוח > שפה ושפות > דקדוק


תחביר : נושא ונשוא
מחבר: מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית. צוות לשון


מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית
חזרה3

תרשים של משפטים פועליים ולא פועליים

בעברית רוב המשפטים הם משפטים פועליים, כלומר משפטים שיש בהם פועל.
אך יש בעברית גם משפטים לא פועליים - משפטים שאין בהם פועל נקראים משפטים "שֵׁמָנִיִּים".

הנשוא

את ניתוח המשפט מתחילים בזיהוי הנשוא.
אם יש פועל נטוי במשפט הוא הנשוא.

נשוא מורחב

נשוא מורחב הוא נשוא אחד שיש בו יותר ממילה אחת.
ניתן לחלק את הנשוא המורחב לשלוש קבוצות:

הנושא

הנושא הוא שם עצם (או כינוי). אחת השיטות לזהות את הנושא היא לשאול - מי הנשוא.

סימנים נוספים לזיהוי הנושא:

  1. הנושא מותאם לנשוא הפועלי במין, במספר ובגוף.
    הדס/ראתה; אנחנו/נכנסנו; החברים/נכנסו.
  2. לפני הנושא אין מילת יחס.
  3. לעתים הנושא אינו מילה נפרדת, אלא הוא מסתתר בתוך הפועל. זהו נושא נסתר.

נושא סתמי

יש משפטים שהנושא בהם אינו מפורש ואף אינו מסתתר בפועל. במשפטים אלה יש נושא סתמי.
ניתן לחלק את הנושא הסתמי לשתי קבוצות:

תרשים נושא ונשוא

‏‏טיפים

  • זיהוי הנשוא – אם יש במשפט פועל נטוי (אמיתי) הוא הנשוא במשפט.
  • זיהוי הנושא – כדי למצוא את הנושא שואלים מי + הנשוא? מי (מה) נשוא? = נושא

  • לפני נושא לא תופיע מילת יחס.

  • בין הנושא לנשוא חייבת להיות התאמה של מין ומספר.

דוגמות: הילד אכל תפוח, הילדה אכלה תפוח, הילדים אכלו תפוח.

  • נושא נסתר – צורת הציווי היא תמיד נושא + נשוא.

ביבליוגרפיה:
כותר: תחביר : נושא ונשוא
שם  האתר: HighLearn : קורס לשון לבגרות
מחבר: מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית. צוות לשון
בעלי זכויות : מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית
הוצאה לאור: מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית
הערות:

1. אתר זה מכיל את הקורס "לשון לבגרות". הקורס מכיל את כל החומר לבגרות בלשון על פי תכנית הלימודים של משרד החינוך. בקורס קיימים שלושה מסלולים: הגה וצורות, תחביר והבנה והבעה.
2. הקורס נשען על ספר הלימוד לחטה"ע "עיין ערך: לשון-הבנה-הבעה" (הוצאת מטח, 1999).