הסדרי נגישות



כתר ארם צובא
מחבר: גשר מפעלים חינוכיים


גשר מפעלים חינוכיים
חזרה3

כתר ארם צובא הוא כתב היד העתיק ביותר של תנ"ך שלם המוכר לנו. הוא גם המקור המוסמך, המדוייק והמקודש ביותר של הטקסט המקראי ושל מערכת הניקוד, הטעמים והמסורה. לכן ערכו הדתי והמדעי עולה על זה של כל כתב יד אחר של המקרא.

כתב היד הגיע למעמד של סמכות, כבוד וקדושה בזכות המסורת העתיקה שזהו כתב היד שהיה בפני הרמב"ם כאשר קבע את הלכות ספר התורה. לפי מסורת זו, לכתב יד זה התכוון הרמב"ם כשכתב שם: "ועליו סמכתי בספר התורה שכתבתי כהלכתו". על כן מכונה כתב יד זה בשם "הכתר", בה"א הידיעה.
התואר "כתר תורה" ניתן לכתבי יד בודדים: רק לאלה המוגהים בדייקנות מושלמת. "כתר ארם צובא" נחשב למתוקן מבין כולם. הוא נכתב על קלף, לא כמגילה, אלא בצורת ספר - מה שאיפשר לכלול את כ"ד הספרים בכריכה אחת.
תולדות "הכתר": הוא נכתב בידי הסופר שלמה בן-בויאעא לפני למעלה מאלף שנים, ועבר הגהה, ניקוד, ציון טעמים והערות מסורה של גדול המַסְרָנִים, והאחרון שבהם - אהרן בן-אשר, במאה העשירית, בטבריה. הוא נחתם בטבריה על ידי אהרן בן-אשר. (עד ימיו של אהרן בן אשר עברו הערות המסורה כמסורת בעל-פה במשפחות המסרנים, והאחרון שבהם היה אהרן בן-אשר שהעלה את כל ההערות על הכתב, ולא היה עוד צורך לזכור אותן בעל-פה.)  כתב היד הועבר מטבריה לירושלים, ומשם נלקח על ידי הסֶלְג'וּקִים לקהיר, והוצע למכירה לקהילה היהודית. הרמב"ם, שהגיע לקהיר (במאה ה-12), אישר את מהימנותו של כתב היד, והסתמך עליו במחקריו ובהגותו.  "הכתר" הועבר לארם צובא, היא חַאלֶבּ שבסוריה, ונשמר שם עד 1948 בבית הכנסת של קהילת חאלב. באותה שנה, עם פרוץ מלחמת העצמאות, התנפלו פּוֹרעים על בית הכנסת ושרפו אותו. כשליש מדפי "הכתר" הושחתו, ובהם כמעט כל התורה. חלקים קטנים מהחוּמש של "הכתר" הגיעו בדרכים מופלאות לבית הספרים הלאומי שבירושלים: סופו של ספר דברים (שישה פרקים - מפרק כ"ח 17 עד סוף הספר), כמו כן התגלה צילום של עשרת הדיברות מספר דברים בספרו של המיסיונר ג'וזף סיגל, "מסעות בצפון סוריה", שפורסם בשנת 1910.
באוניברסיטת בר-אילן שוקדים עתה על הוצאת מהדורת יסוד חדשה של " מקראות גדולות", שנוסח המקרא שבה יהיה מבוסס על נוסח "הכתר". עד עתה יצאו כבר כרכים אחדים.

לקריאה נוספת בלקסיקון לתרבות ישראל:
כתר ארם צובה


מעבר ללקסיקון > לקסיקון מקרא