הסדרי נגישות
עמוד הבית > מדעי החברה > גיאוגרפיה > גיאוגרפיה של האדם > גיאוגרפיה יישובית-עירוניתעמוד הבית > מדעי החברה > גיאוגרפיה > אזורים ומדינות בעולם > אמריקה > אמריקה הצפונית
מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית



תקציר
ניו יורק שוכנת בחופה המזרחי של המדינה.  מאז ראשיתה של העיר סייעו תנאי המיקום והאיתור שלה להתפתחותה וכיום היא אחת הערים הגדולות בעולם, ובמטרופולין שהתפתחה סביבה מתגוררים כ- 18.8 מיליון תושבים. ניו יורק ידועה בעולם כולו בזכות הארכיטקטורה המודרנית שלה, חיי התרבות העשירים, הבורסה המפורסמת, החנויות הרבות, האופנות האחרונות ועוד.



ניו יורק - עיר עולם חשובה
מחבר: מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית. צוות גיאוגרפיה


ניו יורק, הגדולה בערי ארצות הברית, שוכנת בחופה המזרחי של המדינה. היא משתרעת על פני איים וחצאי איים שנהרות ומפרצים מפרידים ביניהם.

ניו יורק נוסדה במאה ה- 17 בידי מהגרים הולנדיים, ולפיכך היא נקראה בתחילה "ניו אמסטרדם" – אמסטרדם החדשה.

מפת שימושי קרקע

מאז ראשיתה של העיר סייעו תנאי המיקום והאיתור שלה להתפתחותה: העיר שוכנת במקום שהתאים להתפתחות נמל גדול, היא מחוברת בנהרות ובתעלות אל פנים היבשת, ומיקומה על חוף האוקיינוס האטלנטי הפך אותה ל"שער הכניסה" של ארצות הברית – מקום שדרכו נכנסו למדינה אנשים וסחורות. במאות השנים שחלפו מאז הקמתה היגרו אל העיר מיליוני מהגרים, ועד מהרה היא הפכה לחשובה ולגדולה בערי ארצות הברית. כיום ניו יורק היא אחת הערים הגדולות בעולם, ובמטרופולין שהתפתחה סביבה מתגוררים כ- 18.8 מיליון תושבים. ניו יורק ידועה בעולם כולו בזכות הארכיטקטורה המודרנית שלה, חיי התרבות העשירים, הבורסה המפורסמת, החנויות הרבות, האופנות האחרונות ועוד.

גורדי שחקים באי מנהטן, ניו יורק – מראה כללי, מכיוון הים
באדיבות: Antonio Zito

העיר מחולקת ל- 5 רבעים: מנהטן, ברוקלין, קווינס, ברונכס וסטטן אילנד.
מרבית הפעילות הזאת מרוכזת באי מנהטן, אף על פי שאזור זה של העיר תופס רק 7.5% משטחה. ריכוז עצום זה של פעילויות מתאפשר הודות לגורדי השחקים הרבים שנבנו בצפיפות על פני שטחו הקטן של האי. ארבעת הרבעים האחרים של ניו יורק משמשים בעיקר למגורים ולתעשייה.

מראה כללי של גורדי השחקים באי מנהטן, שבניו יורק. במרכז התמונה בניין האמפייר סטייט
באדיבות: Jason Miles
http://www.flickr.com/photos/phyberoptix

ניו יורק היא הדוגמה האופיינית ביותר לערי עולם. לפניכם כמה מן המאפיינים של ניו יורק כעיר עולם, וכיצד הם באים לידי ביטוי במרחב העירוני:

ניו יורק - מרכז פיננסי (לענייני כספים) ומרכז מינהלי

ניו יורק, שהיא המרכז לפעילות הכלכלית של ארצות הברית, היא גם המרכז הפיננסי והמינהלי החשוב ביותר בעולם. בעיר מרוכזות ההנהלות הראשיות של החברות הכלכליות החשובות בעולם – רבות מהן חברות אמריקניות. בעיר פועלים מוסדות פיננסיים רבים כדוגמת בנקים, חברות ביטוח, חברות השקעה וכן נותני שירותים אחרים כדוגמת עורכי דין, רואי חשבון, חברות פרסום ועוד. אחת המוסדות הפיננסיים החשובים בניו יורק הוא הבורסה שלו, שהיא החשובה בבורסות העולם והשפעתה על הבורסות האחרות עצומה . מרבית החברות הגדולות הפועלות בעיר נמצאות במע"ר של העיר, בדרום מנהטן, במקום יש ריכוז גדול של גורדי שחקים ובהם עובדים מאות-אלפי אנשים על פני שטח קטן ביותר.

בבורסה של ניו יורק, הממוקמת ב-וול סטריט שבמנהטן נסחרות מניותיהן של החברות הגדולות בעולם
באדיבות: Thomas Knorpp

‏‏ניו יורק – מרכז פיננסי בין-לאומי
• היקף הפעילות בבורסה לניירות ערך בעיר הוא הגדול בעולם.
• מחזור העסקות במטבע חוץ בעיר הוא השני בגודלו בעולם.
• מספר הנהלות הבנקים החשובים בעולם הפועלים בעיר הוא השני בגודלו בעולם.
• מספר הבנקים הזרים הפועלים בעיר הוא השני בגודלו בעולם (מ- 300).

ניו יורק - מרכז תחבורה ותקשורת

עיר עולם זקוקה לתקשורת יעילה עם העורף הכלכלי שלה, שהוא העולם כולו, ועל כן קשרי התחבורה והתקשורת של ניו יורק מפותחים במיוחד. כבר בראשיתה הייתה זאת עיר נמל חשובה, וסחורות מכל רחבי העולם עברו דרכה. אמנם חשיבותה כעיר נמל ירדה עם השנים, אולם קשריה של העיר עם שאר חלקי המדינה ועם העולם הלכו והתחזקו: כבישים, מסילות ברזל וקווי תעופה רבים מקשרים אותה עם כל חלקיה של ארצות הברית, ונמלי תעופה מקשרים אותה עם כל העולם. מספר הנוסעים וכמות הסחורות העוברים בנמלי התעופה של העיר, הם הגדולים בעולם.

ניו יורק היא גם מרכז של תקשורת אלקטרונית, ודרומית למנהטן נבנה מרכז תקשורת גדולה המכונה "טלפורט" (כלומר, נמל תקשורת), ובו מכשור מתוחכם ליצירת קשר עם העולם כולו. הדבר מאפשר להנהלות של החברות הרב-לאומיות הפועלות בעיר לשלוט על הנעשה במפעלים ובמשרדים שלהן ברחבי העולם, וכן לבורסה להיות מחוברת לשאר בורסות העולם. בניו יורק נמצאות גם רשתות הטלוויזיה הגדולות במדינה, המערכות של העיתונים החשובים וסוכנויות הידיעות המרכזיות.

ניו יורק מרכז מסחר

ניו יורק היא גם מרכז המסחר הגדול בעולם. בעיר נמכרות סחורות המיוצרות באזורים שונים ברחבי ארצות הברית וסחורות המיוצרות בכל רחבי העולם. חלק ניכר מן המסחר בעיר הוא מסחר סיטונאי – מסחר בכמויות גדולות. המסחר הסיטונאי נערך באולמות תצוגה ובמחסנים ענקיים וכן בבורסה לסחורות המצויה בעיר. המסחר הקמעונאי, המיועד ישירות לצרכנים, מתנהל בחנויות הרבות שבעיר – בניו יורק מצוי ריכוז גדול ביותר של חנויות ושל מפעלי תעשייה. בעבר הייתה זו בעיקר תעשייה כבדה, אולם כיום נותרה בעיר בעיקר תעשייה קלה, כמו לדוגמה תעשיית הבגדים של העיר, המייצרת למעלה ממחצית הבגדים המיוצרים בארצות הברית כולה.

ניו יורק - מרכז תרבות ומדע

ניו יורק נחשבת לאחד המרכזים החשובים והמובילים בעולם מבחינת תרבות ומדע. יש בה מיגוון מוסדות תרבות כדוגמת מוזאונים, תאטראות, תזמורות ולהקות מחול, והיצע עשיר של אירועים ומופעי בידור. הצלחה על במת העיר נחשבת להצלחה בין-לאומית. כמו כן פועלים בה מוסדות אקדמיים רבים – למעלה מ- 40 אוניברסיטאות ומכללות – ולידם מכוני מחקר חשובים. כן פועלות בה הוצאות ספרים גדולות וחשובות.

חיי התרבות העשירים, החנויות הרבות, המסעדות המגוונות, הארכיטקטורה הייחודית ושאר נפלאותיה של העיר ניו יורק, מושכים אליה תיירים רבים מדי שנה. לפיכך יש בעיר בתי מלון רבים ושירותי תיירות אחרים.

באדיבות: Joey Cachuela


ברחבי העיר מצויים מרכזי תרבות רבים, המספקים מגוון רחב של שירותי תרבות ובידור לקבוצות אוכלוסייה שונות.
בתמונה – מרכז רוקפלר אחד ממרכזי התרבות הגדולים ובו תערוכות, הצגות, סרטים, בתי קפה וכדומה.

ניו יורק – עיר של מהגרים

ניו יורק, כמו ערים אמריקניות רבות אחרות, היא עיר של מהגרים ועל כן אוכלוסייתה מגוונת ביותר. כרבע מאוכלוסיית העיר היא אוכלוסייה שנולדה מחוץ לארצות הברית. בעבר באו המהגרים בעיקר ממדינות אירופה השונות – הולנד, רוסיה, גרמניה, אנגליה, אירלנד, איטליה ויוון, וביניהם גם יהודים רבים. פסל החירות, הניצב בכניסה הדרומית לעיר, היה לסמל של תקווה להמוני המהגרים.

במחצית השנייה של המאה ה- 20 פחתה ההגירה ממדינות אירופה, ומאז מגיעים אל ניו יורק מהגרים ממדינות אסיה ומדרום אמריקה. גם מתוך תחומי ארצות הברית, ובעיקר ממדינות הדרום, הגיעו אל העיר מהגרים רבים, מרביתם ממוצא אפריקני.

כעיר של מהגרים יש לניו יורק אופי בין-לאומי: שפות רבות נשמעות בה, מסעדות אתניות רבות מצויות בה, עיתונים בשפות זרות מתפרסמים בה ועוד. ומאחר שהמהגרים נוטים להתרכז באזורים שונים של העיר על פי מוצאם, העיר הופכת לפסיפס של אזורים אתניים – אזורים של היבדלות מרחבית. המפורסמים שבהם הם צ'ינטאון, שבה מתגוררים מהגרים מסין; איטליה הקטנה, שבה מרוכזים מהגרים מאיטליה; ברוקלין, שבה מתגוררים יהודים חרדים; והארלם, שבה מרוכזים מהגרים ממוצא אפריקני.

ניו יורק – עיר של פערים

בדומה לערי עולם אחרות, יש בניו יורק פערים גדולים בין עשירים לעניים. פערים אלה ניכרים היטב במרחב העירוני – יש בניו יורק אזורי יוקרה ובהם בניינים מפוארים, ויש בה שכונות עוני ומצוקה. בשכונות העוני מתגוררים בעיקר אנשים ממוצא אפריקני ופורטוריקני, והעוני בשכונות אלה מלווה באלימה ובפשע. החל מאמצע שנות ה- 90 חל בעיר שינוי. העירייה החלה להפנות משאבים רבים לשיקום שכונות העוני, למציאת פתרון לחסרי הבית, להקטנת ממדי האלימות ולהכשרת פינות ירוקות במרחב העירוני הצפוף. כל אלה תורמים לשיפור איכות החיים בעיר.



אל האסופה אנשים ויישובים3

ביבליוגרפיה:
כותר: ניו יורק - עיר עולם חשובה
שם  הפרסום מקורי: אנשים ויישובים
מחבר: מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית. צוות גיאוגרפיה
תאריך: 2007
בעלי זכויות : מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית
הוצאה לאור: מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית
הערות: 1. חקרי מקרה שעודכנו מתוך הספרים: "אנשים במרחב" ו"יישובים במרחב", ומלווים את הספר "אנשים ויישובים".
הערות לפריט זה:

הספרייה הוירטואלית מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית