עמוד הבית > מדעים > רפואה וקידום הבריאות
מכביתון : להרגיש טוב, להיות בריא!


תקציר
חשיפה מוגזמת לקרינת השמש יכולה לגרום לסיבוכים רפואיים. כיצד נגן על עורנו מפני נזקי השמש?



מניעת נזקי קרינת השמש
מחבר: ד"ר יצחק קונפינו


חשיפה מוגזמת לקרינת השמש יכולה לגרום לסיבוכים רפואיים. כיצד נגן על עורנו מפני נזקי השמש.

קרינת השמש חשובה לעידוד ייצור ויטמין D החשוב לבניין העצם. אולם חשיפה מוגזמת יכולה לגרום לסיבוכים רפואיים. הקרינה המגיעה לפני כדור הארץ נחלקת לפי אורכי הגל. הקרינה העל-סגולה (UV מסוג A,B , C), היא העיקרית בגרימת נזקי בריאות לעור. קרינת UVA וקרינת UVB גורמות נזקי קרינה מיידיים וסיכון לנזקים מצטברים.

המלנין הנוצר בעור בתגובה לגירוי קרינה (יוצר את פיגמנט ה"שיזוף") מסנן באופן חלקי בלבד השפעות מזיקות של UVA ו-UVB. חשיפה מוגזמת לקרינה העל-סגולה תגרום לאדמומיות, לכוויות שמש, לפיגמנטציה ולשינויים בעובי העור. נוסף על כך יש לה השפעות מקומיות על תפקוד מערכת החיסון בעור (תופעה המנוצלת לטיפול במחלות עור שונות) וכן השפעות מאוחרות - קמטים, יובש, כתמים, נמשים, נימים ועוד. השפעה חשובה היא הגברת הסיכון להופעתם של סרטני עור (במבוגרים) בשל חשיפה לקרינת השמש, אם חשיפה הנצברת בהדרגה ואם חשיפה במנות גבוהות לסירוגין. מופע מוקדם של סרטני העור בגיל הילדות נדיר מאוד.

באיזה גיל נחשפים יותר לקרינת השמש? ילדים נחשפים יותר לקרינה על-סגולה, עד פי 3 ממבוגרים, בשל שגרת חייהם הכוללת פעילות מרובה מחוץ לבית. בגיל הילדות נחשפים לעיקר קרינת השמש שנחשפים אליה לאורך החיים. קרינה מצטברת עלולה להגביר את הסיכון להתפתחות סרטני עור בעתיד. לנוכח הנאמר לעיל ברור כי הפעילות להגנה מפני קרינת השמש צריכה להתחיל בילדות.

כיצד נתגונן מנזקי קרינת השמש? קיימת שונוּת רבה בין התגובות לקרינה העל-סגולה. זו מושפעת מגוֹן העור הבסיסי ומהיכולת הגנטית הספציפית לשיזוף. קיימת התאמה בין סוג העור לסיכון היחסי לפתח נזקי קרינה על-סגולה. בעיקרון, אנשים בהירים נוטים להינזק מהקרינה יותר מכהי העור.

מסנני קרינה - יעילותם כנגד כוויית השמש מצוינת לפי מדד SPF- Sun Protective Factor. כך לדוגמה תכשיר SPF 16 הוא בעל שיעור הגנה של 93.6 אחוז, ותכשיר SPF 64 - 98.4 אחוז. יעילות זו מושגת במריחת שכבה אחידה של התכשיר. לכל תכשיר זמן פעילות מוגבל מרגע שנמרח בעור. על מנת לשמור על יעילות ההגנה יש למרוח כל 3-2 שעות, בעיקר לאחר הזעה או רחצה.

ביגוד מגן - כולל, מלבד הביגוד שלגופנו, כובע ומשקפיים.

הצורך בשינוי אורחות חיים - היות שמרבית החשיפה לקרינת השמש נצברת עד גיל 18, יש לשינוי אורחות החיים חשיבות מכרעת במניעת תופעות מאוחרות. יש לדאוג לחינוך המכוון לכל הגילים, בייחוד לילדים ולהורים.

לתינוקות עד גיל חצי שנה - ההגנה באמצעות ביגוד מגן עדיפה על מסנני קרינה. נדאג להצללה מרבית בגני משחקים ובחצרות בתי הספר.

יש למרוח יום-יום מסנן קרינה שעוצמתו מתאימה לסוג העור (SPF 15 לפחות), כולל מסנן קרינה לשפתיים. בחשיפה מעל שעה יש למרוח בקביעות מסננים מעל SPF 30. התאמה ספציפית תיעשה בייעוץ רופא העור.

יש להקפיד על מריחה אחידה וחוזרת מהסיבות שהוזכרו לעיל. צמצום השהייה בחוץ בשעות שעוצמת הקרינה העל-סגולה (בעיקר UVB) גבוהה, בשעות 16:00-10:00. יש להימנע משיזוף מכוון (כולל במכוני שיזוף).

כוויית שמש והגישה לטיפול בה - כוויית השמש היא התגובה המוקדמת השכיחה, והיא נגרמת מחשיפת יתר לקרינה על-סגולה. הכווייה מסתמנת באדמומיות, בצקת, חום, צריבה וגרד בעור. עיקר הטיפול הוא במניעתה. אם נגרמה, יש להקפיד על שתייה מרובה ומניעת התייבשות ומריחת תכשירי לחות. יש להדגיש שכאשר יש חשש מהתייבשות, אם יש חום או הרגשה רעה וכן אם הכווייה מערכתית (מפושטת), יש לפנות לטיפול רפואי.

ביבליוגרפיה:
כותר: מניעת נזקי קרינת השמש
מחבר: קונפינו, יצחק (ד"ר)
תאריך: מאי 2006 , גליון 116
שם כתב העת: מכביתון : להרגיש טוב, להיות בריא!
הוצאה לאור: מכבי שירותי בריאות
הערות לפריט זה:

1. ד"ר יצחק קונפינו, מומחה ברפואת עור ומומחה ברפואת ילדים "מכבי שירותי בריאות" מנהל השירות לרפואת עור בילדים, המרכז הרפואי א' וולפסון.


הספרייה הוירטואלית מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית