עמוד הבית > מדעים > רפואה וקידום הבריאות > תזונה
מכביתון : להרגיש טוב, להיות בריא!


תקציר
תחלואת החורף מעידה על היחלשות-מה של מערכת החיסון בגופנו. כיום ידוע שעל פעילותה משפיעים גורמים שונים ובהם מצבנו הנפשי, התזונה המכלכלת את גופנו והפעילות הגופנית.



תאוריית הקשר : תזונה, מצב הרוח ומערכת החיסון של גופנו
מחברת: אולגה רז


תחלואת החורף מעידה על היחלשות-מה של מערכת החיסון בגופנו. כיום ידוע שעל פעילותה משפיעים גורמים שונים ובהם מצבנו הנפשי, התזונה המכלכלת את גופנו והפעילות הגופנית.

מהי המערכת החיסונית, ואיך אפשר לחזק אותה?

מערכת זו פועלת בכל הגוף ומגינה עליו מפני מחלות. היא כוללת תאים בעלי תפקידים מיוחדים (תאי דם לבנים, תאי B ותאי T), גופיפי נגד, איברים מיוחדים (טחול, ההרת (תימוס), לשד העצם), חומרים כמו אינטרפרון, אינטרלוקין ומערכות תומכות אחרות. המערכת החיסונית אחראית למלחמה בחיידקים, בנגיפים, בפטריות, בטפילים שונים (לדוגמה תולעים) ואפילו בתאי סרטן. בשל ייחודיות המערכת ומורכבותה ובשל העובדה שהיא מפוזרת בגוף ואין אנו מכירים את כל חלקיה, הידע עליה מתפתח לאט. כיום ידוע לדוגמה שגם לשקדים ולתוספתן יש תפקידים חשובים במערכת החיסונית, בעוד בעבר סברו שאיברים אלה מיותרים לחלוטין, ולכן כשעוררו בעיה בריאותית, כרתו אותם מבלי היסוס.

למערכת החיסונית תכונה מדהימה – "זיכרון". הגוף שלמד להילחם בחיידק כלשהו, מעביר את המידע לדורות הבאים של התאים. לכן אנו מוגנים מפני חיידק זה לאורך שנים.

ובכן, כיצד מוסברת התופעה שכשחבורה מבקרת חולה בשפעת, רק חלקה נדבק במחלה והאחרים נותרים בריאים? התשובה טמונה במערכת החיסון של כל אחד ובתפקודה.

כיום ידוע שפעילות המערכת החיסונית מושפעת ממצב נפשי, תזונה, רמת הפעילות הגופנית ועוד.

השפעת המצב הנפשי על מערכת החיסון

המצב הנפשי שאנו נתונים בו הוא גורם חשוב שמשפיע על מערכת החיסון שלנו.

במצב רוח רע, בעת כעס, אירועים קשים, פרידות וכדומה, יש נטייה לחלות ביתר קלות. ואילו במצב רוח מרומם, התנגדות הגוף למחלות עולה.

מערכת העצבים המרכזית מפרישה לגוף חומרים כימיים שמסוגלים "לחזק" או "להחליש" אותו.

כיום ידוע כי האנדורפינים (מהחומרים המופרשים כשאנו מאושרים ושבעי רצון), הנקשרים לתאי מערכת החיסון משפרים את פעילותה, והתנגדותה למחלות גוברת. חומר נוסף בשם פניל אתיל אמין, נותן גם הוא הרגשה של התרוממות הרוח. יש הוכחות מדעיות לכך שכשנשברת רוחנו, אנו חולים יותר, ואפשר לומר שאומללות מזמנת מחלות. ידוע שמצב רוח רע גורם להפרשת עודפי קורטיזון המוכר כאחד החומרים שמדכא את מערכת החיסון.

הקשר בין המוח ובין המערכת החיסונית

לפני שנים מספר הוגדר ענף חדש ברפואה שנקרא "פסיכו-נוירו-אימונולוגיה". "פסיכו" קשור במוח, "נוירו" – במערכת העצבים ו"אימונו" – במערכת החיסון. ענף מדעי זה עוסק בקשר שבין המוח ובין המערכת החיסונית. ממגוון ענקי של חומרים כימיים פעילים שמייצר מוחנו, רק מעטים מוכרים לנו. שינויים זעירים ביותר בכמותם, הפרת איזון שנמדדת באלפיות המיליגרם, עלולים לגרום להתפתחות דיכאון, הרפס ואפילו סרטן.

במילים אחרות, מחשבותינו משנות את המצב הביו-כימי של הגוף ואת תפקודיו. כיום ידוע שלפחות חלק ממקרי התפתחות מחלת הסרטן קשורים במצבם הנפשי של החולים. באחד המחקרים הראו קשר הדוק בין אובדן קרובים בילדות ובנעורים של חולות סרטן שד ובין התפתחות המחלה. יש פסיכיאטרים שטוענים למבנה אישיות אופייני לבעלי הסיכון לחלות בסרטן. הוא מאופיין בהפנמה תמידית של מחשבות שליליות שונות, עלבונות וכעסים.

החשיבה משפיעה על כל תפקודי הגוף ועל יכולתו להילחם במחלות. זו עלולה להיחלש ולקרוס במצבי לחץ ודחק, תסכול, פחד, כעס ועלבון.

שימוש בטכניקות של הרפיה, מדיטציה, ביו-פידבק ואחרות עשוי לרסן את התגובה למצבי לחץ, ולהעלות את יכולתה של המערכת החיסונית להתנגד למחלות. יש הגורסים שהחורף ובעיקר חסר באור השמש גורמים לירידה ברמת הסרוטונין – חלבון האחראי בין היתר למצב הרוח. ירידה ברמתו משפיעה על מערכת החיסון בתקופה זו. להגברת ייצורו ולשיפור ההרגשה מומלץ להיחשף לאור טבעי או מלאכותי ולהרבות באכילת פחמימות מורכבות.

השפעת התזונה על המערכת החיסונית

לתזונה נכונה השפעה מכרעת על תפקודה התקין של המערכת החיסונית.

להלן צרור עצות והמלצות לחיזוק המערכת החיסונית:

1. יש להרבות באכילת פחמימות מורכבות כגון לחם מחיטה מלאה, תפוחי אדמה, אורז מלא, גריסים למיניהם וקטניות. מזון זה מספק לנו אנרגיה זמינה, סיבים, ויטמינים ומינרלים. נמצא שפחמימות מורכבות מעלות את רמת הסרוטונין במוח ובכך משתפר מצב הרוח אצל חלק מהאוכלוסייה.

2. רצוי להפחית את כמות הסוכרים לסוגיהם.

3. מומלץ להפחית את כמות השומן בתזונה. מתברר כי שומן בכלל ושומן בלתי רווי בפרט עלולים לפגוע בפעילות התקינה של מערכת החיסון. נוהגים לקשור דיאטה עתירת שומן לסרטן שד, מעי גס, פרוסטטה, שחלות, לבלב ורחם. עודף שומנים בלתי רוויים (שמן חריע, חמניות, תירס) בגוף מתחמצן בקלות וגורם ליצירת רדיקלים חופשיים הפוגעים בתפקוד מערכת החיסון.

4. עדיף לצרוך שמן זית או שמן קנולה, במקום שמנים אחרים. שמנים אלה אינם פוגעים כנראה במערכת החיסונית. גם לפרי האבוקדו תכונות דומות.

5. מומלץ לאכול מדגי הים הצפוני כגון סלמון, מקרל, הרינג וסרדינים פעמים מספר בשבוע. בדגים אלה יש שמן דגים (אומגה 3) המשפר את התגובה החיסונית של הגוף, ובכך הוא מסייע במניעת מחלות רבות. אפשר ליטול כמוסות שמן דגים, בהתייעצות עם דיאטנית בלבד.

6. חשוב לאכול חלבונים, אך לא בכמויות מופרזות. מתברר שנגזרות של חלבונים עלולות לגרות את המערכת החיסונית, בייחוד בקרב אנשים הנוטים לאלרגיות ולמחלות אוטו-אימוניות כגון דלקת מפרקים וזאבת (לופוס). המלצה זו נוגעת למוצרי בשר ולמוצרי חלב כאחד. יש לבחור במוצרים דלי שומן, ואין לוותר על אכילת מוצרי בשר רזה, שמכילים ברזל וויטמין B-12 ומונעים אנמיה. חסר בהם מעלה את הסיכון למחלות זיהומיות.

7. מומלץ לצרוך יותר ירקות ופירות עתירי סיבים ואנטי-אוקסידנטים (הנלחמים ברדיקלים החופשיים שפוגעים במערכת החיסון).
פעילות נוגדת חמצון (אנטי-אוקסידנטית) יש לוויטמינים שונים (ביתא-קרוטן, C ו-E), ליקופן, פולי-פנולים ואחרים.

8. רבים מתלבטים אם ליטול תוספי מזון לחיזוק תגובת המערכת החיסונית.
התשובה אינה חד-משמעית. ויטמינים כביתא-קרוטן, C ו-E, ומינרלים כסלניום, אבץ ומנגן, משפרים את התגובה החיסונית, אך הוספתם המלאכותית חייבת להיעשות בהמלצת מומחה, שכן מינונים מופרזים מזיקים. רבים מדווחים על שיפור בתופעות השפעת בשל נטילת ויטמין C, ויש המדווחים שנטילתו מונעת הידבקות במחלות. אין ליטול יותר מ-500 מ"ג ויטמין C ביום לטווח ארוך.

9. בהמלצות העממיות: אכילת שום ובצל. אכן, יש בהם חומרים המשמשים "אנטיביוטיקה" טבעית חלשה. אין בהם משום תחליף לאנטיביוטיקה, אך אפשר לאכלם כדי לסייע למערכת החיסון.

10. שתיית נוזלים מרובה חשובה מאוד. גופנו מכיל כ-65% מים. הספקת מים נאותה מאפשרת לכל מערכות הגוף ובהן המערכת החיסונית לפעול כהלכה. בחורף מומלץ לשתות תה שמכיל פולי-פנולים.
מחקרים אחרונים מראים שפולי-פנולים מסייעים במניעת מחלות לב, סרטן, אוסטיאופורוזיס וסוכרת מבוגרים. מומלץ לשתות מרק עוף, "תרופה" מוכחת לשפעת והצטננות.

למען בריאותנו

הגישה העקרונית למזון. ניתן לראות באוכל גורם מענג וגם מרכיב המשפר את איכות החיים. נסו לאכול מזון פשוט, להתרגל לטעמו האמיתי. במקום להוסיף לו סוכר, מלח, שומן ומיני רטבים, הסתפקו במעט שום, ג'ינג'ר ותבלינים מחומרים טבעיים.

פעילות גופנית. פעילות אירובית כמו הליכה ורכיבה על אופניים משפיעה על כמה תגובות פיזיות בגוף: היא גורמת להפרשת אנדורפינים במוח, המשפרים את מצב הרוח וגורמים לגישה "חיובית" לחיים. גם פעילות השרירים והספקת האנרגיה לגוף משתפרות, וכך גוברת תחושת החיוניות.

מומלץ! הליכה יום-יומית של 30 דקות תהפוך אותנו לאנשים בריאים יותר ובעלי יכולת טובה יותר להתנגד למחלות.

ביבליוגרפיה:
כותר: תאוריית הקשר : תזונה, מצב הרוח ומערכת החיסון של גופנו
מחברת: רז, אולגה
תאריך: דצמבר 2002 - פברואר 2003 , גליון 105
שם כתב העת: מכביתון : להרגיש טוב, להיות בריא!
הוצאה לאור: מכבי שירותי בריאות
הספרייה הוירטואלית מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית