הסדרי נגישות
עמוד הבית > מדעי הרוח > היסטוריה > שואה > מדיניות נאצית כלפי לא יהודים > דיכוי קבוצות לא יהודיות
יד ושם - רשות הזכרון לשואה ולגבורהספרית פועלים



תקציר
עמדתה של המפלגה הנציונל-סוציאליסטית כלפי ההומוסקסואלים גרסה כי ההומוסקסואלים והלסביות הן לא רק צורות אגואיסטיות של חיי מין, אלא הן פוגעות בחוסן האומה והגזע ולכן גם נוגדות את השאיפה לטוהר הגזע. תחת שלטונם נידונו עשרות אלפי אנשים באשמת הומוסקסואליות. אלפים (10,000 ומעלה, אך אין מספרים מדוייקים) נכלאו במחנות ריכוז ונשאו את הסימן המייחד אותם, משולש ורוד (Rosa Winkel). רבים מההומוסקסואלים שנכלאו נספו במחנות.



הומוסקסואליות ברייך השלישי


פריט זה הוא חלק ממאגר מידע בנושא השואה שהוקם בשיתוף: בית הספר המרכזי להוראת השואה ומטח.

בשנת 1871, שנת יסוד הקיסרות הגרמנית בהגמוניה של פרוסיה, נתקבל בספר העונשין של הרייך סעיף 175 ולפיו הומוסקסואליות היא 'פריצות הנוגדת את דרך הטבע' והנתפס בה צפוי לעונש מאסר. בימי הרפובליקה של וימאר (1919-1933) התנהל דיון חופשי על תופעת ההומוסקסואליות, והוקם ועד שמטרתו להגן על ההומוסקסואליים Wissenschaftlich-Humanitare Komitee, WHK)). כבר בימי ויימאר הביעה המפלגה הנציונל-סוציאליסטית את עמדתה העויינת החד-משמעית כלפי ההומוסקסואלים, וגרסה כי ההומוסקסואליות היא סטייה מיחסי מין טבעיים, השמה את הדגש על התשוקה הנהנתנית בחיי המין, פוגעת בשאיפה לריבוי הטבעי, בחיזוק העם ובביסוס חיי משפחה סדירים. חיי מין, לפי תפיסת הנאצים, 'משרתים את המטרה של רבייה לשם שימור החיים והאומה (Volk) והמשכם, ולא למען ההנאה של היחיד'. ההומוסקסואלים והלסביות הן לא רק צורות אגואיסטיות של חיי מין, אלא הן פוגעות בחוסן האומה והגזע ולכן גם נוגדות את השאיפה לטוהר הגזע.

בגל המאסרים (Schutzhaft) של יסודות פוליטיים עויינים שנערך באמצע מרס 1933 נכללו גם בני-אדם שהיו ידועים בפעילותם למען ההומוסקסואלים. ב-1935 הוחמר סעיף 175, ונאמר בו שגם הטפה ליחסי קרבה על רקע הומוסקסואלי בין גברים בלי קיום יחסים מיניים ממש יכולים להיחשב לעבירה. באוגוסט 1936 נערכו בכמה ערים גדולות מאסרים במקומות מפגש של הומוסקסואלים. היחס להומוסקסואלים היה כאל יסודות אסוציאליים שיש לאוסרם, ואם התופעה הייתה בעלת אופי 'רצידיבי' ו'כרוני' נכלאו ההומוסקסואלים במחנה ריכוז.

עם זאת נתגלתה ביחסם של הנאצים להומוסקסואליות חוסר עקביות וגישה תכסיסית. רשמית הוקעה ההומוסקסואליות בצורה חריפה, אך בקבוצות נאציות מסוימות היא נסבלה והעלימו ממנה עין. כך היה ארנסט רם, ראש הס"א וממקורביו של היטלר, הומוסקסואל ידוע, וכך היו גם אחדים מעוזריו בפיקוד הס"א. המתנגדים הפוליטיים של הנציונל-סוציאליזם הרבו לנגח את הנאצים על ההומוסקסואליות של רם, אך היטלר התעלם מנטיותיו המיניות של עוזרו, ורק ב'ליל הסכינים הארוכות' (30 ביוני – 1 ביולי 1934) שבו נרצחו רם וקבוצה ממרעיו בס"א כתוצאה מעימות פוליטי בצמרת הנאצים, הובאה ההומוסקסואליות של רם כאחת הסיבות למעשה ההרג. האשמה בהומוסקסואליות נוצלה גם לשם סילוק אנשים בלתי נוחים. ב-1938 למשל, הודח הרמטכ"ל ורנר רוזן פון פריטש מתפקידו, משום שהעז לחלוק על התוכניות הפוליטיות-הצבאיות של היטלר, וההדחה תורצה בעלילה הומוסקסואלית שרקמה נגדו הגסטפו.

בשלטון הנציונל-סוציאליסטים נידונו עשרות אלפי אנשים באשמת הומוסקסואליות. אלפים (יש המניחים שמספרם הגיע ל-10,000 ואפילו עלה על כך, אך אין מספרים מדוייקים) נכלאו במחנות ריכוז ונשאו את הסימן המייחד אותם, משולש ורוד (Rosa Winkel) רבים מההומוסקסואלים שנכלאו נספו במחנות.

קרוב לסיום המלחמה שוחרר חלק מההומוסקסואלים מן המחנות וגוייס לשירות הורמכט בחזית. צעד זה סתר כמובן את התפיסה הנאצית העקרונית, כי ברור שחברת הגברים של חיילים בחזית אינה מסגרת מתאימה לבלימת נטיות הומוסקסואליות.

רדיפות נגד הומוסקסואליות הופעלו רק בתחום הרייך הגרמני ובשטחים שסופחו אליו, ולא ידוע על מסע נגד הומוסקסואלים ביוזמת הנאצים בארצות הכבושות ובקרב העמים הכבושים.

לקריאה נוספת:
גרמניה
אותנסיה
צוענים (בני רום)

באתר יד ושם:
מבחר חומרים בנושא המדיניות הנאצית כלפי לא יהודים
ערכי לקסיקון נוספים בנושא המדיניות הנאצית כלפי לא יהודים
חומרי עזר לכתיבת עבודות חקר בנושא מדיניות נאצית כלפי לא יהודים



אל האסופה מדיניות נאצית כלפי לא יהודים3

ביבליוגרפיה:
כותר: הומוסקסואליות ברייך השלישי
שם  הספר: האנציקלופדיה של השואה
עורך הספר: גוטמן, ישראל
תאריך: 1990
הוצאה לאור: יד ושם - רשות הזכרון לשואה ולגבורה; ספרית פועלים
הערות: 1. כרך א: א-ב
2. כרך ב: ג-ז
3. כרך ג: ח-מ
4. כרך ד: נ-צ
5. כרך ה: ק-ת
הספרייה הוירטואלית מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית