הסדרי נגישות
עמוד הבית > יהדות ועם ישראל > מקרא [תנך] > עולם המקרא > ארכיאולוגיה מקראיתעמוד הבית > יהדות ועם ישראל > מקרא [תנך] > תקופת המלוכה
מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית



העיר המקראית



סרטון העוסק בעיר המקראית ומדגים את מוסדותיה דרך הממצא הארכיאולוגי בתל באר שבע.

באר שבע המקראית חָרְבָה בִּשְׁנַת 701  לפנה"ס, וּמֵאָז כמעט לא נוֹשְׁבָה עוד. על כן תֵל באר שבע מאפשר לנו להבין איך נִרְאֲתָה עיר מקראית.
באר שבע – עיר קטנה אך מתוכננת היטב. היו בה שער, רַחֲבַת כניסה, רחוב הֶיקֵפִי, בתי מגורים משולבים בְּבִיצוּרִים, בית של המושל, מחסנים וּמִפְעַל מים. ברור, שֶׁעִיר מסודרת כזאת היא פרי יוזמה שלטונית, ולא גדילה טבעית של יישוב קטן.
בָּעֵת העתיקה הייתה העיר בעיקר מרכז מִנְהָלִי לִגְבִייַת מסים מן ההתיישבות הכפרית והַנַוָודית בַּסְבִיבָה. המסים שולמו באמצעות יְבוּלִים, ואת אלה אִחְסְנוּ בְּמַחְסְנֵי העיר. בְּבֵית המושל בעיר גרה הַפְּקִידוּת מִטַעַם המלך. תפקידה היה לנהל את החיים בעיר וּלְפַקֵחַ על העברת המסים אל הממלכה.
גם את מפעל המים הֶעָצוּם שֶׁהִתְגַלָה בִּבְאֵר שבע, בָּנָה השלטון הריכוזי. שלטון זה ראה בָּעִיר לא רק מרכז מִנְהָלִי כלכלי, אלא גם חלק מִקַו ההגנה הדרומי נגד שוֹסֵי הַמִדְבָּר.
החיים הציבוריים של העיר התנהלו בַּשַׁעַר, בְּרַחֲבַת הכניסה וּבַמִקְדָשׁ. השער היה מבנה בעל חדרים רחבים, ושם ישבו זִקְנֵי העיר ושופטיה. בְּרַחֲבַת הכניסה התמקם השוק המקומי, וּבַמִקְדָשׁ התקיימו הפולחן לָאֵל וְהַכִּינוּס הדתי.



אל האסופה סרטונים בנושא מקרא וארכיאולוגיה3

ביבליוגרפיה:
כותר: העיר המקראית
שם  הפרסום מקורי: מקראנט
תאריך: 2005
בעלי זכויות : מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית
הוצאה לאור: מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית
הערות: 1. פרסום מקורי שנכתב עבור אתר מקראנט.
הערות לפריט זה:

1. עריכה ובימוי : שירלי ברקוביץ. צילום : חיים צבר.
2. הצילומים בתל באר שבע נערכו באדיבות רשות שמורות הטבע והגנים הלאומיים.


הספרייה הוירטואלית מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית