עמוד הבית > מדעים > ביולוגיה > גוף האדם > מערכת העיכול ותזונה
מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכיתאוניברסיטת תל אביב. בית ספר לחינוך. המרכז לחינוך מדעי וטכנולוגי



תקציר
המזון שאנו אוכלים נחלק לקבוצות שונות על פי המקור ועל פי המרכיב העיקרי. חשוב לאכול מכל קבוצות המזון אך מכל אחת בכמות שונה.



קבוצות המזון
מחברים: ד"ר יעל קשתן; אלון ברהם


נהוג לחלק את המזון שאנו אוכלים לקבוצות. החלוקה לקבוצות נעשית על-פי מקור המזון ומרכיביו העיקריים. למשל: מאכלי בשר, דגים, ביצים וחומוס שייכים לאותה הקבוצה משום שהם עשירים בחלבונים. מומלץ לצרוך בכל יום מכל קבוצות המזון (פרט לקבוצת הממתקים).

קבוצת הבשר והקטניות

בקבוצת הבשר והקטניות נמצאים מאכלים, כגון: בשר ועוף, חומוס ואפונה, דגים וגם פלאפל וביצים. כולם מקור מצוין לחלבונים. החלבונים חיוניים לבנייה של הגוף, כי השרירים שבגופנו בנויים בעיקר מחלבונים. חלבונים דרושים לכל התהליכים המתרחשים בגוף: עיכול, נשימה ומלחמה בחיידקים.
חוסר חלבונים במזון גורם לחולשה רבה ולמחלות קשות. מצב זה נקרא "תת-תזונה". קבוצת הבשר והקטניות היא גם מקור מצוין לברזל ולוויטמין B12. חוסר במרכיבים אלה גורם לאנמיה, כלומר, לחסר בתאי דם אדומים.

קבוצת הלחם ומוצריו

דגנים (כמו אלה שאוכלים לעתים בבוקר), אורז, פסטה, סוכר ולחם, מספקים לגופנו פחמימות. הפחמימות מספקות לגוף בעיקר אנרגיה, וחלק קטן מהן משמש גם לבניית תאי-הגוף.
קבוצה זאת מהווה מקור טוב למספר ויטמינים ומינרלים. מלבד הפחמימות והוויטמינים, יש בה סיבים תזונתיים, המסייעים לפעולה התקינה של מערכת העיכול.

קבוצת החלב

מוצרי חלב הם המקור העשיר ביותר לסידן. הסידן משמש לבניית העצמות והשיניים, והוא משתתף גם בתהליכים שונים, למשל: כיווץ שרירים וקרישת דם.
החלב ומוצריו הם גם מקור חשוב לחלבון, בעיקר בגיל הילדות.

קבוצת הירקות והפירות

פירות וירקות טריים הם המקור העיקרי לוויטמינים. הוויטמינים דרושים לגוף בכמויות קטנות מאוד. הם אינם משתתפים בבניית הגוף ואינם נותנים לו אנרגיה, אך בלעדיהם לא יוכל גופנו לבצע תהליכים חשובים מאוד, כמו מלחמה בחיידקים או חשיבה. גופנו אינו יכול לייצר את הוויטמינים בעצמו, ולכן חשוב לקבל אותם מהמזון. הירקות והפירות תורמים לגופנו גם פחמימות, כמו סוכר וגם סיבים תזונתיים.

קבוצת השומנים

שמן, בוטנים ואגוזים, בשר ומוצרי חלב עתירי שומן הם המקור לשומנים הדרושים לגופנו.
האם אנו זקוקים לשומנים?
חשוב לכלול במזון כמות קטנה של שומנים, כי לשומן יש תפקידים חשובים: הוא מרכיב חשוב בכל תאי-הגוף והוא יוצר את שכבת השומן שמתחת לעורנו. שכבת שומן זאת חשובה, כי היא משמשת מאגר אנרגיה לשעת הצורך, וגם מבודדת את גופנו מפני הקור. השומן מכיל ויטמינים חיוניים.
אמנם השומנים הם מרכיב חשוב בגופנו, אך לא צריך להגזים! עודף שומן מזיק לבריאות!
בחברת השפע שאנו חיים בה, אנשים רבים סובלים מעודף שומן....

קבוצת הממתקים

בקבוצה זו נמצאים משקאות ממותקים, סוכר לבן, סוכריות ועוד. הם מספקים לגוף אנרגיה שמקורה בפחמימות, אך פרט לכך אין להם ערך תזונתי...
הממתקים גם גורמים להשמנה, והם מזיקים מאוד לשיניים, ולכן מומלץ לא לאכול אותם. אפשר רק קצת - בשביל הכיף...

קראו עוד:

פירמידת המזון
הפחמימות
החלבונים
המינרלים
הויטמינים
השומנים

ביבליוגרפיה:
כותר: קבוצות המזון
מחברים: קשתן, יעל (ד"ר) ; ברהם, אלון
שם  התקליטור: חלונות אל גוף האדם : על האדם ובריאותו
תאריך: 1998
הוצאה לאור: מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית; אוניברסיטת תל אביב. בית ספר לחינוך. המרכז לחינוך מדעי וטכנולוגי
הערות: 1. ניהול מדעי ודידקטי: ד"ר רחל מינץ.
2. התכנית פותחה בשיתוף עם אוניברסיטת תל אביב. בית הספר לחינוך. המרכז הטכנולוגי חינוכי - מדע וטכנולוגיה לחטיבות הביניים.
3. פתוח וכתיבה: ד"ר יעל קשתן, אלון ברהם, ד"ר רחל מינץ, ד"ר גילי מרבך-עד, ד"ר סמדר רייספלד.
הספרייה הוירטואלית מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית