עמוד הבית > מדעים > רפואה וקידום הבריאות > תזונה
מכביתון : להרגיש טוב, להיות בריא!


תקציר
מה מכיל השוקלד? וכמה שוקולד מותר לאכול?



שוקולד
מחברת: נירה פלדמן



 

האהבה לשוקולד


האהבה לשוקולד, המוכרת לכולנו, היא בת מאות שנים. מקורו של השוקולד הוא במקסיקו, שם הוא נקרא בעבר "מתנת אלוהים" והיה נאכל רק באירועים מיוחדים.

השוקולד הבסיסי המוכר לכולנו היום, המכיל קקאו בתוספת סוכר ושומן, הגיע לאירופה ממקסיקו בשנת 1520, אולם הוא הפך לפופולרי רק לאחר כמה מאות שנים נוספות, כאשר הוסיפו לו גם חלב.

האהבה לשוקולד נובעת לא רק מטעמו אלא גם בגלל המרקם והניחוח. הרבה אנשים מספרים על "תשוקה" לשוקולד. ל"תשוקה" זאת יש כבר בסיס ביולוגי, הגורמת גם לסוג של התמכרות אצל אנשים מסוימים. המכורים לשוקולד צריכים אולי לנסות ולהימנע ממנו לחלוטין, אולם אחרים יכולים להרשות לעצמם ליהנות, במידה, מטעמו, וגם כמה מפתיע, מכמה יתרונות תזונתיים.


 

מה מכיל שוקולד


מרכיבי השוקולד הבסיסיים הם: קקאו, סוכר ושומן. שוקולד חלב מכיל בתוכו גם חלב. כיום מוסיפים למוצרי שוקולד תוספות שונות ומשונות וכדאי לקרוא על עטיפת המוצר את מרכיביו.

האם לשוקולד יש תועלת כלשהי מבחינה תזונתית?
במקרים מסוימים כן. בשוקולד יש תכולה גבוהה של מינרליים חשובים כמו מגנזיום וברזל. "תשוקה" לשוקולד יכולה לפעמים להעיד על חסר תזונתי במרכיבים אלה ולעיתים על אכילת שוקולד היא מעין "תרופה עצמית" למחסור מסוים.

שוקולד יכול גם להעלות רמות של חומרים מסוימים במוח (סרוטונין ודופאמין) הקשורים לבקרה על מצב הרוח.


 

מהן הסכנות הטמונות באכילת שוקולד?


כידוע, צריכה עודפת של שוקולד עלולה לתרום לעודף משקל. הסוכר בשוקולד תורם גם להתפתחות עששת בשיניים. פחות ידועה העובדה, כי שוקולד בכמות מופרזת, עלול להשפיע לרעה על ההתנהגות.


 

כמה שוקולד "מותר" לאכול ביום?


ארגוני הבריאות השונים לא פרסמו המלצות "מסודרות" בנוגע לשאלה זו. יחד עם זאת, נדגיש כי אין "חובה" לאכול שוקולד. תפריט יכול להיות מאוזן ומגוון ולספק את כל רכיבי התזונה ללא אכילת שוקולד! בכל מקרה, אם אתם רוצים לאכול שוקולד - אכלו אותו - במקום מנת ממתק ובמידה מדודה (1 מנת ממתק = 6 קוביות קטנות של שוקולד).

אם אתם שייכים לאלו שקוביה קטנה של שוקולד מובילה לחיסול חבילה שלמה - עדיף שתמנעו לחלוטין מהממתק הממכר הזה.



ביבליוגרפיה:
כותר: שוקולד
מחברת: פלדמן, נירה
תאריך: 2000 , גליון 3
שם כתב העת: מכביתון : להרגיש טוב, להיות בריא!
הוצאה לאור: מכבי שירותי בריאות
הספרייה הוירטואלית מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית