הסדרי נגישות
עמוד הבית > טכנולוגיה ומוצרים > מחשבים ואינטרנט
אינטרנט עכשיו : מגאזין לאתרי אינטרנט בארץ ובעולם



תקציר
מידע על הקהילה הווירטואלית - האם היא מהווה תחליף למציאות או אולי ההיפך - מספקת תוכן ועניין לחבריה?
ומידע על הקהילות הווירטואליות בישראל (IOL).



קהילות וירטואליות
מחבר: ליאור עילם


קהילה היא קבוצת אנשים בעלי מכנה משותף. היא יכולה לכלול חוקרים בתחום הביו-גנטיקה, או אנשים פרטיים המעוניינים להרחיב את המעגל החברתי שלהם. מליוני אנשים בעולם חברים בקהילות וירטואליות באינטרנט. רבים מהם אף מאמצים זהות בדויה: גברים נשואים מנהלים רומנים וירטואליים עם נשים רווקות שהן, בעצם, גברים נשואים אחרים. מהי קהילה וירטואלית? האם היא מהווה תחליף למציאות או אולי ההיפך - מספקת תוכן ועניין לחבריה?

בשנת 1994, רגע לפני הפריצה הגדולה של האינטרנט לתודעה הציבורית, הופק בארה"ב סרט שנושאו היה קהילות וירטואליות. באחד מקטעי הסרט רואיין בחור כבן שלושים, רתוק לכסא גלגלים, לבוש בגדי עור שחורים, ראשו מגולח, נזם באפו ותריסר אבזמים נעוצים באוזניו. הוא סיפר כיצד מצא נחמה בקהילה הוירטואלית אליה הצטרף דרך האינטרנט. שם הוא מצא אנשי שיחה וחברים, שתמכו בו ועודדו אותו לקיים חיים נורמליים, למרות נכותו. "כאשר נפגשנו פנים אל פנים", סיפר, "הם הכירו אותי כל כך טוב מהשיחות שלנו באינטרנט, שאיש לא שפט אותי על פי המראה החיצוני. הם פשוט קיבלו אותי כמו שאני".

כאשר הופק הסרט, היתה התקשורת באינטרנט מבוססת בלעדית על הקלדת טקסט. בהתקשרות טקסטואלית, איש אינו יכול לגלות האם אתם מדייקים כשאתם מוסרים את פרטי הגיל, או המין שלכם. כיום המצב שונה. האמצעים הטכנולוגיים המשופרים והגדלת מהירות העברת הנתונים, מאפשרים העברה של תמונות, קבצי קול ואף סרטים על פני האינטרנט. יותר ויותר מתפתח הנוהג לדרוש ממי שנמצא בעבר השני, לשלוח תמונה ואפילו להציג את עצמו באמצעות מצלמה דיגיטלית. רשת האינטרנט, שסיפקה מקלט לאנשים שלא רצו לחשוף את ה"אני האמיתי" שלהם, משנה את פניה. לא רחוק היום, מנבאים המומחים, שמערכות האינטרנט, הטלפון והטלוויזיה ישולבו למערכת אחת. אזי נוכל לראות את בן שיחנו ולקבל מיד את פרטי כרטיס הביקור שלו, ללא יכולת להסתתר תחת שם בדוי ולכתוב ברשת ככל העולה על רוחנו.

כאמור, אנשים החברים בקהילות וירטואליות מציינים כי העובדה שהקשר בין החברים בקהילה נערך באמצעות הקלדת טקסט, משחרר אותם מעכבות. כמובן ש"חופש" זה גם מפתה אנשים להתנהג בצורה לא הולמת, להתבטא בגסות, להפריע לחברים אחרים ולפגוע בסולידריות של חברי הקהילה.

על כן, מפתחת כל קהילה קודים אתיים, המחייבים את חבריה. למשל, בקהילה של חברים המתכתבים באמצעות רשימת תפוצה שאינה כוללת מפקח (כלומר כל מכתב שחבר ישלח לקבוצה יגיע, כמות שהוא, לשאר החברים) מקובל שלא לשלוח מסרים הכוללים פרסומת עסקית. חברי הקבוצה עשויים להעניש בחומרה את מי שמעז להפר את הקודים האתיים שנקבעו. הם עשויים, למשל, "להפציץ" אותו בחזרה בכמויות גדולות של דואר אלקטרוני. עבירה חוזרת עשויה לגרור סנקציה של סילוקו מהחברות בקהילה.


 

קהילה וירטואלית - תחליף למציאות?


בעולם העתיק היה המלך שליט כל יכול. במחי יד הוא יכול היה לרומם אדם מחד, או לשלוח אותו לגרדום מאידך. עם זאת, כאשר נאלץ אדם להמלט מזעמו של המלך, לא היה עליו אלא להרחיק מספר ימי רכיבה, עד שהגיע למקום בו לא הכירו אותו ולאמץ לעצמו זהות שאולה. בהעדר תעודות זיהוי, רשיון נהיגה, או כרטיסי אשראי, יכול היה אדם לאמץ זהות אחרת ולהטמע בקהילה המקומית, אליה הגיע.

בעולם המודרני בו אנו חיים, המדינה מגנה עלינו מפני עריצות השלטון, אולם בתמורה היא מפקחת על חיינו. החל מרגע לידתנו ורישומנו במרשם התושבים, ועד לרגע בו נחזיר את נשמתנו לבורא, אנו נדרשים לשאת תעודת זהות בכל מקום בו נהיה. בנוסף, נאסף במהלך חיינו, ומרוכז במחשבי הראשויות, מידע על הכנסתנו, מצבנו הרפואי ונתונים רבים נוספים.

מפלט מסויים ממציאות זו סיפקה לנו, עד היום, רשת האינטרנט. הרשת היתה למקום בו לא היה ניתן לזהות מי אנחנו, לא ניתן לעקוב אחרינו ולא ניתן לפקח אחר מעשינו. היו מי שניצלו תכונה זו לרעה, לביצוע פריצות למערכות מחשבים, לגניבת כספים דרך האינטרנט וכדומה, אולם מרביתנו נהנינו מהחופש. בעוד כמה שנים, כאשר "לראות" אחד את השני באינטרנט יהיה לסטנדרט, הקסם ייעלם ונשאר עם טכנולוגיה מודרנית, מהירה ויעילה, אך קרה ומנוכרת.

בימים אלה נערכים ניסויים של חיבור שכונות שלמות לאינטרנט, ליצירת קהילה וירטואלית בעלת בסיס פיזי. הללו נחלו הצלחה רבה. הוקם לוח מודעות אלקטרוני שכונתי, נוצרו חדרי שיחה ונתאפשרה הגישה לקבלת שרותים קהילתיים שונים. הקשר שנוצר דרך הרשת נמשך, פעמים רבות, מעבר לרשת, באמצעות מפגשים פיזיים. המסקנה היא שכאשר הקשר שנוצר בקהילה הוירטואלית לא הוגבל לאמצעים אלקטרוניים בלבד, ושולב בתוך המרקם של השכונה באופן העונה על צרכי התושבים, הוא נתגלה כתורם ומחזק את הקשרים בקהילה הפיזית.

עם זאת חשוב לציין כי מחקרים מצביעים על כך שאנשים המקדישים זמן רב לתקשורת דרך האינטרנט, מסתכנים בפגיעה בחייהם המשפחתיים והחברתיים. רשת האינטרנט מאפשרת לנו לפתח קשרים עם אנשים בעלי תחומי עניין דומים לשלנו, בכל רחבי העולם, מבלי להתחשב במגבלות גיאוגרפיות, אולם מאידך, היא עלולה לגרום לנו לאבד את הקשר עם הקרובים לנו, השכנים, החברים, או בני הזוג.



 

קהילות וירטואליות בישראל


בחברה הישראלית יש, לכאורה, פוטנציאל גבוה ליצירתן של קהילות וירטואליות - בעיקר עקב השפה העברית. אף על פי שישראלים רבים מסוגלים לתקשר בשפה אחת נוספת לפחות, הרי שרובנו נרגיש בנוח להחליף מידע בשפת האם שלנו. החברה הישראלית, למרות היותה 'קיבוץ גלויות', חולקת ערכים משותפים רבים, כגון הערכה למסורת ו/או להסטוריה היהודית, האמונה בדבר החשיבות של השגת בטחון צבאי ומדיני וכו'. בנוסף, המרחקים הגיאוגרפיים בין מקומות הישוב אינם גדולים. מרבית האוכלוסיה בארץ מתרכזת באזור המרכז ובמרחקי נסיעה הנמדדים בעשרות קילומטרים בלבד. משום כך, האפשרות ליצור מפגשים פיזיים, המשלימים את המפגשים הוירטואלים בין חברי הקהיליה, גבוהים.

בארץ קמו מספר קהילות וירטואליות, שניתן לחלקן לשתי קטגוריות. האחת היא קהילות המתרכזות סביב תחום מסויים, לרוב סביב נושא מקצועי, ומספר החברים בהן נע בין עשרות בודדות לכמה אלפים לכל היותר. השניה היא קהילות גדולות, הפונות לקהל הטרוגני ורחב ומציעות מגוון שרותים. על הסוג הראשון של קהילות ניתן למנות, למשל, את הקהילה שהוקמה על ידי הפורום הישראלי לסחר אלקטרוני:
http://ecomm.netvision.net.il
קהילה זו מונה מעל אלף חברים, בעיקר בעלי עסקים, מנהלים ומומחים המתעניינים בסחר אלקטרוני. ישנן קהילות קטנות יותר, כגון קהילת משתמשי הלינוקס בישראל (מערכת הפעלה המתחרה במערכת ההפעלה הפופולרית של מיקרוסופט - Win95/98/NT):
www.linux.org.il
קהילות אלה מונות כמה עשרות, עד כמה מאות חברים בלבד.
מספר נסיונות נעשו בארץ להקמת קהילות וירטואליות גדולות, המציעות מגוון של תכנים ושרותים, אולם רק IOL (Israel OnLine):
www.IOL.co.il
מקבוצת עיתון הארץ, הצליחה לבסס את מעמדה כקהילה וירטואלית אמיתית בישראל. יתרה מכך - בניגוד לסברה שקהילה וירטואלית אינה עסק רווחי, מספר יניב חנינה, אחראי הפרסום ב- IOL, במסגרת מחלקת המדיה, כי הכנסותיה של IOL, הבאות מתשלום דמי החבר, מפרסומות ומפעילות הקניון האלקטרוני, הופכות אותה לעסק רווחי.



 

ישראל אונליין


IOL הוקמה בשנת 1995, כשרק החלה המודעות לאינטרנט בישראל. ב-1996 הוצג השרות שהעניקה החברה רק למי שגלש דרך דפדפן מיוחד, אולם מזה למעלה משנתיים פועלת IOL ברשת באופן מלא. כל אחד יכול לגשת לאתר של IOL אולם רק חברים, המשלמים דמי מנוי חודשיים, יכולים להנות מכל קשת השרותים שמציעה הקהילה.

"הקהילה הווירטואלית ב- IOL", מסביר יניב חנינה, "מורכבת מכמה קהילות קטנות: קהילת הורים, קהילת אתר 'רפואה שלמה' ועוד. דווקא משום שהאינטרנט כה רחב ידיים, אנשים רוצים להתאגד בקהילות. אולם אף קהילה לא תתאגד אם לא יהיה מאחוריה מנהל או צוות שיכניס לקהילה תכנים חדשים, באופן שוטף. למשל, בקהילת 'רפואה שלמה' יש שישה מנחים רופאים, הדואגים להעניק מקצועיות, עומק ותכנים לקהילה".

"החברים בקהילות נפגשים מדי פעם. המפגש יכול להיות חד פעמי - למשל כאשר חבר בקהילה איים להתאבד, חברי הקהילה התגייסו לעזור לו ומישהו הגיע אליו פיזית ולקח לו את התרופות מהארון, וחלק מהחברים נפגשים על בסיס קבוע. המשתתפים הקבועים בצ'אט '30 פלוס', למשל, נפגשים אחת לשבוע בבית קפה".

בתשובה לשאלה מהו אחוז המשתתפים הפאסיביים בקהילות, עונה יניב חנינה כי מספרם מועט ביותר, משום ש"קשה מאד להתעלם, או לא להגיב, במצב בו מישהו, למשל, מבטא דעות קיצוניות".



 

קהילות וירטואליות בישראל - לאן?


מומחים רבים סבורים כי פני האינטרנט הם לכיוון של יצירת קהילות וירטואליות, המעניקות משמעות ותוכן בים האינפורמציה שמכילה הרשת. גם בישראל עושות מספר חברות, בנוסף ל- IOL, נסיונות וצעדים בדרך לפיתוח קהילות וירטואליות. לא מכבר נמכרה התשתית הפיזית של NET.ISDN לחברת בזק בינלאומי, אולם השליטה בתכנים נשארה בידי NET.ISDN. בהרצאה שנשא אבי שילו, מנהל המחקר והפיתוח של NET.ISDN, ביום עיון שנערך מטעם 'הפורום הישראלי למסחר אלקטרוני' ואגוד לשכות המסחר, הוא הסביר כי התוכנית האסטרטגית של החברה גורסת התמקדות בהעברת תכנים למנויים. שם טמון הרווח העתידי של החברה, ולא בתשתית הפיזית. מכאן שהנכונות למכור את התשתית הפיזית של NET.ISDN לבזק בינלאומי, אינה צריכה להפתיע. NET.ISDN מתכוונת להשקיע בטיפוח הקשר שבינה ובין המנויים שלה, בתחום התוכן ובפיתוח קהילה וירטואלית.

בתשובה לשאלה שהופנתה ליניב חנינה מ- IOL, לגבי האפשרות שחברות נוספות תקמנה קהילות וירטואליות שתאיימנה על ההגמוניה של IOL בתחום, הוא משיב כי ב- IOL לא חוששים מתחרות. "גם אם שני העיתונים היומיים הגדולים יתחילו לספק תכנים דרך האינטרנט וינסו לבנות קהילה, איננו חוששים - זאת משום שלשוק הזה יש עדיין פוטנציאל אדיר לגדילה. הבעיה של אלו שניסו בעבר להקים בארץ קהילות וירטואליות, היתה קוצר רוח. IOL פועלת בתחום זמן רב, והגענו למסה מסויימת של מנויים. אנו יודעים ממחקרים כי אנשים שהתרגלו לקבל מידע איכותי במקום מסויים, לא ימהרו להחליף אותו. בנוסף איננו קופאים על שמרינו, אלא מפתחים שירותים ותכנים חדשים ללא הרף".

הקבלה מסויימת ניתן לערוך בין שוק המזון ושוק האינטרנט. כאשר החלה יצרנית השוקולד "ורד הגליל" את פעולתה בארץ, היו ב"עלית" מי שחששו שהחברה החדשה תנגוס חלק מפלח השוק שלהם, אולם במהרה הם נוכחו לדעת כי השוק גדל והכנסותיה של עלית בתחום זה נשמרו ואף גדלו. באופן דומה התנפצו התחזיות הקודרות שניבאו את סופה של "בורגר ראנץ" בעקבות כניסתה של "מקדונאלד'ס" לישראל, והתברר כי נתח השוק כולו גדל.

הפוטנציאל להעברת תכנים ויצירת קשרים חברתיים ומקצועיים, דרך קהילות וירטואליות, רק התחיל לגלות את עוצמתו. לאחר הצלחתה של IOL בפיתוח קהילה וירטואלית ישראלית, אנו צפויים לפריחה של קהילות נוספות. התחרות תהיה על מספר הגולשים שיסכימו להצטרף לקהילה. תחרות זו תלבש צורה של הגשת תכנים איכותיים ושרותים יחודיים למנויים. אנו, גולשי האינטרנט הישראלים, הצמאים לתוכן עברי וישראלי איכותי, נוכל רק להרוויח מהתחרות הצפויה הזו.



* הכותב הינו מנכ"ל בוקלי, מרצה ויועץ בתחום האינטרנט



אל האסופה ישראל - האדם והמרחב : נושאים נבחרים בגיאוגרפיה3

ביבליוגרפיה:
כותר: קהילות וירטואליות
מחבר: עילם, ליאור
תאריך: לא ידוע 1999 , גליון לא ידוע
שם כתב העת: אינטרנט עכשיו : מגאזין לאתרי אינטרנט בארץ ובעולם
הוצאה לאור: אריג'נט
הערות לפריט זה: הכותב הינו מנכ''ל בוקלי, מרצה ויועץ בתחום האינטרנט
הספרייה הוירטואלית מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית