המבחן בודק הישגים לימודיים וידע ולא רק אינטליגנציה
(הביקורת נוגעת לתקפות המבחן) |
v אמנם עובדה זו נכונה אך מבחני המשכל נבנו במטרה לנבא יכולת הצלחה בעתיד ולכן אותם משתנים הנוספים המשפיעים על ציון המשכל רלוונטיים לא פחות. |
המבחן מוגבל משום שהוא כולל בעיקר מרכיבים מילוליים
(ביקורת על המהימנות) |
v בעקרון אין תשובה לביקורת זו אך קיימים מבחנים שבהם למרכיב המילולי חלק קטן מאד כגון : מבחן הצורות של רייבן. כמו כן לא ניתן לבטל לגמרי מרכיב זה שכן תמיד ההוראות יהיו מילוליות, אלא אם כן ניתן יהיה בעתיד להשתמש באמצעים משוכללים יותר כמו למשל: סריקה מוחית או בדיקה ביולוגית גנטית כלשהי. |
המבחנים לוקים בהטיה תרבותית (ביקורת על המהימנות, תקפות, סטנדרטיזציה) |
v קיימים שני נסיונות לפתור בעיה זו:
למרות הנסיון, על המבחנים נטולי התרבות קיימת ביקורת:
v לא ניתן לבנות מבחן המנותק לחלוטין מהתרבות.
v לא ניתן לבדוק את המבחן מבלי להיות מושפיעם במידה זו או אחרת מהתרבות.
v המבחן אמור לנבא יכולת הסתגלות בתוך תרבות נתונה ואם נבנה מבחן המתאים לתרבותו לא נוכל לנבא את יכולתו של הפרט להסתגל לתרבות הכוללת.
|
המבחן מושפע ממשתנים אישיים (מחלה, טיפול תרופתי , עייפות וכו') |
v נאמר לנבדק בתחילת המבחן כי במידה ויש גורם שעשוי להשפיע על ציונו- שלא ייבחן. |