הסדרי נגישות
עמוד הבית > מדעי החברה > גיאוגרפיה > אזורים ומדינות בעולם > אירופה עמוד הבית > מדעי החברה > גיאוגרפיה > גיאוגרפיה של האדם > גיאוגרפיה יישובית-עירונית
מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


תקציר
פירנצה היא בירת מחוז טוסקנה באיטליה. עיר זאת, הנחשבת לאחת הערים היפות בעולם, הקסימה במשך מאות שנים סופרים ומשוררים רבים, אשר שיבחו והיללו אותה ביצירותיהם. תיירים מכל רחבי העולם באים להתרשם מיופיה ומפאר עברה של העיר. מהו "סוד הקסם" של פירנצה?



פירנצה – עיר תיירות העשירה באוצרות אמנות
מחבר: מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית. צוות גיאוגרפיה


פירנצה, בירת מחוז טוסקנה הפורה באיטליה, שוכנת על גדותיו של נהר ארנו .

עיר זאת, הנחשבת לאחת הערים היפות בעולם, הקסימה במשך מאות שנים סופרים ומשוררים רבים, אשר שיבחו והיללו אותה ביצירותיהם. תיירים מכל רחבי העולם – בראש ובראשונה חובבי אמנות, אך גם רבים אחרים – באים להתרשם מיופיה ומפאר עברה של העיר. מהו "סוד הקסם" של פירנצה?

פירנצה הגיעה לשיא פריחתה בתקופה הידועה בשם "תקופת הרנסנס" – תקופת התחייה בתרבות האירופית, בין המאות 16-14 לספירה. בתקופת הרנסנס החלה באירופה פריחה של האמנויות והמדעים, ופירנצה, שהייתה מרכז חשוב לכל אלה, נחשבת כמקום הולדת הרנסנס. באותה תקופה הייתה פירנצה אחת מערי המסחר החשובות בעולם והיא נשלטה על ידי משפחת סוחרים עשירה ורבת עוצמה – משפחת מדיצ'י.

משפחה זו, שהעריכה מאוד את האמנויות, שילבה אמנים רבים בבניית העיר ותמכה בעבודתם. רבים מן האמנים שפעלו בעיר באותה תקופה נחשבים עד היום לגדולי האמנים בכל הזמנים: לאונרדו דה וינצ'י, רפאל, מיכלאנג'לו ואחרים.

אמנים אלה הטביעו את חותמם בכל רחבי העיר, ויצירותיהם נחשבות עד היום ליצירות מופת באמנות ובארכיטקטורה.

עושרה של העיר ושל שליטיה ניכרים במבנים, בגשרים ובכיכרות המפארים אותה.

אחד מהגשרים המעטרים את נהר ארנו בפירנצה. ניתן לראות אנשים רבים עוברים את הנהר על הגשר
באדיבות: Janet Brown

עד היום בולטת במרכז העיר כיכר גדולה, המכונה "פיאצה דה לה סניורייה". סביבה מרוכזים רבים מהמבנים המסמלים את חשיבותה של העיר בעבר: ארמונם של שליטי פירנצה, הבולט למרחקים בנופה של העיר, ופסלים מרשימים, שהידוע שבהם הוא העתק פסלו של מיכלאנג'לו, "דויד". בשולי הכיכר ועד לגבולות העיר פזורים ארמונות רבים נוספים, כנסיות, גשרים ומבנים אחרים, שכל אחד מהם הוא יצירה ארכיטקטונית ואמנותית ייחודית. רבים מן הארמונות משמשים כיום כמוזאונים ובהם יצירות אמנות מן החשובות בעולם.

מראה כללי של העיר שעל נהר הארנו, על כנסיותיה וארמונותיה
באדיבות: Vanessa M. E. Harmon

העיר וכל המבנים ואוצרות האמנות שלה השתמרו היטב, וגם כיום המבקר בה רואה לנגד עיניו עיר רנסנסית במלוא הדרה.

למעשה, העיר כולה היא מעין מוזאון אחד גדול. וכדי לשמר אותה כפי שהייתה בשיא תפארתה, רשויות פירנצה דואגות לתחזק את המבנים ולשפץ את יצירות האמנות, ואוסרות על בניית מבנים מודרניים בחלקיה העתיקים של העיר. מחוץ לעיר העתיקה התפתחו רבעים מודרניים, אולם הגלעין ההיסטורי של פירנצה ממשיך לשמש עד היום כמרכז העיר והוא תוסס והומה אדם.

רבבות תיירים פוקדים את פירנצה לאורך השנה כולה, ומספרם גדל מאוד בעשרות השנים האחרונות. כיום מבקרים בה מדי שנה כ-2 מיליון (להשוואה: בעיר מתגוררים רק כ-370,000 תושבים). ואולם, מאחר שפירנצה היא עיר עתיקה במהותה, היא איננה מסוגלת לקלוט את מספר המבקרים הרב. העומס גדול במיוחד בחודשי הקיץ, שבהם מגיעים אל העיר מדי יום כ-2,000 אוטובוסים מלאי תיירים. ולפיכך פירנצה שואפת לווסת את מספר התיירים המבקרים בעיר.

התיירים המבקרים בפירנצה בזכות אתריה ההיסטוריים יכולים ליהנות גם מן ההתמחויות האחרות שלה, שחלקן מבוססות על מסורת ארוכת שנים עוד מתקופת הרנסנס – כאלה הן תעשיית העור ותעשיית האופנה, כמו גם היין והמזון האיטלקיים האופייניים למחוז טוסקנה.



אל האסופה אנשים ויישובים3

ביבליוגרפיה:
כותר: פירנצה – עיר תיירות העשירה באוצרות אמנות
שם  הפרסום מקורי: אנשים ויישובים
מחבר: מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית. צוות גיאוגרפיה
תאריך: 2007
בעלי זכויות : מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית
הוצאה לאור: מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית
הערות: 1. חקרי מקרה שעודכנו מתוך הספרים: "אנשים במרחב" ו"יישובים במרחב", ומלווים את הספר "אנשים ויישובים".
הספרייה הוירטואלית מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית