הסדרי נגישות
עמוד הבית > מדעי הרוח > שפה ושפות > שפה עברית
מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית



תקציר
האם יש קשר בין המילה שלום למילה שלווה? ומדוע יש הכותבים שלו' במקום שלום? ומי ינצח במאבק לשלום – יאללה ביי הערבי-אנגלי או שלום היהודי-שורשי?



שלום עליכם
מחבר: ירעם נתניהו


למילה שלום יש כמה משמעויות, בין השאר המשמעות היא שלווה ושקט. דוגמות מהמקורות: יְהִי-שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ (תהילים קכב, ז). יש תקבולת בין שלום ובין שלווה. ובאמת, כששואלים לשלום אדם הכוונה שואלים לשלמותו, כלומר למצב בריאותו, כגון וַיִּשְׁאַל לָהֶם לְשָׁלוֹם וַיֹּאמֶר הֲשָׁלוֹם אֲבִיכֶם הַזָּקֵן אֲשֶׁר אֲמַרְתֶּם הַעוֹדֶנּוּ חָי (בראשית מג, כז).

כלומר המילה שלום קשורה הן לשלווה והן לשלמות. כשאדם רוצה שכבר יהיה שלום בארץ, הוא רוצה שתהיה שלווה בארץ, ואילו כשאדם שואל את חברו "מה שלומך?" (=השלום שלך) הוא בעצם שואל לשלמות בריאותו.

יש כמה מטבעות ברכה שבהם משתמשים בשעת פגישה בין בני אדם או בשעת פרדתם: "שלום", "שלום רב", "שלום וברכה". היום יש מאבק בין שלום העברית לחלופות הלועזיות שלה, כגון היי (מאנגלית) כשנפגשים, וביי (מאנגלית) או יאללה ביי (ערבית ואנגלית) כשנפרדים.

כדאי לאמץ את השם העברי המופיע במקורותינו, ואחת על כמה וכמה ששלום הוא אחד משמותיו של אלוקים, כמו שכתוב במסכת דרך ארץ, פרק השלום: "אמר רבי יהושוע: גדול הוא השלום ששמו של הקב"ה נקרא שלום, שנאמר (שופ' ו, כד): 'ויקרא לו ה' שלום'".

מסיבה זו יש אנשים שבמקום שלום כותבים בקיצור שלו', כדי להימנע מאיסור מחיקת שם השם.



אל האסופה שנת העברית - אזרחות3

ביבליוגרפיה:
כותר: שלום עליכם
שם  הפרסום מקורי: אסופת ערכים לשנת השפה העברית
מחבר: נתניהו, ירעם
תאריך: תשע"א , 2010
בעלי זכויות : מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית
הספרייה הוירטואלית מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית