הסדרי נגישות
עמוד הבית > יהדות ועם ישראל > מקרא [תנך] > מבוא למקראעמוד הבית > מדעי הרוח > שפה ושפות > שפה עברית
מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


תקציר
אחד משמותיה של ארץ ישראל הוא ארץ זבת חלב ודבש. מה פירוש השם ומה הכוונה דבש – דבש דבורים או משהו אחר?



מלכודת דבש
מחבר: ירעם נתניהו


שמות רבים לארץ ישראל: ארץ הקודש, ארץ הבחירה, ציון, ארץ האבות, ארץ זבת חלב ודבש ועוד.

מה פירוש דבש בשם ארץ זבת חלב ודבש, כגון בפסוק וָאֵרֵד לְהַצִּילוֹ מִיַּד מִצְרַיִם וּלְהַעֲלֹתוֹ מִן-הָאָרֶץ הַהִוא אֶל-אֶרֶץ טוֹבָה וּרְחָבָה אֶל-אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ אֶל-מְקוֹם הַכְּנַעֲנִי וְהַחִתִּי וְהָאֱמֹרִי וְהַפְּרִזִּי וְהַחִוִּי וְהַיְבוּסִי (שמות ג, ח)?

אין תמימות דעים מה הכוונה דבש במקרא.

יש הטוענים כי הכוונה לדבש תמרים ויש הטוענים כי הכוונה לדבש דבורים.

הטוענים שהכוונה לדבש תמרים מסתמכים על כך שאין עדות ברורה לגידול דבורים בארץ ישראל בתקופת המקרא. כמו הן הם מסתמכים על הֶקשר פסוקים שונים, למשל הפסוק המדבר על שבעת המינים שנשתבחה בהם ארץ ישראל ובו נאמר אֶרֶץ חִטָּה וּשְׂעֹרָה וְגֶפֶן וּתְאֵנָה וְרִמּוֹן אֶרֶץ-זֵית שֶׁמֶן וּדְבָשׁ (דברים ח, ח) – מההקשר מסתבר שדבש כאן פירושו דבש תמרים או מיץ פֵּרות מתוק (ראו רש"י לויקרא ב, יא: "כל מתיקת פרי קרויה דבש". ולכן במדרש לקח טוב על הפסוק "ארץ זבת חלב ודבש" (שמות ג, ח) נאמר: "שיהיו הצאן רועים תחת התאנים, והחלב זב מן הבהמות והדבש מן התאנים ומתערב זה בזה").

כמו כן, בערבית دِبْس (דִבְּשׂ) משמעו דבש פירות, כגון דבש ענבים, דבש חרובים.

הטוענים שהכוונה לדבש דבורים טוענים כי יש מקורות מצריים שמעידים על הימצאות דבש דבורים גם בארץ ישראל ובסוריה כבר בתקופה קדומה מאוד, עוד קודם לתקופה הישראלית. כמו כן יש פסוקים התומכים בהסבר דבש דבורים, כגון בסיפור שמשון וגוויית האריה: וַיָּשָׁב מִיָּמִים לְקַחְתָּהּ וַיָּסַר לִרְאוֹת אֵת מַפֶּלֶת הָאַרְיֵה וְהִנֵּה עֲדַת דְּבוֹרִים בִּגְוִיַּת הָאַרְיֵה וּדְבָשׁ (שופטים יד, ח).

חז"ל הבינו שהדבש הנמנה עם שבעת המינים הוא דבש תמרים. לכן על הפסוק וְכִפְרֹץ הַדָּבָר הִרְבּוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל רֵאשִׁית דָּגָן תִּירוֹשׁ וְיִצְהָר וּדְבַשׁ וְכֹל תְּבוּאַת שָׂדֶה וּמַעְשַׂר הַכֹּל לָרֹב הֵבִיאוּ (דברי הימים ב לא, ה) מעיר רד"ק (בספר השורשים): "ולא יתכן לפרשו דבש ממש כי אין מביאים בִּכורים מהדבש", והוא מסביר שהכוונה לדבש תמרים. אבל רד"ק עצמו לא שולל את דבש דבורים לחלוטין, והוא מציין כי בחלק מהמקרים במקרא הכוונה לדבש דבורים.

מנגד, חז"ל עצמם היו מודעים שבתקופתם מי שאמר דבש התכוון לדבש דבורים: "(הנודר) מן הדבש מותר בדבש תמרים" (נדרים ו, ט) – כיוון שבהלכות נדרים הולכים לפי מה שמקובל בלשון בני אדם, ובלשון בני אדם דבש סתם הכוונה לדבר דבורים, לכן מי שנודר הנאה מהדבש אסור לו ליהנות מדבש דבורים דווקא אבל מותר לו מדבש תמרים.

שאלנו מה הפירוש דבש בצירוף ארץ זבת חלב ודבש, ובין הכוונה לדבש תמרים ובין הכוונה לדבש דבורים כוונת הפסוק היא לארץ פורייה, בעלת כל טוב ושפע רב. וכן: כִּי-אֲבִיאֶנּוּ אֶל-הָאֲדָמָה אֲשֶׁר-נִשְׁבַּעְתִּי לַאֲבֹתָיו זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ וְאָכַל וְשָׂבַע וְדָשֵׁן וּפָנָה אֶל-אֱלֹהִים אֲחֵרִים וַעֲבָדוּם וְנִאֲצוּנִי וְהֵפֵר אֶת-בְּרִיתִי (דברים לא, כ).



אל האסופה שנת העברית - מקרא3

אל האסופה שנת העברית - מדעים3

אל האסופה שנת העברית - אזרחות3

ביבליוגרפיה:
כותר: מלכודת דבש
שם  הפרסום מקורי: אסופת ערכים לשנת השפה העברית
מחבר: נתניהו, ירעם
תאריך: תשע"א , 2010
בעלי זכויות : מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית
הספרייה הוירטואלית מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית