הסדרי נגישות
עמוד הבית > יהדות ועם ישראל > מקרא [תנך] > עולם המקרא > ארכיאולוגיה מקראיתעמוד הבית > יהדות ועם ישראל > מקרא [תנך] > תקופת המלוכה
מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית



מסע סנחריב



סרטון העוסק במסע הענישה של סנחריב מלך אשור ליהודה (701 לפנה"ס) על פי הממצא הארכיאולוגי. הסרטון צולם בתל באר שבע ובתל לכיש.

השנה: 701  לפני הספירה. סַנְחֵרִיב, מֶלֶךְ אַשׁוּר, נערך לְמַסָע צבאי גדול אל פְּלֶשֶׁת ואל יהודה. המטרה: לדכא את המרד הָרָחָב, שנרקם נגד הָאִימְפֶּרְיָה הָאַשׁוּרִית. בְּמַמְלֶכֶת יהודה ההכנות לַפְּלִישָׁה הָאַשׁוּרִית בעיצומן. חִזְקִייָהוּ, מלך יהודה, הִכְרִיז על גיוס כללי. בִיצוּרֵי הֶעָרִים חוּזקוּ, וּמַחְסְנֵי האוכל מולאו לקראת מָצוֹר ממוּשך. בִּירוּשָׁלַיִם, בירת ממלכת יהודה, חוּזקָה החומה, וּמְקוֹר המים של העיר הוּטָה אל תוך העיר בְּאֶמְצָעוּת נִקְבָּה חֲצוּבָה:" וַיַּרְא, יְחִזְקִיָּהוּ, כִּי-בָא, סַנְחֵרִיב; וּפָנָיו, לַמִּלְחָמָה עַל-יְרוּשָׁלִָם. ... וַיִּקָּבְצוּ עַם-רָב--וַיִּסְתְּמוּ אֶת-כָּל-הַמַּעְיָנוֹת, וְאֶת-הַנַּחַל הַשּׁוֹטֵף בְּתוֹךְ-הָאָרֶץ לֵאמֹר: לָמָּה יָבוֹאוּ מַלְכֵי אַשּׁוּר, וּמָצְאוּ מַיִם רַבִּים. " (דברי הימים ב לה)
"וּבְאַרְבַּע עֶשְׂרֵה שָׁנָה לַמֶּלֶךְ חִזְקִיָּה, עָלָה סַנְחֵרִיב מֶלֶךְ-אַשּׁוּר עַל כָּל-עָרֵי יְהוּדָה הַבְּצֻרוֹת—וַיִּתְפְּשֵׂם" (מלכים ב יח 13). לָכִישׁ הייתה עיר גדולה וּמְבוּצֶרֶת, מרכז מִנְהָלִי וְשִׁלְטוֹנִי – שֵׁנִי בַּחֲשִׁיבוּתוֹ אחרי ירושלים. מִכֵּיוָון שהייתה סמוכה לִגְבוּל פְּלֶשֶׁת, הייתה יעד מֶרְכָּזִי לְחֵיל סַנְחֵרִיב בְּמִלְחַמְתוֹ בִּיהוּדָה. סַנְחֵרִיב וּצְבָאוֹ צָרוּ על העיר. חֵיל הַקַשָׁתִים וְחֵיל הַקַלָעִים הָאַשׁוּרִיִים ירו על היושבים בה. מְגִנֵי העיר הֵשִׁיבוּ בִּירִי מִכָּל הַבָּא לַיָד: מֵאֲבָנִים וְחִצִים ועד לפידים בוערים. באותו הזמן החלו כוחות אַשׁוּרִיִים רבים לבנות את הסוללה. כמויות גדולות של עָפָר ושל אבנים נשפכו בְּפִינַת הַחוֹמָה וְיָצְרוּ מִדְרוֹן מָתוּן. על המדרון הם העלו את אֵיל הַמָצוֹר. הָאַיִל, מכונת המלחמה שֶׁבְּקָצֶהָ לַהַב מַתֶכֶת, הִכָּה בחומת העיר שוב וָשׁוּב. כך נפרצו חומות לכיש הַבְּצוּרָה. הלוחמים האשוריים פרצו פנימה. גורלה של לכיש הוכרע!
סַנְחֵרִיב, מלך אשור, הִצִיב בְּלָכִישׁ את המפקדה שלו, וּמִשָׁם פשטו גדודיו על ערי יהודה והרסו את מערכת ההגנה של הָאָרֶץ. רבים מִתוֹשָׁבֵי יהודה הוגלו לְאַשׁוּר. "אַרְצְכֶם שְׁמָמָה, עָרֵיכֶם שְׂרֻפוֹת אֵשׁ; אַדְמַתְכֶם, לְנֶגְדְּכֶם זָרִים אֹכְלִים אֹתָהּ, וּשְׁמָמָה, כְּמַהְפֵּכַת זָרִים. " (ישעיהו א 7)
לאחר שֶׁכָּבַשׁ את כל ערי יהודה הַבְּצוּרוֹת, שלח סַנְחֵרִיב צָבָא לִירוּשָׁלַיִם וּבְרֹאשׁוֹ שר צְבָאוֹ – רַבְשָׁקֵה, בִּדְרִישָׁה לִכְנִיעָה של חִזְקִייָהוּ. ואולם סַנְחֵרִיב נאלץ להפסיק את המצור על ירושלים – מִבְּלִי לִכְבּוֹשׁ אותה. בַּהֲצַלַת ירושלים מִצִיפּוֹרְנֵי סַנְחֵרִיב ראו היהודים נֵס וְעֵדוּת לכך שהאל שומר על עירו וּמֵגֵן על מִקְדָשׁוֹ.



אל האסופה סרטונים בנושא מקרא וארכיאולוגיה3

ביבליוגרפיה:
כותר: מסע סנחריב
שם  הפרסום מקורי: מקראנט
תאריך: 2005
בעלי זכויות : מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית
הוצאה לאור: מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית
הערות: 1. פרסום מקורי שנכתב עבור אתר מקראנט.
הערות לפריט זה:

1. עריכה ובימוי : שירלי ברקוביץ. צילום : חיים צבר.
2. הצילומים בתל באר שבע ותל לכיש נערכו באדיבות רשות שמורות הטבע והגנים הלאומיים.
3. צילומי הממצאים הארכיאולוגיים באדיבות רשות העתיקות.
4. תבליטי לכיש באדיבות אוניברסיטת תל אביב.
5. תמונת נקבת השילוח והחומה הרחבה באדיבות israelimages.


הספרייה הוירטואלית מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית