הסדרי נגישות
עמוד הבית > מדעי הרוח > היסטוריה > שואה > גטו ובידוד > מזרח אירופה
יד ושם - רשות הזכרון לשואה ולגבורהספרית פועלים



תקציר
חיים אהרן קפלן היה מחנך ומנהל בית-ספר עברי בורשה. הוא ניהל יומן אישי מפורט, כנראה משנת 1933, ומתחילת המלחמה רשם קפלן בהרחבה וברציפות את קורות הציבור בורשה. יומן המלחמה של קפלן נכתב מ-1 בספטמבר 1939, יום פלישת הגרמנים לפולין, עד 4 באוגוסט 1942.



קפלן, חיים אהרן (1880-1942)


פריט זה הוא חלק ממאגר מידע בנושא השואה שהוקם בשיתוף: בית הספר המרכזי להוראת השואה ומטח.

(Chaim Aaron Kaplan). מחבר יומן בגטו ורשה. ק' נולד ליד ברנוביץ' שבבילורוסיה, והיה למחנך ולמנהל בית-ספר עברי בורשה. הוא ניהל יומן אישי מפורט, כנראה משנת 1933, כתוב במקורו בעברית, והיומן הוא מן התעודות המקוריות הנדירות שנותרו משנות שלטונם של הנאצים בפולין, שקיעת ורשה היהודית ותקופת השואה בכללה, לדברי ק':

'... היומן נעשה לידיד נפשי, לעמיתי, לרעי...' ואומנם, עד פרוץ מלחמת-העולם השנייה היה היומן כלי לוידוי נפשי של מחברו ומוגבל לתחומו הפרטי. ואולם, מתחילת המלחמה השתנה צביון היומן, ולצד חייו ותלאותיו כפרט רשם ק' בהרחבה וברציפות את קורות הציבור בורשה, וכן הרהורים על הצפוי ליהודים, על הגרמנים ועל מדיניותם כפי שהתגלו לעיניו ודעותיו על הפולנים.

ק' ניחן בראייה ובאבחנה חודרות, והיומן פורש לפני הקורא תמונה נאמנה של המציאות ושל התמורות שהתחוללו ברוב זמן קיומו של הגטו. יומן המלחמה של ק' נכתב מ-1 בספטמבר 1939, יום פלישת הגרמנים לפולין, עד 4 באוגוסט 1942. ב-4 באוגוסט 1942, בעיצומו של הגירוש הגדול, וכנראה יום-יומיים לפני שגורש לטרבלינקה, סיים ק' את כתיבתו במשפט: 'אם יבוא קצי – יומני מה יהיה עליו'.

אחרי המלחמה נתגלה יומן המלחמה של ק' כמעט בשלימותו ובמחברות במצב תקין ובכתב קריא. הוא הוצא בעברית ובשתי מהדורות באנגלית שהכין א' י' כץ, והשנייה שבהן כוללת את כול חלקי היומן שנתגלו.

לקריאה נוספת:
רינגלבלום, עמנואל (1900-1944)
אדם צ'רניאקוב - האיש בראי יומנו
עיתונות המחתרת בגטו ורשה אודות חיסול מחנות העבודה במחוז ורשה

באתר יד ושם:
צילום בגטו ורשה (תערוכה מקוונת)
ערכי לקסיקון נוספים בנושא גטו ובידוד
יומנים נוספים בנושא גטו ובידוד



אל האסופה גטו ובידוד3

ביבליוגרפיה:
כותר: קפלן, חיים אהרן (1880-1942)
שם  הספר: האנציקלופדיה של השואה
עורך הספר: גוטמן, ישראל
תאריך: 1990
הוצאה לאור: יד ושם - רשות הזכרון לשואה ולגבורה; ספרית פועלים
הערות: 1. כרך א: א-ב
2. כרך ב: ג-ז
3. כרך ג: ח-מ
4. כרך ד: נ-צ
5. כרך ה: ק-ת
הספרייה הוירטואלית מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית