הסדרי נגישות



גלגל
מחבר: גשר מפעלים חינוכיים


גשר מפעלים חינוכיים
חזרה3

שם של מקום קדוש שקשור לאתר הראשון אליו הגיעו בני ישראל לאחר שחצו את הירדן, באזור יריחו.

משמעות השם אינה ברורה, ואולי הכוונה לגל אבנים או לעיגול של אבנים שנתקדשו, וקשורים למסורות דתיות קדומות של עם ישראל. בגלגל היו חפצים פולחניים, שלפי המסורת ייתכן שיהושע הקים אותם – "הפסילים אשר את הגלגל" (יהושע ד' 20; שופטים ג' 19), ומזבח שעליו הקריבו קורבנות "לפני ה' " – לפני ואחרי יציאה לקרב (שמואל א, י"ג 4, 12-8; ט"ו 12) ובימי שלום.
כמה יישובים בארץ נקראו בשם גלגל:
א. הגלגל שליד יריחו, שבו היה המחנה הראשון של בני ישראל בארץ ישראל (יהושע ד'-ה'), ומקבל מדרש שם לאחר ברית המילה שנערכה שם לבני ישראל שנולדו במדבר: "וַיֹּאמֶר ה' אֶל יְהוֹשֻׁעַ: הַיּוֹם גַּלּוֹתִי אֶת חֶרְפַּת מִצְרַיִם מֵעֲלֵיכֶם. וַיִּקְרָא שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא גִּלְגָּל, עַד הַיּוֹם הַזֶּה" (יהושע ה' 9). זה היה מחנהו של יהושע בזמן מלחמות ההתנחלות והכיבוש, ושם גם עבר אהוד בן גרא בדרכו למואב (שופטים ג' 19), ודוד בבורחו מפני אבשלום בנו (שמואל ב, י"ט 41). לשם בא שמואל כדי לשפוט את העם (שמואל א, ז' 16), ושם גם נועד שמואל עם שאול ושם גם המליכו (י' 8; י"א 14).
ב. הגלגל שליד אלוני מורה, ליד שכם (דברים י"א 30).
ג. הגלגל שבסיפורי אליהו ואלישע (מלכים ב, ב' 1; ד' 44-38), ואולי הוא הגלגל שבסעיף א, או גלגל שבסמיכות לבית אל, על גב ההר.
ד. נקודת גבול בין יהודה לבנימין, נוכח מעלה אדומים (יהושע ט"ו 7), ואולי זה גלגל א'.
ה. עיר מלוכה כנענית (יהושע י"ב 23), ואולי שם יש לתקן "לגלגל": לגליל.
הנביאיםהושע, עמוס ומיכה אומרים שבגלגל התנהל פולחן נפשע (הושע ד' 15; עמוס ד' 4; ה' 5; מיכה ו' 5), וכוונתם כנראה למקום הפולחן – גלגל א'. עם שיבת ציון התיישבו לוויים בגלגל א' (נחמיה י"ב 29).


מעבר ללקסיקון > לקסיקון מקרא