הסדרי נגישות
עמוד הבית > מדעי הרוח > שפה ושפות > שפה עברית
מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


תקציר
חשבתם שהמִדבר הוא מקום שומם? תחשבו שוב  על המשמעויות השונות של השורש דב"ר והמילה מדבר ועל הקשר ביניהם.



קול קורא במדבר
מחבר: ירעם נתניהו


הגדול שבמדבריות העולם הוא מדבר סהרה. זהו מדבר המחולק בין 11 מדינות והמשתרע ברוב חלקה הצפוני של אפריקה, מן האוקיאנוס האטלנטי ועד למערב סודאן. שטחו כשמונה מיליון קמ"ר.

מקור השם סהרה הוא מסחרה הערבי, וליתר דיוק – צחראא (صَحْرَاء קרי: סַחְרָה במלרע) שבערבית פירושו מדבר, ישימון. מקור השם סהרה הוא בתעתיק משפות אירופה (Sahara) של המילה הערבית.

אבל מה מקור השם מִדְבָּר?

במקרא השורש דב"ר מציין כמה דברים ונתמקד בשניים מהם:

1) דיבור, אמירה, כגון הפסוק הנפוץ במקרא וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר.

2) השמדה, כיליון, הכנעה, כגון וַעֲתַלְיָהוּ אֵם אֲחַזְיָהוּ רָאֲתָה כִּי מֵת בְּנָהּ וַתָּקָם וַתְּדַבֵּר אֶת-כָּל-זֶרַע הַמַּמְלָכָה לְבֵית יְהוּדָה (דברי הימים ב כב, י).

מהשורש דב"ר נגזרת גם המילה מִדבר, שלה במקרא כמה פירושים:

א. מקום שומם, כגון לֶכְתֵּךְ אַחֲרַי בַּמִּדְבָּר בְּאֶרֶץ לֹא זְרוּעָה (ירמיהו ב, ב), וכן יִמְצָאֵהוּ בְּאֶרֶץ מִדְבָּר וּבְתֹהוּ יְלֵל יְשִׁמֹן (דברים לב, י).

ב. חבל ארץ של צמחייה דלה, אזור שמוליכים (=מנהיגים) אליו את הצאן ואת העדרים כדי שירעו. למשל וּמֹשֶׁה הָיָה רֹעֶה אֶת-צֹאן יִתְרוֹ חֹתְנוֹ כֹּהֵן מִדְיָן וַיִּנְהַג אֶת-הַצֹּאן אַחַר הַמִּדְבָּר וַיָּבֹא אֶל-הַר הָאֱ-לֹהִים (שמות ג, א). אחר המדבר הכוונה שמשה חיפש מדבר (ראו קאסוטו ודעת מקרא על הפסוק). וכך גם בלשון חז"ל – "אין מגדלין בהמה דקה בארץ ישראל אבל מגדלין בסורייא ובמדברות שבארץ ישראל" (בבא קמא ז, משנה ז).

מה הקשר בין השורש דב"ר למשמעות מקום שומם או דל צמחייה?

כנראה בשל המשמעות השנייה של דב"ר – השמדה, כיליון, הכנעה (וכך גם המילה דֶבֶר = מגפה הנגרמת ע"י חיידקים והמפילה חללים באדם ובבהמה).

בלשון חכמים דב"ר משמש גם במשמעות של הנהגה וניהול, ומשמעות זו צמחה בשלך השפעה מהארמית.

בארמית השורש דב"ר משמש במשמעות נוהג, מתנהג, כגון "פּוּק חֲזִי מַאי עַמָּא דָּבַר (ברכות מה ע"א), ובתרגום לעברית: צא וּרְאה כיצד העם נוהג. שורש דב"ר במשמעות זו הושאל גם לעברית, כגון בדברי רש"י על הפסוק וַיִּקְרָא משֶׁה לִיהוֹשֻׁעַ וַיֹּאמֶר אֵלָיו לְעֵינֵי כָל-יִשְׂרָאֵל חֲזַק וֶאֱמָץ כִּי אַתָּה תָּבוֹא אֶת-הָעָם הַזֶּה אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע יְ-הוָֹה לַאֲבֹתָם לָתֵת לָהֶם וְאַתָּה תַּנְחִילֶנָּה אוֹתָם (דברים לא, ז). רש"י אומר: "משה אמר לו ליהושע: זקנים שבדור יהיו עמך הכל לפי דעתן ועצתן, אבל הקדוש ברוך הוא אמר ליהושע כי אתה תביא את בני ישראל אל הארץ אשר נשבעתי להם (דברים לא, כג), תביא על כורחם הכל תלוי בך, טול מקל והך על קדקדן. דַבּר אחד לדור, ולא שני דַבָּרים לדור".

דַבּר הכוונה מנהיג, והקשר שלו לשורש דב"ר נובע מהמשמעות הראשונה שציינו לעיל – דיבור, אמירה. הרי מנהיג טוב נמדד ביכולת שלו להנהיג ולומר את הדברים הנכונים ולתת את ההוראות הנכונות.

אגב, דַבָּר בא על משקל קַטָּל המציין גם תפקידים ובעלי מקצוע, כגון רַכָּז, חַיָּל, סַפָּר, צַיָּר, צַיָּד.



אל האסופה שנת העברית - גאוגרפיה3

אל האסופה שנת העברית - מדעים3

ביבליוגרפיה:
כותר: קול קורא במדבר
שם  הפרסום מקורי: אסופת ערכים לשנת השפה העברית
מחבר: נתניהו, ירעם
תאריך: תשע"א , 2010
בעלי זכויות : מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית
הספרייה הוירטואלית מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית