הסדרי נגישות
עמוד הבית > מדעי הרוח > שפה ושפות > שפה עברית
מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


תקציר
אחוז הוא קיצור של אחוז למאה. אבל לא תמיד אחוז התייחס למאה דווקא. במקרא הוא מתייחס לחמישים, ומשמעו דבר שאוחזים בו. על גלגולי המילה אחוז.



אחוז החסימה
מחבר: ירעם נתניהו


"חמישים אחוז הנחה!", צועקים שלטים בחנויות. איך קיבלה המילה אחוז את המשמעות של אחד חלקי מאה ואף את המשמעות שיעור, סף כגון בצירוף אחוז החסימה?

במקרא, המילה אחוז באה פעמיים בלבד:

וּמִמַּחֲצִת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל תִּקַּח אֶחָד אָחֻז מִן-הַחֲמִשִּׁים מִן-הָאָדָם מִן-הַבָּקָר מִן-הַחֲמֹרִים וּמִן-הַצֹּאן מִכָּל-הַבְּהֵמָה; וְנָתַתָּה אֹתָם לַלְוִיִּם שֹׁמְרֵי מִשְׁמֶרֶת מִשְׁכַּן יְ-הוָה (במדבר לא, ל).

וַיִּכְתְּבֵם שְׁמַעְיָה בֶן-נְתַנְאֵל הַסּוֹפֵר מִן-הַלֵּוִי לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ וְהַשָּׂרִים וְצָדוֹק הַכֹּהֵן וַאֲחִימֶלֶךְ בֶּן-אֶבְיָתָר וְרָאשֵׁי הָאָבוֹת לַכֹּהֲנִים וְלַלְוִיִּם בֵּית-אָב אֶחָד אָחֻז לְאֶלְעָזָר וְאָחֻז אָחֻז לְאִיתָמָר (דברי הימים א כד, ו).

במקרא אחוז מובנו מישהו שאוחזים אותו (בינוני פעוּל של אח"ז), תפוּס, משהו שבוחרים בו, לָקוּח ממספר גדול.

בפסוק בבמדבר "תִּקַּח אֶחָד אָחֻז מִן-הַחֲמִשִּׁים" המשמעות המילולית היא "אחד האחוז (שנתפס) מתוך החמישים", כלומר תיקח אחד מתוך חמישים – 1/50.

בפסוק בדברי הימים "בֵּית-אָב אֶחָד, אָחֻז לְאֶלְעָזָר, וְאָחֻז אָחֻז, לְאִיתָמָר" הכוונה לנבחרים על ידי הפלת גורל – הופל גורל אחד לבני איתמר כנגד שני גורלות לבני אלעזר (על פי היחס של שניים לאחד, כמו שמופיע שָם בפסוק ד: וַיַּחְלְקוּם לִבְנֵי אֶלְעָזָר... שִׁשָּׁה עָשָׂר, וְלִבְנֵי אִיתָמָר... שְׁמוֹנָה).

במילים אחרות, אחוז הכוונה לָקוּח משהו שלוקחים (תופסים, אוחזים) מהמספר הגדול, מעין קומץ שאוחזים בו, או מעין שֶבֶר, חלק יחסי מתוך גודל נתון.

כיצד הגיעה המשמעות אחוז = 1/100 דווקא, כלומר מאית?

זאב יעבץ (תרח–תרפ"ד; 1847–1924) סופר ובלשן עברי, חידש את המילה אחוז במובן של מן המאה (במקום "מן החמישים" כבפסוק בבמדבר).

בימיו תמיד אמרו אחוז למאה, אבל לאט-לאט הושמטה המילה למאה מהצירוף, והחלו לומר רק אחוז, וידוע שהכוונה לאחוז למאה, מאית.

מכאן קצרה הדרך לאחוז במשמעות חלק מהשלם, שיעור, מידה, כגון בצירוף אחוז החסימה – "הגבלה מספרית המוטלת על רשימת מועמדים לבית נבחרים, במטרה למנוע בעדה להכניס נציג לבית הנבחרים אם מספר הקולות שקיבלה נמוך מסף מסוים" (ההגדרה מרב מילים המקוון).

על פי התקן בעברית, כשמציינם אחוזים תמיד מציינים בזכר, גם אם האחוז עולה על דבר ממין נקבה. למשל: "חמישים ושישה אחוזים מן הנשים בארץ" וכו'.



אל האסופה שנת העברית - מתמטיקה3

אל האסופה שנת העברית - אזרחות3

ביבליוגרפיה:
כותר: אחוז החסימה
שם  הפרסום מקורי: אסופת ערכים לשנת השפה העברית
מחבר: נתניהו, ירעם
תאריך: תשע"א , 2010
בעלי זכויות : מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית
הספרייה הוירטואלית מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית