הסדרי נגישות
עמוד הבית > מדעי החברה > גיאוגרפיה > אזורים ומדינות בעולם > אירופה עמוד הבית > מדעי החברה > גיאוגרפיה > גיאוגרפיה של האדם > גיאוגרפיה יישובית-עירונית
מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


תקציר
רוטרדם היא העיר השנייה בגודלה בהולנד, ולמעלה ממיליון איש מתגוררים בעיר ובסביבתה. נמל רוטרדם הוא הנמל הגדול ביותר בעולם, וקיומה של העיר והתפתחותה לאורך ההיסטוריה קשורים קשר הדוק לנמל שלה. כיצד הפך נמל רוטרדם מנמל דייגים קטן בימי הביניים לנמל הימי הגדול בעולם?



רוטרדם – עיר הנמל הגדולה בעולם
מחבר: מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית. צוות גיאוגרפיה


רוטרדם היא העיר השנייה בגודלה בהולנד, ולמעלה ממיליון איש מתגוררים בעיר ובסביבתה. נמל רוטרדם הוא הנמל הגדול ביותר בעולם, וקיומה של העיר והתפתחותה לאורך ההיסטוריה קשורים קשר הדוק לנמל שלה. תושבי רוטרדם מיטיבים לתאר את הקשר בין העיר לנמלה באומרם כי "לעומת ערי נמל אחרות, שבהן לעיר יש נמל – ברוטרדם, לנמל יש עיר." ואמנם, הנמל תופס למעלה משליש משטחה של העיר, הפעילות המתרחשת בנמל היא הבסיס לשגשוגה הכלכלי של העיר, ורבים מתושביה עובדים בנמל ובאזור התעשייה הנרחב שהתפתח לצידו. כיצד הפך נמל רוטרדם מנמל דייגים קטן בימי הביניים לנמל הימי הגדול בעולם?

את הצלחתו של הנמל אפשר לזקוף בראש ובראשונה ליתרונות המיקום שלו. רוטרדם ממוקמת במפגש של כמה נהרות גדולים, במקום שבו הם נשפכים אל הים הצפוני.

רוטרדם כעיר נמל

החשוב שבין נהרות אלה הוא הריין – נהר שתחילתו בשוויץ, במרחק למעלה מ-1,300 ק"מ מרוטרדם, ובדרכו אל הים הוא חוצה את צרפת, גרמניה והולנד, אזורים שהם הפוריים והמתועשים ביותר במערב אירופה. הריין הוא נהר שאפשר לשוט בו כמעט לכל אורכו, ולפיכך הפך נמלה של רוטרדם, הנמצאת בקצהו של הנהר ובמקום שבו הוא נשפך לים, ל"שער" של אירופה: סחורות מכל רחבי העולם עוברות בו בדרכן למדינות שונות באירופה, וסחורות מרחבי היבשות מיוצאות דרכו אל מעבר לים.

מערכת תחבורה מסועפת – נהרות ותעלות, מסילות ברזל וכבישים מהירים – וכן צינורות נפט, מחברים את העיר עם העורף הכלכלי הנרחב שלה, שבו חיים כ-200 מיליון איש.

אכן, המיקום של נמל רוטרדם השפיע על התפתחותו, אך ללא החריצות והיוזמה של ההולנדים ספק אם היה מגיע למעמדו כנמל הגדול בעולם. ואמנם, מאז הקמתו, ההולנדים דואגים כל העת להתאים את הנמל לשינויים הטכנולוגיים והכלכליים המתרחשים בעולם. לדוגמה:

• במהלך המאה ה- 19, כאשר במערב אירופה הייתה התפתחות תעשייתית מהירה וספינות קיטור החלו להחליף את ספינות המפרש – נחפרה בנמל רוטרדם תעלת מים רחבה ועמוקה שהתאימה לגודלן של ספינות הקיטור. כך הפך נמל רוטרדם לנמל היצוא של תעשיית הפלדה הגרמנית שהתפתחה באותה עת, ולנמל שדרכו יובאו לאירופה חומרי גלם מן המושבות שמעבר לים.

• במהלך מלחמת העולם השנייה נפגעה רוטרדם קשות מהפצצות הגרמנים. לאחר המלחמה מיהרו ההולנדים לשקם את העיר ואת נמלה והם הקימו על חורבות הנמל הישן נמל חדש ומודרני: מימיו הועמקו, הרציפים שלו הורחבו, שיטות הפריקה והטעינה שהתבצעו בו שוכללו, ונבנו נמלים מתמחים כגון נמל מכולות, נמל למוצרי מזון וכדומה.

• בשנות השבעים, כאשר גדלה חשיבותו של הנפט כמקור אנרגיה, נבנה ברוטרדם נמל נפט נפרד המתאים למכליות הנפט הענקיות שנכנסו לשימוש באותה תקופה. ואמנם, כיום התעשייה הפטרוכימית – תעשייה המבוססת על הנפט ומוצריו – שהתפתחה לצד נמל הנפט, היא הגדולה באירופה ובין הגדולות בעולם: מדי שנה מיובאים דרך נמל רוטרדם למעלה מ-100 מיליון טונות של נפט ומוצריו.

כך הנמל הולך ומתרחב, והפעילות המגוונת המתבצעת בו נעשית תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים. כיום הנמל משתרע לאורך כ-60 ק"מ, מרוטרדם במזרח ועד הוק ון הולנד במערב, ואזור התעשייה הגדול שהתפתח לאורכו נחשב לאזור התעשייה החשוב ביותר בהולנד. חלק מן הגידול בשטח הנמל מתבצע על ידי ייבוש חלקים מהים.

לנמל יש השפעה עצומה על העיר, בעיקר בתחום התעסוקה: רבבות עובדים מועסקים במתקני הנמל ובמפעלי התעשייה באזור. השירותים הנלווים לנמל מעסיקים אלפי עובדים – בהנהלת הנמל, בסחר יבוא ויצוא, בשירותי ביטוח, במכס ועוד. ומאחר שרוטרדם היא עיר בין-לאומית, רווחת בה השפה האנגלית.

נמל רוטרדם
באדיבות: Pieter Musterd

השפעתו של הנמל ניכרת גם בנוף של העיר: רבים ממבני המשרדים במע"ר של רוטרדם משמשים חברות וגופים שקשורים לנמל ולפעילות הענפה המתרחשת בו – חברות ספנות, חברות יצוא ויבוא, חברות ביטוח, בנקים, עמילי מכס ועוד.

המע"ר החדש והמודרני של רוטרדם ובו מרוכזים משרדים של חברות כלכליות גדולות
באדיבות: Bas Bogers

הגידול בפעילות הנמל, ובעיקר בתעשייה שהתפתחה לצידו, יוצר בעיות קשות של זיהום – בעיקר זיהום אוויר ומים – וגורם לתושבים רבים לעזוב את אזורי המגורים הקרובים לנמל בחיפוש אחר איכות חיים טובה יותר.

נמל רוטרדם במספרים

• מדי שנה עוברות בנמל רוטרדם כ- 30,000 אוניות, המגיעות מלמעלה מ-1,000 נמלים בכל רחבי העולם.
• מדי שנה מועברות בנמל סחורות במשקל של כ- 290 מיליון טונות, שהוא נפח הסחורות הגדול בעולם.
• בנמל מצויות המספנות הגדולות ביותר באירופה והתעשייה הפטרוכימית הגדולה באירופה.
• 79% מכלל המכליות העוברות בנמל משרתות את העורף הכלכלי שמחוץ להולנד.



אל האסופה אנשים ויישובים3

ביבליוגרפיה:
כותר: רוטרדם – עיר הנמל הגדולה בעולם
שם  הפרסום מקורי: אנשים ויישובים
מחבר: מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית. צוות גיאוגרפיה
תאריך: 2007
בעלי זכויות : מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית
הוצאה לאור: מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית
הערות: 1. חקרי מקרה שעודכנו מתוך הספרים: "אנשים במרחב" ו"יישובים במרחב", ומלווים את הספר "אנשים ויישובים".
הספרייה הוירטואלית מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית