הסדרי נגישות
עמוד הבית > מדעי הרוח > היסטוריה > שואה > המחנות > מחנות השמדה
יד ושם - רשות הזכרון לשואה ולגבורה



תקציר
אוה שלוס נולדה בוינה ב-1929. משפחתה נתפסה בידי הגרמנים וגורשה לאושוויץ, היא ואמה שרדו אך אחיה ואביה נספו. בקטע זה מתארת אוה את מפקד הבוקר הראשון באושוויץ כחלק משגרת חיי האסירים במחנה.



מזיכרונותיה של אוה שלוס על המפקד הראשון באושוויץ-בירקנאו
מחברת: אוה שלוס


פריט זה הוא חלק ממאגר מידע בנושא השואה שהוקם בשיתוף: בית הספר המרכזי להוראת השואה ומטח.

אוה שלוס נולדה בוינה ב-1929. לאחר סיפוח אוסטריה, נמלטה המשפחה לבלגיה ומשם לאמסטרדם שבהולנד. כנערה צעירה באמסטרדם, התגוררה בשכנות לאנה פרנק שהיתה בת גילה. לאחר כניסת הגרמנים להולנד והחרפת הצעדים נגד היהודים משפחתה של אוה נכנסה למסתור. לאחר זמן מה המשפחה נתפסה בידי הגרמנים וגורשה לאושוויץ, היא ואמה שרדו אך אחיה ואביה נספו. לאחר המלחמה נישאה אמה של אוה לאוטו פרנק, אביה של אנה. בקטע זה מתארת אוה את מפקד הבוקר הראשון באושוויץ כחלק משגרת חיי האסירים במחנה.

למחרת, בטרם זרחה השמש (בארבע לפנות בוקר לערך) הופיעו הקאפואיות ופקדו עלינו לקום ולסדר את המיטות - גם שגרה זו בוצעה בדייקנות צבאית. השמיכות היו צריכות להיות מונחות בהתאמה ובסימטריות. אחר כך היה עלינו לטאטא את הצריף, שלא היה מלוכלך במיוחד משום שלא היה לנו לא מזון ולא רכוש. וכך, למרבה האירוניה, בעוד הצריפים היו יחסית נקיים, אנחנו היינו מלוכלכות ושרצנו כינים. אחר כך פקדו עלינו לצאת למסדר – ה'אפל'. מזג האוויר היה חמים, השמים היו מוארים באור צהבהב שהתמזג בהדרגה עם הכחול. בעודנו עומדות בחמישיות, התבוננתי בשחר המפציע. כל המחנה עמד בחוץ והמתין לספירה. ב'אפל' נקראו כל שמות האסירים, וכל העת צעדו בין השורות השומרים הגרמנים, מלווים בכלביהם. הספירה נמשכה כשעתיים. נאלצנו לעמוד דום כל העת ולהביט ישר קדימה.

זה היה מבחן כוח סבל שנאלצנו לעבור פעמיים ביום בכל תקופת שהותנו במחנה. באותו בוקר קיץ חם - הראשון לשהותנו במחנה - היה לי קשה להאמין שנצטרך לסבול עינוי מעין זה גם בבקרים של החורף הפולני המקפיא, לבושות רק במלבוש קל ודקיק , כמו שלבשנו באותו היום. גם לא תיארתי לעצמי שאם תחול טעות כלשהי, ולו בספרה אחת בלבד, יתחיל כל תהליך הספירה מחדש. עם התקרב החורף, מתו אסירות רבות יותר, וכך השתבשה הספירה. ובעקבותיה מתו נשים נוספות בלילה הבא.

המסדר הראשון היה עינוי מיוחד משום שעדיין לא קיבלנו לא מזון ולא מים. הייתי רעבה מאוד ונואשת למזון, אך לא השתחררנו עד לזריחת החמה, ורק אז הורשינו לחזור לצריף, שם חילקו מזון ושתייה. כל אחת קיבלה פרוסת לחם שחור בעובי של כעשרה סנטימטרים. תחליף קפה, קר וללא סוכר חולק בספל אימאל סדוק או בספל פח – ספל אחד בעבור חמש נשים. היות שהספלים לא הספיקו לכולן, נאלצה כל קבוצה של חמש נשים לשתות מספל אחד. זאת הייתה השיטה המקובלת, ועד מהרה למדנו כי כדי להשיג מנה אישית יש צורך להשיג ספל אישי. מוטי ואני ויתרנו על מספר מנות לחם תמורת ספל.

לקריאה נוספת:
אושויץ
מחנות השמדה
מחנות ריכוז

באתר יד ושם:
אלבום אושוויץ
עדויות וידיאו - הסלקציה : ג'קי חנדלי
יומנים נוספים בנושא המחנות הנאציים



אל האסופה המחנות הנאציים3

אל האסופה יהודי אוסטריה3

ביבליוגרפיה:
כותר: מזיכרונותיה של אוה שלוס על המפקד הראשון באושוויץ-בירקנאו
שם  הספר: ילדות אחרת : מסע החיים של אוה
מחברת: שלוס, אוה
תאריך: 2001
בעלי זכויות : יד ושם - רשות הזכרון לשואה ולגבורה
הוצאה לאור: יד ושם - רשות הזכרון לשואה ולגבורה
הספרייה הוירטואלית מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית