הסדרי נגישות
עמוד הבית > מדעי הרוח > היסטוריה > שואה > הצלה > חסידי אומות עולם
יד ושם - רשות הזכרון לשואה ולגבורהספרית פועלים



תקציר
תעשיין ואיש-עסקים גרמני, 'חסיד אומות העולם'. שינדלר ניצל את קשריו עם רשויות השילטון בגרמניה, והעסיק יהודים במפעלי התעשיה שלו וכך הציל אותם מהמחנות.



שינדלר, אוסקר (1974-1908)


פריט זה הוא חלק ממאגר מידע בנושא השואה שהוקם בשיתוף: בית הספר המרכזי להוראת השואה ומטח.

(Oskar Schindler). חסיד אומות העולם גרמני. שינדלר נולד בצוויטאו (Zwittau) שבחבל הסודטים. בסוף 1939 הגיע שינדלר לקרקוב ושם קיבל שתי חברות, שנלקחו מידי בעליהן היהודים, ושעסקו בייצור כלי מטבח מאמיל ובמכירה סיטונית של המוצרים. את אחת משתי החברות ניהל שינדלר כנאמן של מינהל שלטון הכיבוש הגרמני. כעבור זמן מה הקים שינדלר מפעל אמייל משלו בז'בלוצ'יה (Zablocie) הסמוכה לקרקוב, העסיק בו בעיקר עובדים יהודים, וכך הגן עליהם מגירושים. בראשית 1943, כאשר החל חיסול גטו קרקוב ויהודים רבים נשלחו למחנה פלשוב, ניצל שינדלר את קשריו הטובים עם פקידים גרמנים בכירים במינהל החימוש, כדי להקים סניף של מחנה פלשוב בתחום המפעל שלו לכ-900 יהודים, ובכללם יהודים שלא היו כשירים ומתאימים לעבודת הייצור במפעל, וכך הצילם מזוועות המחנה.


אוסקר שינדלר אחרי המלחמה

באוקטובר 1944, עם התקרב הצבא הרוסי הסובייטי, קיבל שינדלר רשות להקים מחדש את החברה שלו שכבר חדלה להתקיים, והפעם כחברה לייצור חימוש בברינליץ (Brünlitz, כיום ברננץ, Brnenc) שבחבל הסודטים ולהביא לשם פועלים יהודים מז'בלוצ'יה. במיבצע יחיד במינו בתולדותיה של אירופה שבשלטון הנאצים הצליח שינדלר להעביר לברינליץ 700-800 גברים יהודים דרך מחנה גרוס-רוזן, וכ-300 נשים יהודיות שנאלצו לעבור דרך מחנה אושוויץ. בברינליץ זכו היהודים ביחס אנושי ובטיפול אנושי ככול האפשר בנסיבות ההן, במזון, בטיפול רפואי ובמילוי צרכים דתיים. כאשר נודע לשינדלר שרכבת ובה עצירים יהודים שהוצאו ממחנה גולשוב (Goleszow) עמדה בקרבת צוויטאו בלי יעד כלשהו, קיבל רשות לקחת פועלים לתחנת צוויטאו, לפרוץ את דלתות הקרונות האטומות בקרח ולהוציא כ-100 יהודים, גברים ונשים קפואים שדמו למתים, והם הועברו מיד למפעל בברינליץ, ושם האכילום וטיפלו בהם עד שהתאוששו. לפעולה ההיא התמסרה בעיקר אמילי, רעייתו של שינדלר. אלה שלא היה אפשר להצילם, קברו בקבורה יהודית כהלכה.

שינדלר התמסר לטיפול אנושי בעובדיו היהודים ודאג במסירות לצרכי גופם ונפשם. הוא ניצל את קשריו הטובים עם ה’אבוור’ [=שירות המודיעין של הצבא הגרמני], וידידים במשרות בכירות, בשירות הממשלה, ועמדו לו סגולותיו האישיות וחוש ההומור שלו להתיידד עם מפקדי ס"ס בכירים בפולין ולהשתלב בחברתם. הדבר סייע לו מאוד כאשר נזקק לעזרתם לקבל טובות חשובות, כגון שיפור תנאי היהודים שבחסותו ומיתון העונשים על עבירות שעברו. שינדלר נאסר כמה פעמים, כי הגסטפו האשימה אותו בשחיתות, אך שוחרר בהתערבותם של מכריו וידידיו במשרדי הממשלה בברלין.

ב-1962 העניק יד ושם לשינדלר את התואר חסיד אומות העולם.

לקריאה נוספת:
חסידי אומות העולם
מעדותו של יעקב שטרנברג על חסיד אומות העולם אוסקר שינדלר

באתר יד ושם:
ערכי לקסיקון נוספים בנושא הצלה
אתר יד ושם: חסידי אומות העולם
"במקום שאין אנשים השתדל להיות איש" – הצעה לפעילות בנושא חסידי אומות העולם



אל האסופה הצלה3

ביבליוגרפיה:
כותר: שינדלר, אוסקר (1974-1908)
שם  הספר: האנציקלופדיה של השואה
עורך הספר: גוטמן, ישראל
תאריך: 1990
הוצאה לאור: יד ושם - רשות הזכרון לשואה ולגבורה; ספרית פועלים
הערות: 1. כרך א: א-ב
2. כרך ב: ג-ז
3. כרך ג: ח-מ
4. כרך ד: נ-צ
5. כרך ה: ק-ת
הערות לפריט זה: 1. מחבר: מרדכי פלדיאל
הספרייה הוירטואלית מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית