הסדרי נגישות



תלמוד (בבלי וירושלמי)
מחברת: מתיה קם


מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית
חזרה3

שני התלמודים, הבבלי והירושלמי, מבוססים על המשנה ומציגים דיונים על דברי המשנה. שני התלמודים מסכמים את התורה שבעל-פה, אך בדרך-כלל אין בהם קביעה סופית של ההלכה - אלא הצגת הדיון עצמו.

הדיונים בתלמוד מבוססים על חשיבה משפטית, ובהם - טיעונים וטיעוני נגד, ויכוחים ומחלוקות. בתלמוד משובצים גם מדרשי אגדה, דברי מוסר, תיאורים הנוגעים להווי החיים ולמנהגים - ועוד.
התלמודים נוצרו במאות 3 - 5 לספירה בשני מרכזים:
בבבל, בערים סורא ופומבדיתא, נוצר התלמוד הבבלי ; ובישראל, בעיקר בעיר טבריה, נכתב התלמוד הירושלמי. התלמודים - גם הבבלי וגם הירושלמי - נכתבו בעיקר בארמית. התלמודים מחולקים לסדרים (=לחלקים) על-פי החלוקה של המשנה. התלמוד הירושלמי עוסק רק בחלק מן המשנה, ואילו התלמוד הבבלי, שהוא הגדול והעיקרי, דן בכל המשנה כולה.
התלמוד הבבלי קבע יותר מכל יצירה אחרת את דמותו של עם ישראל, יסודות אמונתו ודרך חייו.


מעבר ללקסיקון > לקסיקון מקרא