הסדרי נגישות
עמוד הבית > מדעי הרוח > שפה ושפות > שפה עברית
מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית



תקציר
הידעתם שקיבוץ דורות מורכב מראשי תיבות? כך גם קיבוץ יפתח. ומה ראשי התיבות של כפר הרֹא"ה ועין הנצי"ב? על כך ועוד בפינת שנת העברית הזו.



דריכה במקום – חלק ב
מחבר: ירעם נתניהו


ראשי התיבות מוכרים לנו כבר בתקופת לשון חז"ל, והמפורסם שבהם מופיע בהגדה שלך פסח: "רבי יהודה היה נותן בהם סימנים: דצ"כ עד"ש באח"ב" – כלומר רבי יהודה קיצר את עשר המכות לראשי תיבות.

ראשי התיבות שימשו כדי להקל על הזיכרון (כמו בדוגמה לעיל) וכן כדי לחסוך מקום כתיבה. הרי בעבר היו כותבי על קלף ובדיו, והחומרים היו יקרים. כדי לחסוך כתבו בקיצורים ובראשי תיבות.

היום משתדלים שלא לכתוב בראשי תיבות, אבל ראשי התיבות עדיין בשימוש. כאן נמשיך לגעת בחלק מראשי תיבות המציינות שמות של ערים, כפרים, קיבוצים, מושבים ומקומות.

כפר הרֹא"ה

המושב הדתי כפר הרא"ה שבעמק חפר נקרא כך על שם הרב אברהם יצחק הכהן קוק, הרב הראשי הראשון לישראל ומראשי הציונות הדתית.

כפר הרי"ף

המושב, הממוקם סמוך לקריית מלאכי, הוקם על ידי עולים ממרוקו, שקראו לו על שם הרב יצחק אלפסי ("אַל-" היא ה"א הידיעה בערבית), המכונה הרי"ף, פרשן תלמוד ופוסק חשוב, שחי בעיר פֶס שבמרוקו בתחילת ימי הביניים.

כפר מל"ל

מושב כפר מל"ל, הממוקם בשרון, נקרא על שמו של משה לייב לילינבלום – סופר ומראשי תנועת "חובבי ציון" ופעיל ציוני.

נווה אטי"ב

מושב נווה אטיב שנמצא למרגלות הר החרמון, מורכז מראשי תיבות של שמות ארבעה מלוחמי סיירת אגוז, חברי גרעין המייסדים, שנפלו במלחמת ההתשה מול הסורים בגולן ובחרמון – אברהם המאירי, טוביה שרקינגר, יאיר אלגרנטי ובנימין חדד.

עין הנצי"ב

שמו של הקיבוץ הדתי עין הנצי"ב שבבקעת הירדן מורכב מעין – על שם המעיין הסמוך לקיבוץ, ומנצי"ב – ראשי תיבות של שם הרב נפתלי צבי יהודה ברלין, פרשן מקרא ורב ציוני שהטיף לעלייה ולהתיישבות בארץ ותמך בתנועת "חובבי ציון".

עין ש"י

בכניסה למושב שאר יָשוב, הממוקם בגליל העליון, בוקע המעין עין ש"י – ראשי תיבות של שאר יָשוב.

דורות

קיבוץ דורות, הממוקם בצפון הנגב, מורכב מראשי תיבות של השמות דב, רבקה ותרצה הוז שנספו בתאונת דרכים בתש"א, 1940.

דב הוז היה ממנהיגי תנועת העבודה וההסתדרות וכן מראשי "ההגנה" וכן ממייסדי התעופה העברית. שמו של דוב הוז הונצח גם בשם נחל דוב, ובנמל התעופה בצפון תל אביב – שדה דוב.

יפתח

קיבוץ יפתח הוקם בידי לוחמי חטיבת הפלמ"ח, אשר שֵם החטיבה שלהם הורכב מראשי תיבות של מפקד החטיבה – יגאל פֵיקוֹביץ (אלון) וממקום המטה שלה, תל חי.

(רוצים לקרוא עוד? עיינו בספר רגע של מקום מאת יהודה זיו ובלקסיקון ארץ ישראל של עמנואל הראובני)



אל האסופה שנת העברית - גאוגרפיה3

ביבליוגרפיה:
כותר: דריכה במקום – חלק ב
שם  הפרסום מקורי: אסופת ערכים לשנת השפה העברית
מחבר: נתניהו, ירעם
תאריך: תשע"א , 2010
בעלי זכויות : מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית
הספרייה הוירטואלית מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית