הסדרי נגישות
עמוד הבית > מדעי הרוח > היסטוריה > שואה > גטו ובידוד > מזרח אירופה
יד ושם - רשות הזכרון לשואה ולגבורהספרית פועלים



תקציר
מקום ריכוז ושילוח של המגורשים מגטו וארשה. המגרש היה ממוקם בגבול הגטו והחלק העירוני של העיר. מאתר זה (רמפת ההעמסה של סחורות) שולחו בחודשים יולי-ספטמבר 1942 ובינואר ובאפריל-מאי 1943 מאות אלפי יהודים למחנות המוות והריכוז, בעיקר לטרבלינקה.



אומשלגפלץ


פריט זה הוא חלק ממאגר מידע בנושא השואה שהוקם בשיתוף: בית הספר המרכזי להוראת השואה ומטח.

[הקיצור א' המופיע במאמר, משמעותו אומשלגפלץ.]
(Umschlagplatz). מגרש בגבול שבין הגטו ובין החלק הפולני של העיר ורשה, בפינת הרחובות זמנהוף וניסקה. בימי גירוש ההמונים מהגטו בורשה ביולי-ספטמבר 1942 ובינואר ובאפריל-מאי 1943, שולחו מהא' מאות אלפי יהודים למחנות המוות ולמחנות הריכוז, בעיקר לטרבלינקה.

הא', או, כפי שכונה המקום בפיהם של רבים: ה'אומשלאג', היה עד לתקופת הגירוש הגדול בקיץ 1942 נתיב ההובלה הרשמי היחיד של סחורות ומצרכים אל הגטו וממנו. למקום הגיעה שלוחה של מסילת-ברזל. משרד גרמני מיוחד, 'טרנספרשטלה' (Transferstelle), שבו הועסקו כ- 120 עובדים, הופקד על סדרי המעבר וצומת ההובלה.

עם תחילת הגירוש ב- 22 ביולי 1942 חדל המקום להיות עורק מחבר בין הגטו לחוץ ונוצר ה'אומשלאג', מקום ריכוז ושילוח של המגורשים מהגטו. אוברגרופנפירר ס"ס קרל וולף ממטהו של הינריך הימלר הבטיח את תנועת הרכבות היומית, ובמכתב מיום 28 ביולי 1942 אישר אלברט גנצנמילר, מנהל משרד התחבורה של הרייך, 'כי מאז 22 ביולי עושה את דרכה רכבת משא עם כ- 5,000 יהודים מורשה, דרך מלקיניה (Malkinia), לטרבלינקה'. החצר הסמוכה למגרש ה'אומשלאג' היתה מוקפת גדר גבוהה ובמרכזה עמד בניין נטוש שלפנים שכן בו בית-חולים. לרכבות משא שהגיעו מדי יום דחסו אנשים בצפיפות ללא נשוא (100 עד 120 בני-אדם בכול קרון). המגורשים, שנחטפו ברחובות, הובאו בשיירות שמורות למגרש. לפני בוא הרכבת הוחזקו המגורשים בתוך החצר או על הרצפות בבנין. על הא' שמרו הס"ס, משטרת העזר הפולנית והמשטרה היהודית. הא' היה לשם דבר המסמל את המקום שבו רוכזו הקורבנות וממנו שולחו למחנות המוות.

לקריאה נוספת:

הוראת ראש מחוז ורשה על הקמת גטו וורשה
עיתונות המחתרת אודות רצח היהודים

באתר יד ושם:

צילום בגטו ורשה (תערוכה מקוונת)
ערכים אנציקלופדיים נוספים בנושא גטו ובידוד
מבחר חומרים בנושא גטו ובידוד



אל האסופה גטו ובידוד3

ביבליוגרפיה:
כותר: אומשלגפלץ
שם  הספר: האנציקלופדיה של השואה
עורך הספר: גוטמן, ישראל
תאריך: 1990
הוצאה לאור: יד ושם - רשות הזכרון לשואה ולגבורה; ספרית פועלים
הערות: 1. כרך א: א-ב
2. כרך ב: ג-ז
3. כרך ג: ח-מ
4. כרך ד: נ-צ
5. כרך ה: ק-ת
הספרייה הוירטואלית מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית