הסדרי נגישות
עמוד הבית > מדעי החברה > גיאוגרפיה > גיאוגרפיה של האדם > גיאוגרפיה יישובית-עירוניתעמוד הבית > מדעי החברה > גיאוגרפיה > אזורים ומדינות בעולם > אמריקה > אמריקה הדרומית
מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית



תקציר
על ברזיליה, עיר הבירה החדשה של ברזיל. בשנות ה- 50 קיבלו שליטיה של ברזיל החלטה להקים בירה חדשה באתר שנמצא בפנים היבשת. על המניעים להחלטה זאת ועל גידולה המהיר של העיר החדשה.



ברזיליה – בירתה החדשה של ברזיל
מחבר: מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית. צוות גיאוגרפיה


ברזיל, המשתרעת על פני כמחצית מיבשת אמריקה הדרומית, היא מדינה בעלת שטח עצום, אך אוכלוסייתה אינה מפוזרת בצורה אחידה במרחבי המדינה.

מרבית התושבים חיים לאורך החופים של ברזיל, שם מצויות גם שתי הערים הגדולות במדינה – סאו פאולו, שהיא המרכז הכלכלי החשוב ביותר בברזיל, וריאו דה-ז'נירו, ששימשה בעבר כבירה. מרבית שטחי המדינה האחרים מיושבים בדלילות, וחלקם אף ריקים מאדם.

בשנות ה- 50 קיבלו שליטיה של ברזיל החלטה אמיצה להקים בירה חדשה באתר שנמצא בפנים היבשת. האתר שנבחר מצוי באזור לא מיושב הנמצא במרחק כ- 1,000 ק"מ מן הבירה הוותיקה ריאו דה-ז'נירו, ובמרחק דומה מסאו פאולו. מה היו המניעים להחלטה זאת? שליטיה של ברזיל קיוו כי הבירה החדשה – ברזיליה – תיצור מוקד פיתוח חדש באזור, תקטין את העומס מעל ערי מישור החוף, ותסייע לפיתוח חלקה הפנימי של המדינה. זאת ועוד, ברזיל היא איחוד של מדינות, והבחירה באזור השומם נועדה להקטין את התחרות בין המדינות וכן בין שתי הערים הגדולות, סאו פאולו וריאו דה-ז'נירו.

הקמת העיר החדשה החלה בשנת 1960 ובנייתה הושלמה במהירות עצומה – ותוך שנים ספורות הייתה ברזיליה לבירתה החדשה של ברזיל. מלבד המשאבים הרבים שהושקעו בבניית העיר עצמה, השקיעה ממשלת ברזיל הון רב בסלילת כבישים מהירים, החוצים את היערות הצפופים ומקשרים את ברזיליה עם הערים הגדולות שלאורך החוף.

הבנייה בברזיליה מצטיינת בארכיטקטורה חדשנית, העיר תוכננה מראש באופן מדוקדק לשמש כבירה מודרנית, ולפיכך מבנה העיר מותאם היטב לתפקיד זה.

ברזיליה - שימושי קרקע בעיר בירה

כיאה לעיר בירה, שטח נרחב מוקדש למוסדות השלטון והמינהל, ונוכחותם בולטת בנוף העירוני. העיר בנויה סביב שני צירים מרכזיים, המזכירים צורת ציפור או מטוס: לאורך ה"כנף", ה"מתעגלת" מצפון לדרום, נבנו בנייני המגורים, ואילו לאורך ה"גוף", הציר ממזרח למערב, נבנו מוסדות השלטון. ארמון הנשיאות, בית המשפט העליון ובניין הקונגרס שוכנים בכיכר הקרויה "כיכר שלוש הרשויות".

בניין הקונגרס שבכיכר שלושת הרשויות
באדיבות: Christoph Diewald
http://farm1.static.flickr.com/164/383297405_1987afaf7e_o.jpg

בניין הקתדרלה- מהמבנים המרשימים בברזיליה
באדיבות: Brian Meidell Andersen

לא הרחק ממרכז השלטון ממוקם אזור משרדים נרחב, שבו פועלות חברות כלכליות גדולות, שגרירויות, בנקים ועוד. אזורי המגורים ממוקמים בנפרד, ומחשבה רבה הוקדשה לתכנונם – מבני המגורים מתנשאים לגובה, כשלידם מצויים רבים מן השירותים שדייריהם זקוקים להם, כמו גנים ובתי ספר. שדרות רחבות מקשרות בין חלקי העיר, וכבישים רבים נבנו במפלסים זה מעל זה כדי לאפשר זרימה יעילה של תנועה.

בתחילה נתקלה ברזיליה בקשיים. התושבים שעברו להתגורר בה היו עובדי חברות ממשלתיות ועובדי מדינה שנאלצו לעזוב את ריאו דה-ז'נירו, הבירה הקודמת, בעקבות ההחלטה להעביר את הבירה. החברות הפרטיות, לעומת זאת, לא מיהרו להעביר את משרדיהן ואת עובדיהן לבירה החדשה.

מקומות הבילוי ומרכזי המסחר היו מעטים, ובסופי שבוע התרוקנה העיר מפני שרבים מתושביה נהגו לבלות את סופי השבוע בריאו דה-ז'נירו.

עם הזמן הלכה בריזליה והתפתחה: קצב הגידול שלה היה המהיר בערי ברזיל, והעיר, שתוכננה להכיל כחצי מיליון תושבים, היא כיום עיר תוססת ומודרנית המונה קרוב ל- 2.4 מיליון תושבים. כל השגרירויות נמצאות בבירה החדשה, וחברות כלכליות תופסות יותר ויותר מקום בעיר זאת.

ברזיליה אמנם תוכננה בקפידה, אלא שהגידול המהיר הביא להקמתם של אזורים שלא נמצאו בתכנית הראשונית. כך, לדוגמה, הוקם בה אזור תעשייה שלא תוכנן קודם לכן, ובפרוורי העיר צמחו שיכוני פועלים ובהם מתגוררים מהגרים שהגיעו אליה מחלקים שונים של ברזיל. אזורים אלה אינם דומים כלל לחלקיה המפוארים של ברזיליה – הצפיפות בשיכונים רבה והתשתיות אינן מספיקות. אך כל אלה אינם פוגמים בייחודה של ברזיליה: המבנה המיוחד של העיר, והארכיטקטורה המרשימה שלה, הופכים אותה לאחת הערים המודרניות והמעניינות ביותר בעולם.



אל האסופה אנשים ויישובים3

ביבליוגרפיה:
כותר: ברזיליה – בירתה החדשה של ברזיל
שם  הפרסום מקורי: אנשים ויישובים
מחבר: מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית. צוות גיאוגרפיה
תאריך: 2007
בעלי זכויות : מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית
הוצאה לאור: מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית
הערות: 1. חקרי מקרה שעודכנו מתוך הספרים: "אנשים במרחב" ו"יישובים במרחב", ומלווים את הספר "אנשים ויישובים".
הספרייה הוירטואלית מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית