הסדרי נגישות
עמוד הבית > מדעי הרוח > היסטוריה > שואה > גרמניה הנאצית והיהודים 1933-1939
יד ושם - רשות הזכרון לשואה ולגבורה



תקציר
קטע מכתבה בעיתון שסוקרת את אפשרויות ההגירה שיש ליהודים לארצות אירופה השונות. כל הכתבים מסכימים באורח פלא לכך שההזדמנויות למהגרים היהודים בכל מקום קרובות כמעט לאפס.



על בעיות הגירה של יהודים מגרמניה, 1933


פריט זה הוא חלק ממאגר מידע בנושא השואה שהוקם בשיתוף: בית הספר המרכזי להוראת השואה ומטח.

אבדה התקווה… אין אפשרות קיום ליהודי גרמניה בחו"ל

מדי יום אנו מקבלים עוד בקשות מבני דתנו שאיבדו את מקומות עבודתם ואפשרויות הפרנסה שלהם כתוצאה מהשתנות התנאים במולדתם, גרמניה. רבים פונים אלינו כדי לשאול איפה יוכלו להתחיל, איפה יוכלו לבנות את עצמם מחדש בחו"ל. זוהי עבורנו משימה קשה ואחראית לייעץ לכל עורכי הדין, הרופאים, אנשי העסקים העצמאיים והסוחרים ולכל המועסקים. העורכים אינם יודעי כל… אך בכל זאת אנו מבקשים לתת תמונה מציאותית של ההזדמנויות הקיימות עבור אלו הרוצים לעשות את המאמץ לבנות לעצמם קיום חדש בחו"ל ולחסוך אכזבות מרות לאלו שהנסיבות אילצו אותם לאחוז במקל הנדודים. ביקשנו מכתבינו בארצות חוץ לדווח על המצב העכשווי בארצותיהם.

להלן ניתן לראות את תמצית הדיווחים הללו אשר – עלינו להצהיר מלכתחילה - כולם מסכימים באורח פלא לכך שההזדמנויות למהגרים היהודים בכל מקום קרובות כמעט לאפס.

אוסטריה: ביחס לתנאים המקומיים, עורכי דין יהודים ובעלי הכשרה אקדמית אחרת שפוטרו בגרמניה בקושי יכולים לצפות לתעסוקה כאן.

דנמרק: יהודים גרמנים רבים כבר מתגוררים בקופנהאגן. לזרים אסור להרוויח כסף אלא אם כן הם עצמאיים. ידיעת השפה היא חיונית. יתירה מזאת, האבטלה בדנמרק גבוהה מדי.

אנגליה: הקשיים עולים מיד עם הכניסה לאנגליה, כאשר רשויות ההגירה מחייבות להציג המלצות חד משמעיות והוכחה שיש ברשותם די כסף. גם אם יש ברשותם אישורים אלה, הזרים אינם יכולים להישאר במדינה יותר משבועיים. במספר מקרים השיגו רופאים ידועי שם אישורי עבודה וכמה סטודנטים לרפואה יכלו להכנס לקורסים בסיעוד במסגרת בית החולים היהודי בלונדון. אקדמאים אחרים, ועל אחת כמה וכמה מי שאינם אקדמאים, אינם מסוגלים למצוא עבודה, משום שמשרד הפנים מנפיק רק מעט מאד היתרי עבודה.

צרפת: יש הזדמנויות מסוימות בכל רחבי צרפת לגרמנים בעלי הכשרה אקדמית שפוטרו בגרמניה. עם זאת, זה פחות נכון בחבל אלזס ובפריז. חיוני ליצור קשרים מקומיים, אי אפשר להשיג שום דבר על ידי התכתבות. קשה במיוחד ליהודים אורתודוכסים למצוא משרה. מספר משמעותי של יהודים גרמנים כבר הגיעו, אך המצב הוא כזה שקשה במיוחד למצוא להם מקורות פרנסה.

הולנד: באמסטרדם פועלת ועדת רווחה למען אינטלקטואלים יהודים גרמנים. עם זאת, היא לא מתפקדת כלשכת תעסוקה משום שכמעט בלתי אפשרי לזרים להשיג עבודה. אין שום הזדמנויות לא לגרמנים בעלי הכשרה אקדמית ולא לסוחרים.

ליטא: אין עדיין ועד סיוע בבירה קובנא. קל יחסית להשיג אישור כניסה לליטא אך לגמרי בלתי אפשרי לזרים לקבל אישור עבודה.

לוקסמבורג: אין אפשרויות תעסוקה משום סוג למהגרים יהודים גרמנים. לוקסמבורג היא מדינה קטנה שחותרת למדיניות ברורה של הגנה על כח העבודה המקומי. האפשרות היחידה להתבסס כאן, שגם היא מאד מוגבלת, פתוחה בפני בעלי הון עצמי שיכולים לפתח תעשיה מסוג כלשהו שעדיין לא פועלת במדינה.

פורטוגל: על פי בדיקתנו עם הרשויות המקומיות זה כמעט בלתי אפשרי לגרמנים בעלי הכשרה אקדמית למצוא עבודה, וזאת בגלל מגוון קשיים. זה נכון במיוחד ביחס לעורכי דין. אפילו קשרים עם אנשים בעלי השפעה אינם יכולים לשנות זאת. המצב קל מעט יותר לרופאים, ומבטיח עוד יותר במושבות ובפרובינציות של פורטוגל. הזדמנויות הייצוא ובחקלאות הן נוחות יחסית, בהנחה שקיים ברשותכם הון זמין.

שבדיה: בלתי אפשרי לחלוטין לזרים להשיג תעסוקה בארץ זו. זה נובע מהאבטלה המקומית ומכך שזרים נזקקים לאישורי עבודה שאינם ניתנים להם באופן עקרוני. אפילו יהודי שבדיה מתנגדים להגירה נוספת מכיוון שהם חוששים שזו תביא לגידול בסכנת האנטישמיות המקומית.

שוויץ: מתוך אהדה ליהודי גרמני פתחה שוויץ את שעריה לרווחה. עם זאת, לא ניתנת אפשרות להתיישב לאנשים שמחפשים עבודה.

ספרד: הודות לחוק העבודה מה- 1 באוקטובר 1932 אסור לזרים לחפש עבודה בספרד. הדרך היחידה להשיג משהו היא קניית אדמה, אם יש ברשותכם האמצעים הכספיים הנדרשים.

צ'כוסלובקיה: לאור המצב הכלכלי הקשה בצ'כוסלובקיה אין שום סיכוי לעורכי דין, רופאים או מהגרים אחרים מגרמניה.

לא ביקשנו מהצוות שלנו את המצב בארץ הקודש, משום שכל מי שמעוניין ללכת לשם יכול לקבל מידע מקיף מ"משרד פלסטינה" (רח' מיינקה 10, ברלין). לא עסקנו גם בארצות שמעבר לים, משום שאין לנו דוחו"ת אמינים משם. "ארגון העזרה של יהודי גרמניה" (רח' מרטין לותר 91, ברלין) וה"וועדה היהודית המרכזית לסיוע כלכלי" עם סניפיה הפועלים בקהילות השונות מספקים את המידע על אפשרויות ההגירה.

אנו מקווים לדווח בעתיד על בלגיה, איטליה, פולין ואולי גם לטוויה, פינלנד ונורווגיה, שחסרות ברשימה שלעיל.

לקריאה נוספת:
קינדר-טרנספורט
דפוסי ההגירה של יהודי גרמניה 1938-1933
מעדותו של אהרון יצחק על הגירה מגרמניה בשנות ה- 30

באתר יד ושם:
מקורות רשמיים נוספים בנושא גרמניה הנאצית והיהודים 1933-1939
מבחר חומרים בנושא גרמניה הנאצית והיהודים 1933-1939
המוזיאון החדש – גרמניה הנאצית והיהודים 33-39



אל האסופה גרמניה הנאצית והיהודים 1933-19393

ביבליוגרפיה:
כותר: על בעיות הגירה של יהודים מגרמניה, 1933
שם  הפרסום מקורי: יד ושם : מרכז המידע אודות השואה
תאריך: -
בעלי זכויות : יד ושם - רשות הזכרון לשואה ולגבורה
הוצאה לאור: יד ושם - רשות הזכרון לשואה ולגבורה
הערות: 1. מידע זה מופק על ידי צוות בית הספר המרכזי להוראת השואה ובסיוע אגפי יד ושם השונים.
הערות לפריט זה:

1. מקור: Israelitisches Familienblatt   2.6.1933


הספרייה הוירטואלית מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית