הסדרי נגישות
עמוד הבית > מדעי הרוח > היסטוריה > שואה > מדיניות נאצית כלפי לא יהודים > ביסוס הממשל הטוטליטארי
יד ושם - רשות הזכרון לשואה ולגבורה



תקציר
גטל יצחק, יליד ברסלאו, גרמניה, 1921. בעדותו מספר יצחק גטל על מעורבותו של אביו בהפיכה נגד היטלר.



מעדותו של יצחק גטל על מעורבותו של אביו בהפיכה נגד היטלר


פריט זה הוא חלק ממאגר מידע בנושא השואה שהוקם בשיתוף: בית הספר המרכזי להוראת השואה ומטח.

עדותו של גטל יצחק, יליד BRESLAU, גרמניה, 1921.
אביו היה חבר ב-REICHSBANNE- ארגון מילטנטי שמאלני. ב – 1939 נסע העד ל - MUNCHEN והיה עד לערב זיכרון לפוטש של היטלר. לאחר מכן עלה לארץ והיה פעיל ב"עליה ב'". משפחתו נרצחה במלחמה.

אבא שלי היה מאוד פעיל בתנועה שהיתה נקראת אז רייסטאלר, שזה היה תנועה מיליטריסטית של השמאל, של הדמוקרטים והסוציאל-דמוקרטים, שהם רצו להביא משקל נגד בעצם לתנועה המיליטריסטית הנאציונליסטית, שזה לא היטלר, ולא ה-SA וה-SS אלא השטאלהלם, שזה שייך לאותו, שטאלהלם זה כובע פלדה, שזה שייך לתנועה שרצו להחזיר את הקיסר לגרמניה. זה נקרא, היה נקרא דויטש נאציונל, הם קראו לעצמם. עכשיו נזכרתי בשם.

עכשיו, ב-1934 היה הרצח של רוהם איש [ מנהיג] ה-SA. ויש פה נקודה שאני מעולם לא ראיתי באף מקום כתוב, אבל אני יודע אותה: באותו הזמן התארגנו חברים של הסוציאליסטים והסוציאל-דמוקרטים, לעשות איזה פוטש נגד היטלר, ואני יודע את זה כי אבי היה מאוד מעורב בזה, הביאו לנו גם נשק הביתה. זה לא היה פשוט, והיה צריך להיות, עד כמה שאני הבנתי אז, בתור ילד, שעשו הסכם עם הרייסוור, שזה היה הצבא הגרמני בן מאה אלף האנשים, שהם ישתתפו בפוטש נגד היטלר.

ש. ואביך היה גם פעיל בזה?
ת. הוא היה אחד המארגנים.

ש. אתה זוכר את רצח רוהם?
ת. כן, אני זוכר בדיוק, כי היטלר עשה עם הרייסוור הסכם, להוריד את ה-SA, את חשיבותה של ה-SA, שהיא היתה קונקורנציה של הצבא הגרמני הרסמי, בתנאי והרייסוור הסכימה לא להשתתף אלא לתמוך בהיטלר. זה היה סוף הרבולוציה הזאת, שהיא אף פעם לא התחילה, וזה היה סוף ההנהגה של ה-SA, שאת המנהיג שלהם ירו או היטלר בעצמו או בשמו, הוא טען שהוא עצמו. הוא תפס אותו באקט הומוסקסואלי וזה הרגיז אותו והוא הרג אותו. הרקע של כל העסק הזה היה אז נסיון של פוטש נגד היטלר וזה, והוא דיכא אותו על ידי זה שהוא גייס את הצבא הגרמני לצידו. ואני הייתי מאוד מודאג, כי שמעתי את השיחות, היו באים אנשים, היו מביאים נשק. אני זוכר אחרי שכל זה נגמר, היה לנו בוידם, זאת אומרת,

ש. עליית גג.
ת. עליית גג, ושם עמד איזה ארון גדול מאוד. אז מתחת לארון הזה זרקו את האקדחים ואת הרובים, שלא ימצאו אותם אצלנו בדירה, חשבנו שלא יחפשו. זה אני זוכר.

ש. זאת אומרת שהאבא, אביך ממש היה בין אלה שרצו לארגן פוטש.
ת. נכון, בדיוק.

ש. ואתה זוכר שדיברו על הרצח הזה? זה הפחיד אנשים?
ת. ידעו עם הרצח הזה שנגמר העניין. הם ידעו, אני שמעתי, אני לא הבנתי, הייתי ילד, אני שמעתי אותם: נגמר העניין, הרייסוור ירד מהעסק, הם, היטלר, היטלר קיבל את התנאים שלהם, ואנחנו צריכים לסגור את העסק. ואנחנו אז חיכינו כל שעה שיבואו לאסור את אבא, ואני עד היום הזה לא יודע למה לא אסרו אותו. לא, לא קרה כלום.

באתר יד ושם:
עדויות נוספות בנושא מדיניות נאצית כלפי לא יהודים
מבחר חומרים בנושא מדיניות נאצית כלפי לא יהודים



אל האסופה מדיניות נאצית כלפי לא יהודים3

ביבליוגרפיה:
כותר: מעדותו של יצחק גטל על מעורבותו של אביו בהפיכה נגד היטלר
שם  הפרסום מקורי: יד ושם : מרכז המידע אודות השואה
תאריך: -
בעלי זכויות : יד ושם - רשות הזכרון לשואה ולגבורה
הוצאה לאור: יד ושם - רשות הזכרון לשואה ולגבורה
הערות: 1. מידע זה מופק על ידי צוות בית הספר המרכזי להוראת השואה ובסיוע אגפי יד ושם השונים.
הערות לפריט זה:

1. ארכיון יד ושם 9580 /3.O


הספרייה הוירטואלית מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית