הסדרי נגישות
עמוד הבית > מדעים > ביולוגיה > גוף האדם > רבייה והתפתחותעמוד הבית > מדעים > ביולוגיה > גוף האדם > המערכת ההורמונלית
גליליאו צעיר בע"מ


תקציר
על תהליך הַגְדִילָה, המתחיל עוד ברחם האם ומסתיים בסביבות גיל 20, ומה ניתן לעשות כשילדים הם נמוכים מהממוצע.



מדברים על הגובה
מחברת: סיגלית אורפייג


כולנו מתחילם לגדול כבר בְּרֶחֶם אִימֵּנוּ, אך כבר בגיל צעיר ניתן להבחין בְּהֶבְדֵּלֵי גּוֹבָה בין האנשים השונים – חלקם גבוהים, חלקם נמוכים. מה גורם לנו לצמוח לגובה, ומה עושים כְּשֶׁהַכּל מִשְׁתַּבֵּשׁ? עִידַּן אַלְתֶּרְמָן, שהיה הילד הכי קטן בכיתה, עוזר לנו לגלות: איך אנחנו גְּדֵלִים

"העולם הזה מעדיף גבוהים", אומר עִידַּן אַלְתֶּרְמָן בסרטו החדש - "נמוך". הוא לא אומר את זה בשמחה, אך גם לא בְּעֶצֶב. זו פשוט עובדה. להיות נמוך זה לא להיט. תשאלו אותו. בגיל שלוש הוא היה הילד הכי נמוך בגן. בגיל 10 לא היה לו עם מי לרקוד במסיבות הכיתה. בגיל 16 הוא הרוויח עוד כמה סֶנְטִימֶטְרִים, כשהנערה עימה יצא הלכה על הכביש והוא על המדרכה. אבל למה, בעצם, כולם גדלו כל כך, והוא לא?

הכל מתחיל בְּהוֹרְמוֹנִים

תהליך הַגְדִילָה מתחיל עוד לפני שאנו יוצאים לאוויר העולם – כן, כבר בָּרֶחֶם שֶׁל אִמָּא – ומסתיים בסביבות גיל 20. מרגע הַלֵּידָה הגוף שלנו מַקְדִּישׁ הרבה מאוד מַאֲמָץ לִצְמִיחָה - בעזרת ההוֹרְמוֹנִים. ההוֹרְמוֹנִים הם חומרים שעוברים בגוף בעזרת זֶרֶם הַדָּם ומעבירים מְסָרִים למקום שבו יש תָּא קוֹלְטָן מתאים. זה רק נשמע מסובך - דַּמְיְנוּ לְעַצְמְכֶם חבורה של ילדים עומדת ומדברת, כשלפתע מגיע אל אחד הילדים שָׁלִיחַ עם מכתב. למה דווקא אליו? כי הילד הוא הקוֹלְטָן המתאים - רק הוא יכול לקרוא את המכתב (הַמֶּסֶר), שהעביר אליו השָׁלִיחַ (הַהוֹרְמוֹן), ולכן רק הוא יצליח לפעול לפי מה שכתוב במכתב. כך בדיוק עובדים ההוֹרְמוֹנִים.

ההוֹרְמוֹן המרכזי שֶׁאַחְרַאי לַגְּדִילָה הוא הוֹרְמוֹן הגְדִילָה. הוֹרְמוֹן הגְדִילָה הוא חומר כִימִי שנוצר וּמופְרָשׁ מִבַּלּוּטָה בַּמּוֹחַ שנקראת בַּלּוּטַת יוֹתֶרֶת הַמּוֹחַ. מרגע הַפְרָשָׁתוֹ, הוא עוזר לבנות את כל תאי הגוף ולנצל שׁומָּנִים ליצירת אנרגיה. הוֹרְמוֹן הגְדִילָה מועבר בעזרת הדם אל סְחוּס הָעֶצֶם ושם הוא גורם לְהִתְאָרְכוּתָהּ. הָעֶצֶם מִתְאָרֶכֶת, אנחנו גדלים וגובהים והכל מצוין. הבעיה מתחילה כשהתהליך משתבש. בעצם, אולי אפילו כבר קודם לכן.

רק השנה נולדו בְּיִשְׂרָאֵל כ-725 תינוקות במשקל של פחות משניים וחצי קִילוֹגְרָמִים (כמשקלן של שתיים וחצי חבילות סוכר) ובאורך קצר מ-47 סֶנְטִימֶטְרִים (בערך כאורך שתי מִרְצָפוֹת קטנות). התינוקות הללו נחשבים לקטנים לגיל הַהֵרָיוֹן. כלומר, לפי כל החישובים - כבר בבטן אימם הם היו קטנים בהרבה מהממוצע. רובם ישלימו את הַפְּעָרִים תוך שנתיים ויגדלו כמו חַבְרֵיהֶם, שנולדו במשקל ובגובה נּוֹרְמָלִיים. אבל חלקם לא - קוֹמָתָם הסופית תהיה נמוכה מאוד. גובה הגברים שבהם יגיע ל-1.62 מטר, וגובה הנשים - ל- 1.50 מטר. יש סיבות רבות למצב זה, כמו למשל: מַחֲלוֹת גֶּנֶטִיּוֹת (כאלה שמועברות לתינוקות דרך ההורים), בעיה בְּאַסְפָּקַת הַדָּם לָעובָּר או בעיות רפואיות של האמא (עישון בזמן ההריון, מחלת סוכֶּרֶת, שְׁתִיַּת אַלְכּוֹהוֹל ועוד).

עבודה משותפת

אולם, לא התינוקות הללו אינם היחידים שצריכים להתמודד עם בעיית הגובה. גם תינוקות שנולדו בגובה ובמשקל ממוצעים עלולים להיתקל בהמשך חייהם בּשִּׁיבּוּשִׁים בתהליך הגְדִילָה. זאת מכיוון שתהליך הגְדִילָה הוא כמו נגינה של תזמורת - כדי שהצליל ייצא מוצלח, כל הכלים חייבים לנגן יחד. די בְּזִיּוּף אחד מצד החצוצרה - והכל מתקלקל. כך גם גּוּפֵינוּ - כדי שהגְדִילָה תִּתְאַפְשֵׁר, כל המערכות בגוף צריכות לעבוד יחדיו - אם מערכת אחת לא מְתַפְקֶדֶת, הגְדִילָה מִשְׁתַּבֶּשֶׁת. והאפשרויות לשיבוש רחבות מאוד - זה מתחיל בְּהַפְרָשָׁה מוגְבֶּרֶת (או הַפְרָשָׁה מועטה) של הוֹרְמוֹן הגְדִילָה, שעלולה לגרום לגְדִילָה מוגברת של עֲצָמוֹת ולתופעות כמו עָנַקוּת (זוכרים את גוֹלִיית מהתנ"ך?). מחסור בהוֹרְמוֹן גְדִילָה אצל ילדים, לעומת זאת, עלול לגרום לְנַנָּסוֹת. גם אם ההוֹרְמוֹן מופְרָשׁ בָּרָמָה הַנִּדְרֶשֶׁת, עדיין יכולים לְהִיוָּצֵר שִׁיבּוּשִׁים שיובילו לגובה סופי קטן או גדול מֵהַנּוֹרְמָלִי.

אם, למשל, נולדנו במשקל וגובה סבירים, והַבַּלּוּטָה שלנו מַפְרִישָׁה את הכמות הנכונה, עדיין יכולים "לצוץ" ההורים שלנו (כשלכל אחד מהם גובה ומוצא משלו). לגובה ההורים יש השפעה גדולה על גובה הילד, ויש שאומרים שאף מדובר בגורם העיקרי לקביעת הגובה הסופי שלנו. הרי לא ייתכן שלהורים מאוד נמוכים ייוולד שחקן כדורסל... גם למוצא ההורים יש השפעה - לכל קבוצה תַּרְבּוּתִית שגדלה באזור גֵּיאוֹגְרָפִי שונה, יש גובה ממוצע משלה.

צומחים לגובה

ואם זה נשמע לכם לא הוגן, חכו לגיל הַהִתְבַּגְּרוּת. בגיל הַהִתְבַּגְּרוּת נכנסים לתמונה הוֹרְמוֹנִים נוספים שמשפיעים על התהליך, מדובר בְּהוֹרְמוֹנֵי הַמִּין - אֶסְטְרוֹגֶן (הוֹרְמוֹן המין הַנָּשִׁי) וְטֶסְטוֹסְטֶרוֹן (הוֹרְמוֹן המין הַגַּבְרִי). הַפָּרָשָׁה מוגְבֶּרֶת של הוֹרְמוֹנֵי הַמִּין מובילה להתפתחות מינית מהירה מהממוצע ולעצירה מוקדמת של מרכזי הגְדִילָה בעֲצָמוֹת - מה שעוצר את תהליך הגְדִילָה בגיל מוקדם ומבטיח גובה סופי נמוך.

וואו. כל כך הרבה תקלות. פלא שמישהו בכלל מצליח לגדול לגובה ממוצע. וכל זאת עוד לפני שנזכיר גורמים אחרים שעלולים לפגוע בקצב הגְדִילָה שלנו, כמו מחלות כְרוֹנִיּוֹת (כאלה שלא ניתן להירפא מהן, אלא רק לטפל בסימנים שלהן), הפרעות אכילה, הֶרְגֵּלֵי תְּזוּנָה לְקוּיִים ופעילות גופנית לא מתאימה.

אנחנו, מצדנו, יכולים לשלוט רק על חלק קטן מהגורמים הללו כדי לשפר את הסיכויים שלנו לצמוח לגובה: נוכל לאכול נכון - להימנע מאכילת גַ'אנְק פוּד וּלְהִתְמַקֵּד בִּתְזוּנָה נְכוֹנָה וּמְאוזֶּנֶת; להתאים את הפעילות הגופנית לִיכוֹלוֹתֵינוּ ולגיל שלנו; ולישון טוב בלילה. וזהו. כל השאר לא תלוי בנו.

אז מה עושים? ילדים שנולדו קטנים מהממוצע נוֹטִים לְפַתֵּחַ במהלך חייהם סוגים שונים של מחלות, כמו סוכֶּרֶת, יֶתֶר לַחַץ דָּם ומחלות כלי לב ודם. אולם, מלבד הבעיות הַפִיסִיּוֹת, יחס האנשים כְּלַפֵּינוּ נקבע במידה רבה גם מהמראה החיצוני שלנו. כשאומרים על מישהו שהוא גבוה, בדרך כלל מתייחסים אליו גם כְּאֶל עֶלְיוֹן, חָזָק וְגָדוֹל. כשאומרים על אדם אחר שהוא נמוך, בדרך כלל מתייחסים אליו כְּאֶל נָחוֹת, חַלָּשׁ וְקָטָן. כלומר: כבר מגיל צעיר אנחנו לומדים שלהיות גבוה זה טוב, ושלהיות נמוך זה רע. לכן, לא פלא שהחברה שלנו מעריצה את הגבוהים (שחקני כדורסל, למשל, או דוגמניות) וּמְקַשֶּׁרֶת בין גובה להצלחה ולעוצמה. מי שלא עומד בציפיות החברה מרגיש בדרך כלל דָּחוּי ולא פּוֹפּוּלָארִי.

מהסיבות האלה בדיוק פיתחו הַמַּדְּעָנִים טיפול בהוֹרְמוֹן גְדִילָה. בארץ הטיפול ניתן לילדים שסובלים ממחסור בהוֹרְמוֹן, לילדים שנולדו קטנים או למי שסובלים מִתִּסְמוֹנוֹת שונות שגורמות לגובה נמוך. הטיפול יעיל בעיקר כשהוא ניתן בגיל צעיר, ולכן מומלץ להתחיל אותו אצל בנים עד גיל עשר, ואצל בנות - עד גיל שמונה. הטיפול כולל זריקה אחת ביום, לאורך תקופות משתנות - תלוי בגובה הילד ובגילו. זה אולי נשמע כואב, אבל רוב הילדים מעל גיל 9-10 מזריקים את ההוֹרְמוֹן לעצמם. התהליך נמשך בדרך כלל עד לסיום הגְדִילָה, כשלאורכו מתקיים מַעֲקָב אצל הרופא המטפל פעמיים עד שלוש בשנה. בכל פעם בודק הרופא את קצב הגְדִילָה לעומת המפגש הקודם. בדרך כלל התוצאות בּוֹלְטוֹת לָעַיִן.

לקריאה נוספת:

עקומות גדילה
גיל העצמות
התפתחות הצאצאים : גדילה



אל האסופה רבייה3

ביבליוגרפיה:
כותר: מדברים על הגובה
מחברת: אורפייג, סיגלית
תאריך: פברואר 2006 , גליון 25
שם כתב העת: גליליאו צעיר : ירחון לילדים סקרנים
עורכת הכתב עת: פרידמן, מירית
בעלי זכויות : גליליאו צעיר בע"מ
הוצאה לאור: גליליאו צעיר בע"מ
הערות לפריט זה:

1. סייעו בהכנת הכתבה: פרופסור משה פיליפ, מנהל המחלקה לאנדוקרינולוגיה וסכרת במרכז שניידר, ודוקטור אביבה רון מהמועצה לשלום הילד.


הספרייה הוירטואלית מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית