הסדרי נגישות
עמוד הבית > מדעי הרוח > היסטוריה > שואה > ההתנגדות הלוחמת
יד ושם - רשות הזכרון לשואה ולגבורה



תקציר
"המוני העם היהודים, השעה קרבה. חייבים אתם להיות נכונים להתנגד, לא למסור עצמכם לשחיטה ככבשים. אפילו יהודי אחד אל ילך אל הקרון. אנשים שאין להם יכולת להתנגד באופן אקטיבי, יתנגדו התנגדות פסיבית, כלומר יתחבאו .... סיסמתנו חייבת להיות עתה: יהיו הכל נכונים למות כבני-אדם!" מתוך כרוז של הארגון היהודי הלוחם, ורשה, ינואר 1943.



כרוז הארגון היהודי הלוחם, ורשה, ינואר 1943


פריט זה הוא חלק ממאגר מידע בנושא השואה שהוקם בשיתוף: בית הספר המרכזי להוראת השואה ומטח.

אל המוני היהודים בגטו

ב – 22 בינואר ימלאו 6 חודשים להתחלת ההגליה בורשה. כולנו זוכרים היטב את ימי האימים, שבהם הובלו 300,000 אחינו ואחיותינו והומתו באכזריות במחנה-המוות טרבלינקה. חלפו 6 חודשים של חיי פחד-מוות מתמיד, בלי דעת מה ילד יום. מכל עבר הגיעונו ידיעות על השמדת היהודים בגנרלגוברנמן, בגרמניה, בארצות הכבושות. בהאזיננו לבשורות העגומות חיכינו לשעתנו כל יום וכל רגע. היום חייבים אנו להבין, שהמרצחים הנאצים הניחו אותנו חיים, רק מפני שהם רוצים לנצל את כוח העבודה שלנו עד ל[טיפה] האחרונה של דם וזיעה, עד לנשימתנו האחרונה. עבדים אנחנו. וכשאין העבדים מביאים עוד רווחים, הורגים אותם. דבר זה חייב כל איש מאתנו להבין, וכל איש מאתנו חייב לזכור זאת תמיד.

בשבועות האחרונים הפיצו אנשים מ[חוגים] מסוימים ידיעות על מכתבים, שבאו כאילו מן היהודים שהובלו מווארשה, הנמצאים כביכול במחנות עבודה על-יד מינסק או בוברויסק. המוני העם היהודים, אל תאמינו במעשיות אלה. הן מופצות על ידי יהודים שהם בשרות הגסטאפו. המרצחים העקובים-מדם יש להם בזה מטרה מסוימת: להרגיע את האוכלוסייה היהודית, כדי שאחר-כך [תיעשה] ההגליה הבאה בלי קשיים, בכוחות מינימליים וללא קורבנות מצד הגרמנים. הם רוצים שהיהודים לא יכינו מחבואים ולא יתנגדו.

יהודים, אל תחזרו על סיפורי השקרים.
אל תסייעו בידי הסוכנים. אנשי גסטאפו הנפשעים יבואו על שכרם.

המוני העם היהודים, השעה קרבה. חייבים אתם להיות נכונים להתנגד, לא למסור עצמכם לשחיטה ככבשים. אפילו יהודי אחד אל ילך אל הקרון. אנשים שאין להם יכולת להתנגד באופן אקטיבי, יתנגדו התנגדות פסיבית, כלומר יתחבאו. עכשיו קיבלנו ידיעה מלבוב, שהמשטרה היהודית ביצעה בעצמה שם הגליה של שלושת אלפים יהודים. בורשה לא ייעשה עוד כזאת. ההתנקשות בלייקין מעידה על כך. סיסמתנו חייבת להיות עתה:
יהיו הכל נכונים למות כבני-אדם!

ינואר 1943

לקריאה נוספת:
מרד גטו ורשה
מזיכרונותיה של נעמי שץ-ויינקרנץ על שרפת גטו ורשה וסוף המרד
התנגדות חמושה בגטאות ובמחנות

באתר יד ושם:
מרד גטו ורשה- אוסף שטרופ
המוזיאון החדש – התנגדות והצלה
מקורות רשמיים נוספים בנושא ההתנגדות הלוחמת



אל האסופה ההתנגדות הלוחמת3

ביבליוגרפיה:
כותר: כרוז הארגון היהודי הלוחם, ורשה, ינואר 1943
שם  הספר: השואה בתיעוד : מבחר תעודות על חורבן יהודי גרמניה ואוסטריה פולין וברית המועצות.
עורכי הספר: ארד, יצחק; גוטמן, ישראל; מרגליות, אברהם
תאריך: תשל"ח
בעלי זכויות : יד ושם - רשות הזכרון לשואה ולגבורה
הוצאה לאור: יד ושם - רשות הזכרון לשואה ולגבורה
הספרייה הוירטואלית מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית