הסדרי נגישות
עמוד הבית > מדעי החברה > גיאוגרפיה > גיאוגרפיה של האדם > גיאוגרפיה יישובית-עירוניתעמוד הבית > מדעי החברה > גיאוגרפיה > אזורים ומדינות בעולם > אסיה
מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


תקציר
סינגפור היא מדינה השוכנת באי סינגפור, הנמצא בדרום-מזרח אסיה, בין מלסיה לאינדונסיה. למעשה, המדינה כולה היא עיר אחת וזוהי עיר-מדינה. עד לפני כמה עשרות שנים בלבד הייתה סינגפור מושבה בריטית נידחת, וכיום היא אחת הערים המודרניות והמפותחות בעולם. המאמר מתאר כיצד הפכה סינגפור תוך זמן כה קצר מעיר בעלת מאפיינים של עיר מתפתחת לעיר-מדינה מן המפותחות בעולם.



סינגפור – עיר-מדינה שהפכה ממתפתחת למפותחת
מחבר: מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית. צוות גיאוגרפיה


סינגפור היא מדינה השוכנת באי סינגפור, הנמצא בדרום-מזרח אסיה, בין מלסיה לאינדונסיה. העיר סינגפור תופסת שטח גדול של האי ומרבית תושבי האי חיים בעיר זאת. למעשה, המדינה כולה היא עיר אחת וזוהי עיר-מדינה. בשטחה של סינגפור – כ- 633 קמ"ר בלבד – חיים כ- 4.3 מיליוני תושבים והיא נחשבת לאחת המדינות הצפופות ביותר בעולם.

עד לפני כמה עשרות שנים בלבד הייתה סינגפור מושבה בריטית נידחת, וכיום היא אחת הערים המודרניות והמפותחות בעולם. סינגפור נהנית מכלכלה משגשגת ומשמשת כמרכז מסחרי ועסקי בין-לאומי חשוב. היא גם ידועה בסדר ובניקיון ובביטחון האישי השוררים ברחובותיה.

כיצד הפכה סינגפור תוך זמן כה קצר מעיר בעלת מאפיינים של עיר מתפתחת לעיר-מדינה מן המפותחות בעולם? על כך תלמדו בחקר מקרה זה.

עד אמצע המאה ה-20 – עיר קולוניאלית מתפתחת

בתחילת המאה ה- 19 (1819) חיפשה חברה בריטית מסחרית גדולה מקום מתאים להקמת נמל מסחרי. אנשיה הגיעו לסינגפור ומצאו שם אי טרופי חם ולח, מכוסה ביער משווני, ובו רק כמה מאות תושבים מלאים החיים בכפרים קטנים.

רוב התושבים התפרנסו מדיג, וחלק מהם התפרנסו משוד ימי. שפכו של נהר סינגפור, המוגן על ידי איים, נראה לאנשי החברה כמקום מתאים להקמת נמל מסחרי, שדרכו יוכלו לעבור סחורות מאסיה לאירופה ומאירופה לאסיה. עם הקמת הנמל הפך האי סינגפור למושבה בריטית המשרתת את צורכי המסחר של האימפריה הבריטית, והעיר סינגפור הלכה והתפתחה לעיר קולוניאלית. הנמל, שהיה מקור ההכנסה העיקרי של העיר, משך אליו מהגרים ממדינות אסיה השכנות שחיפשו מקום עבודה. מרבית התושבים עסקו בעבודות קשות בנמל וקיבלו תמורתן שכר נמוך. ומכיוון שפרנסתם של מרבית התושבים הייתה מבוססת על העבודה בנמל, כל משבר שהיה קשור בסחר הימי גרם לכך שפועלים רבים איבדו את מקום עבודתם ומשפחות רבות נשארו ללא פרנסה. ההכנסות מן הנמל הועברו לידיהן של חברות אירופיות זרות ששלטו בעיר.

כנהוג בערים קולוניאליות הוקמו בסינגפור אזורי מגורים נפרדים: לאירופים לחוד ולתושבים המקומיים לחוד.

התושבים האירופיים חיו בתנאים טובים ברבעים מפוארים, ואילו האוכלוסייה המקומית חיה באזורים ירודים, בעיקר באזור הביצתי הסמוך לנהר. נוסף על כך הייתה הפרדה ברורה בין קבוצות האוכלוסייה השונות לפי מוצאן: הסינים, ההודים והמלאים התגוררו בשכונות עוני נפרדות – בדירות קטנות וצפופות וללא תנאי תברואה מתאימים. במרכז העיר היה ריכוז של מבנים שכללו חנויות קטנות בקומת הקרקע, ובקומת השנייה התגוררו אנשים בצפיפות ובתנאים קשים.

רחובות סינגפור היו עמוסים ושררו בהם אי סדר ולכלוך. סוחרים זעירים מכרו את סחורותיהם בשווקים צבעוניים, מלחים רבים מילאו את הרחובות, וגנבות ופשע היו תופעות שכיחות בעיר. כזאת הייתה סינגפור עד שקיבלה את עצמאותה בשנת 1965.

עיר-מדינה מן המפותחות בעולם

מראשית דרכה כמדינה עצמאית החל להתבצע בסינגפור תהליך שמטרתו הייתה להפוך אותה לעיר מודרנית ומפותחת מן המתקדמות בעולם. בראש ובראשונה העמידה סינגפור לעצמה כמטרה לחתור לשגשוג כלכלי. זוהי מטרה קשה, בייחוד כשמדובר במדינה קטנה המוקפת במדינות שכנות גדולות, מדינה שאין לה אוצרות טבע והיא מורכבת מקבוצות אתניות שונות שאין להן שפה ותרבות משותפות.

אוכלוסיית סינגפור- מחלוקה לקבוצות אתניות
מקור: Singapore Department of Statistics,2006

מקדש סיני המשרת את אחת מקבוצות האוכלוסייה הגדולות בסינגפור
באדיבות: Gloria

כדי להשיג מטרה זאת ולעמוד בהצלחה בתחרות העולמית, קבע המנהיג והמייסד של סינגפור המודרנית כי: "מצוינות – זאת המילה המקפלת בתוכה את הדרך שבה סינגפור יכולה להתקיים בעולם התחרותי שאנו חיים בו." כלומר, רק מאמץ משותף של כל התושבים ושאיפה להצטיינות בכל התחומים יביאו אותה להצלחה כלכלית. ואכן, כיום סינגפור היא סיפור הצלחה, שהושג על ידי שילוב מיוחד במינו בין שלטון חזק לעם חרוץ וממושמע. ולמה הכוונה?

השלטון בסינגפור הוא שלטון ריכוזי. מנהיגיו נבחרים אמנם בבחירות דמוקרטיות, אך יש בידיהם סמכויות נרחבות, המאפשרות להם לקבל החלטות ולאכוף חוקים, גם אם הם פוגעים בחופש הפרט. תושבי סינגפור מצטיינים בחריצות ובמשמעת והם מקבלים את החלטות השליטים ללא עוררין.

התפיסה הרווחת בקירבם היא שטובת הכלל קודמת לטובת הפרט. וכי מה שטוב לסינגפור טוב גם לתושביה. השליט נתפס בעיני התושבים כאב הדואג לבניו.

אחת הדוגמאות להתערבות השלטון בחיי הפרט ולהגבלת חופש הבחירה היא התכנית להגבלת הילודה: כשגדלה אוכלוסיית סינגפור במהירות , והתעורר החשש שלא תימצא עבודה לכל התושבים, שהשירותים לא יספיקו לכולם, ושסינגפור לא תוכל להתקדם ולהגיע לשגשוג כלכלי – יזמה הממשלה תכנית להגבלת הילודה. התכנית כללה הסברה וחקיקה לעידוד הקמת משפחות קטנות.

גידול האוכלוסיה בסינגפור, 1850-2005

כוחו של השלטון הריכוזי איפשר לו גם להרוס מבנים, לפנות תושבים ממקומם ולהעבירם למקומות אחרים כאשר היה צורך בכך. כן הונהגו בסינגפור חוקים מחמירים למניעת פשיעה ולשמירה על ניקיון העיר, וכל מי שעובר עליהם צפוי לעונשים כבדים. זאת ועוד – סינגפור היא המדינה היחידה בעולם שקבעה כי מכירת מסטיק איננה חוקית. את כל החוקים והאיסורים הללו, תושבי סינגפור הממושמעים מקבלים על עצמם. הם אף מציינים בגאווה שעירם היא הנקייה שבערי העולם וכי מקרי הפשע הקיימים בה מועטים.

לשגשוגה של סינגפור תרמה גם העובדה שהעיר היא גם המדינה, ועל כן תקציב המדינה הוא למעשה התקציב של העיר. כתוצאה מכל אלה הפכה סינגפור לאחת הערים המודרניות והמפותחות בעולם.

מרכז העיר סינגפור, על שפך נהר סינגפור
באדיבות: Minas Protopsaltis

בתמונה גורדי השחקים של המע"ר המודרני, ובו משרדים של חברות גדולות, בנקים, חברות תקשורת ועוד. צמוד להם על גדת הנהר, נמצא האזור הסיני הישן, ששוקם והפך למרכז בילוי ובידור. בקידמת התמונה- האזור הקולוניאלי לשעבר ובו מבני ציבור חשובים של העיר- הפרלמנט, בית המשפט וכדומה.

סינגפור – מוקד תחבורה בין-לאומי

נמל סינגפור תופס מקום נכבד בהתפתחותה הכלכלית של העיר. מיקומה של סינגפור – בצומת של נתיבי שיט המחברים בין האוקיינוס ההודי, ים סין הדרומי והאוקיינוס השקט – הקנה לנמל יתרון ניכר. תושבי העיר הפכו אותו לנמל מודרני מן החשובים בעולם – נמל שבו עוגנות כיום בכל עת מאות ספינות והוא מחובר בקווי שיט ליותר מ- 600 נמלים בעולם.

נמל סינגפור כיום
באדיבות: SuzÿQuzÿ

כדי לתפוס מקום חשוב בתחבורה האווירית העולמית, הוקם בסינגפור על שטח שיובש נמל התעופה צ'אנגי, והוא הוכתר בתואר "נמל התעופה הטוב בעולם". התחבורה הימית והאווירית היעילה והמודרנית הן גורם חשוב בהפיכתה של סינגפור למרכז עסקים עולמי.

מרכז מסחרי ועסקי בין-לאומי ותעשייה מתקדמת

התעשייה בסינגפור עברה גם היא שינוי ניכר. בעבר הייתה תעשייה זו מצומצמת ועתירת עבודה, שהעסיקה עובדים לא מקצועיים רבים, וכיום היא תעשייה מודרנית ועתירת ידע, בעיקר של מוצרי אלקטרוניקה. התעשייה בסינגפור התפתחה מאוד בזכות העובדה שהממשלה הצליחה למשוך חברות גדולות, רב-לאומיות, לפעול בתחומה.

במקביל הפכה סינגפור לאחד המרכזים החשובים בדרום-מזרח אסיה בתחומי הכלכלה והתקשורת: התפתחו בה שירותי בנקאות ומסחר, הבורסה שלה הפכה לאחת הבורסות החשובות בעולם, והתפתחו בה שירותי תקשורת מגוונים ושירותי תיירות יעילים. פעילות כלכלית ענפה זאת הביאה לשינויים ניכרים במרכז העיר: מבנים ישנים נהרסו ובמקומם נבנו מרכזי קניות מן המפוארים בעולם, אולמות לכינוסים, מלונות יוקרה, בנייני משרדים ומוזיאונים. בתקופה קצרה ביותר צמח בה מע"ר חדש ומודרני. בשנות ה- 60 היו במרכז העיר רק כמה בניינים רבי קומות שמהם נשקף יער-עד שהקיף את סינגפור. לעומת זאת כיום, בניינים רבים במרכז העיר הם גורדי שחקים של עשרות קומות, שנבנו במקומם של חלק מ"בתי החנויות" הישגים.

גורדי השחקים במע"ר, בלילה
באדיבות: Peter Sreevalsan

עיר ללא משכנות עוני

בסינגפור התרחש תהליך של ארגון אזורי המגורים מחדש, והוא נחשב לאחת מהצלחותיה הגדולות ביותר של ממשלתה.

הבתים הישנים נהרסו ותושביהם פונו ממשכנות העוני לשכונות חדשות המכונות "ערי דירות". המחסור בקרקעות בסינגפור ומחירן הגבוה חייב לנצל את הקרקע בצורה החסכונית ביותר, ולכן נבנו בה בתים רבי קומות. כיום מתגוררים רוב מתושבי סינגפור ב"ערי דירות" כאלה. בני הקבוצות האתניות השונות חיים אלה לצד אלה – וכך היטשטשה ההפרדה שהייתה קיימת בין קבוצות האוכלוסייה השונות בעיר. בכל אחת מן השכונות הללו מצויים מרכז מסחרי, בית ספר, גן ילדים, מרכז תרבות וגן ציבורי.

מערכת תחבורה יעילה

צמיחת השכונות החדשות מחוץ למרכז העיר הגבירה את תנועת היוממים. כך נוצר צורך בפיתוח מערכת תחבורה מקיפה, שתאפשר תנועה שוטפת למרכז העיר ובתוכו.

התחבורה בסינגפור היא כיום מן היעילות בעולם, בניגוד למצב בערים גדולות אחרות. כדי להגיע להישג מרשים זה, נקטה סינגפור באמצעים האלה:

• צמצום מספר כלי הרכב הפרטיים – לרבים מתושבי סינגפור אין כלי רכב פרטיים משום שהשלטונות הטילו אגרה גבוהה על קניית רכב חדש. כל הרוצה לרכוש מכונית חייב לרכוש רישיון מיוחד, שמחירו לעתים גבוה ממחיר המכונית. בדרך זו מונעים מתושבים רבים לקנות רכב.

• הקטנת התנועה במרכז העיר – בשעות השיא הכניסה לכלי רכב פרטיים למרכז העיר מוגבלת, והאזור הוגדר כ"אזור מוגבל". הכניסה למרכז העיר במכונית מתאפשרת רק למי שרוכש כרטיס כניסה מיוחד, שמחירו גבוה מאוד.

• שיפור התחבורה הציבורית – כדי לצמצם את מספר כלי הרכב במרכז העיר השקיעה סינגפור משאבים רבים בתחבורה הציבורית. היא בנתה מערכת מסילות לרכבת תחתית מהירה, נוחה ונקייה, שמחיר הכרטיס לנסיעה בה נמוך. גם האוטובוסים מספקים שירות מהיר ונוח בכל מקום בעיר.



אל האסופה אנשים ויישובים3

ביבליוגרפיה:
כותר: סינגפור – עיר-מדינה שהפכה ממתפתחת למפותחת
שם  הפרסום מקורי: אנשים ויישובים
מחבר: מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית. צוות גיאוגרפיה
תאריך: 2007
בעלי זכויות : מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית
הוצאה לאור: מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית
הערות: 1. חקרי מקרה שעודכנו מתוך הספרים: "אנשים במרחב" ו"יישובים במרחב", ומלווים את הספר "אנשים ויישובים".
הספרייה הוירטואלית מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית