הסדרי נגישות
עמוד הבית > מדעי הרוח > שפה ושפות > שפה עברית
מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


תקציר
המילה גֶזַע עברה כמה גלגולים למן המקרא ועד ההשקפה הנאצית ועד ההחלטה שמי שגזען אינו שַמרן או פַּחדן אלא בעצם פשוט גִזען.



תורת הגזע
מחבר: ירעם נתניהו


מהי הצורה התקינה – גִזען או גַזען?

גֶזַע במקרא משמעו גוף העץ הנושא את הענפים, בעיקר חלקו התחתון. כגון אִם-יַזְקִין בָּאָרֶץ שָׁרְשׁוֹ וּבֶעָפָר יָמוּת גִּזְעוֹ (איוב יד, ח).

כמו כן המילה גֶזַע באה בהשאלה על בני אדם – אַף בַּל-נִטָּעוּ אַף בַּל-זֹרָעוּ אַף בַּל-שֹׁרֵשׁ בָּאָרֶץ גִּזְעָם (ישעיהו מ, כד); ועל שושלת, מוצא, בית אב – וְיָצָא חֹטֶר מִגֵּזַע יִשָׁי וְנֵצֶר מִשָּׁרָשָׁיו יִפְרֶה (ישעיהו יא, א).

בעברית שלנו המילה גֶזַע קיבלה עוד משמעות – קבוצת ההשתייכות של בני אדם או של בעלי חיים על-פי תכונות גופניות-גנטיות-תורשתיות מסוימות (Race בלעז). ומכאן הגזע האנושי – להבדיל מבעלי חיים, ותורת הגזע – השקפה המחלקת את האנושות לגזעים שונים בעלי תכונות אופי וסימני היכר ייחודיים המועברים בתורשה, ולכן יש גזעים עליונים ונחותים. זו הייתה ההשקפה הנאצית.

כיוון שנטיית גֶזע באה בחיריק במקום סגול – גִזעי (=הגזע שלי), גִזעך (=הגזע שלך), גִזעֵי עץ, לכן קבעה האקדמיה את הצורה גִזען, גִזענות – בחיריק – כצורה התקינה.

מדוע רבים אומרים גַזען, גַזענות בפתח ולא בחיריק? כי אנשים משווים בין הצורה גזען למשקל קַטְלָן המציין, בין השאר, גם תכונות, כגון גַזלן, פַּחדן, שַמרן, טַהרן.

ובאמת, כשם שתכונות אלו באות במשקל קַטְלָן, וכשם שגם סַפְרָן בא במשקל זה, אפילו שהמקור הוא סֵפֶר, ובנטייה בא חיריק – סִפרי (=הספר שלי), סִפרֵי לימוד, כך יכלו לקבוע גַזען.

אבל כאמור, האקדמיה קבעה כי המילה תחודש על בסיס הגֶזע , ולכן הצורה התקינה היא גִזען, בחיריק.



אל האסופה שנת העברית - אזרחות3

ביבליוגרפיה:
כותר: תורת הגזע
שם  הפרסום מקורי: אסופת ערכים לשנת השפה העברית
מחבר: נתניהו, ירעם
תאריך: תשע"א , 2010
בעלי זכויות : מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית
הספרייה הוירטואלית מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית