הסדרי נגישות
עמוד הבית > טכנולוגיה ומוצרים > תחבורהעמוד הבית > מדעים > אקולוגיה ואיכות הסביבה > אנרגיות חלופיות
ירוק כחול לבן : ביטאון פורום המשק והכלכלה למען איכות הסביבה


תקציר
מכוניות המונעות בדלק חשמלי אינן מזהמות את סביבתן, ומגיעות לביצועים דומים לאלה של מנוע הבעירה הפנימית. חברה ירושלמית פיתחה מצברי "דלק חשמלי" (מכילים אבץ מתכתי), אשר יניעו את מכוניות העתיד.



תמלא לי בבקשה מחסנית
מחבר: בר-כוכבא מדרשי


מכוניות המונעות בדלק חשמלי אינן מזהמות את סביבתן, ומגיעות לביצועים דומים לאלה של מנוע הבעירה הפנימית. חברה ירושלמית פיתחה מצברי "דלק חשמלי", אשר יניעו את מכוניות העתיד הללו. באירופה כבר עשו להן הרצה.

באחד מימי קייץ 1883 חזר נער במרוצה לביתו בעיר דטרויט, מישיגן ובנשימה עצורה אמר: "אמא, את לא תאמיני! על החוף מסתובב בן-אדם מוזר ומספר לכולם שהוא הולך לבנות כרכרה, שתיסע ללא סוסים!" האם הביטה בו בדאגה. "שלא תתקרב אליו! האיש הזה בטח יצא מדעתו!" פסקה.

אותו בן-אדם מוזר היה הנרי פורד, והוא לחלוטין לא יצא מדעתו. עשרים וחמש שנים אחרי אותו 'מופע חופים', עלתה על הכביש המכונית הראשונה שלו, "פורד" דגם 7, מצויידת במנוע ארבע בוכנות, שפיתחה 20 כוח סוס. כעבור עשור נוסף נעו בכבישי ארצות-הברית לא פחות מ-15 מיליון מכוניות כאלה.

כיום, קרוב למאה שנה מאז אותה המצאה מבריקה, נעים בכבישי כדור הארץ כמיליארד כלי-רכב. הרכבים חדישים יותר, מהירים יותר, מרווחים יותר. אך בעיקרון דבר לא השתנה. במקום סוסים אמיתיים, מונעות 'הכרכרות' בכוח-סוס, בעזרת מנוע בעירה פנימית הפועל על עיקרון המנוע של הנרי פורד: שריפת דלק בתוך בוכנה, העברת האנרגיה הנוצרת מהבוכנות דרך מימסרות אל הגלגלים, ועשן שריפת הדלק הנפלט.

המכוניות חדישות, אך כדור הארץ מזדקן. האטמוספרה מזוהמת בגזים כמו תחמוצות של גופרית, חנקן, פחמן ועוד, המרעילים את האוויר שאנחנו נושמים. חשוב להזכיר, כי כבר בראשית המאה פיתח הממציא הדגול תומאס אדיסון מצברים חשמליים לרכב, ואף נעשו ניסיונות לפיתוח מכוניות חשמליות, שלא הוכתרו כהצלחה תעשייתית. היום, כשהמכונית החשמלית מסתמנת יותר ויותר כפיתרון הטוב ביותר לבעיית הזיהום, זוכה הנושא כולו לתאוצת פיתוח.

מכוניות המונעות בדלק חשמלי אינן מזהמות את סביבתן, ומגיעות לביצועים דומים לאלה של מנוע בעירה פנימית רגיל. חברת "דלק חשמלי" (ELECTRIC FUEL) הירושלמית, שהוקמה לפני כשבע שנים, מפתחת ומייצרת מערכות אנרגיה להנעת כלי-רכב חשמליים וידידותיים לסביבה.
החברה מעסיקה כ-200 עובדים, מחציתם עולים חדשים. מרכז הפיתוח וההנהלה ממוקמים בירושלים, המפעל עצמו בעיר בית שמש הסמוכה. המפעל מקבל תיקצוב מסויים מהמדען הראשי במשרד המסחר והתעשיה. צוות של 25 אנשים עובד בשלוחת המפעל בגרמניה.

בתמונה: מצבר האבץ של "דלק חשמלי".

מהו מקור השם "דלק חשמלי"?
יוני וורטמן סמנכ"ל שיווק במפעל: "המחסניות שבתוך המצבר מכילות אבץ מתכתי שמתרכב עם החמצן שבאטמוספרה. בריאקציה זו נוצרת תחמוצת אבץ, בתהליך המשחרר אנרגיה. התהליך דומה לזה המתרחש במנוע בעירה פנימית, שבו חמצן מתרכב עם הדלק ומשחרר אנרגיה. מכאן מקור השם".

במה שונה מצבר האבץ ממצברים רגילים?
"ייחודו הוא קודם כל בצפיפות האנרגיה הגבוהה ליחידת משקל, שהיא פי שמונה מזו של מצברי עופרת רגילים. טכנולוגיית הייצור של מצברי האבץ מתבססת על חומרים זמינים, לא יקרים ולא מזהמים. תהליך ה'תידלוק', או המיחזור של חומרי המצבר, הוא מעגל סגור שאינו מזהם אף הוא".

איך ממלאים מצבר שהתרוקן?
"בניגוד למצברים רגילים, מגיעים לתחנת התידלוק ומחליפים את מחסניות האבץ המרוקנות במחסניות מלאות. התהליך כולו נמשך כעשר דקות בלבד, ואף זה יתרון משמעותי למצברי האבץ".

מה עושים עם המחסניות המשומשות?
"הן נשלחות למיחזור במפעל המרכזי. שם ממיסים את תחמוצת האבץ ומפיקים את האבץ המתכתי מהקשר שלו עם החמצן, כך שישמש מחדש לתהליך הפקת החשמל. החמצן מופרש חזרה לאוויר. תהליך זה דורש השקעת אנרגיה ומשתמשים לשם כך בחשמל.

מיחזור מחסניות המצבר דורש חשמל, שכידוע מיוצר בחהליך מזהם אוויר, אם כך, מה הועילו חכמים בתקנתם?
"נכון שבתהליך ייצור החשמל נגרם זיהום אוויר, אבל עדיף כך, משום שהבקרה על כמות הפליטה בתחנות-הכוח גבוהה עשרות מונים מהיעדר הבקרה על פליטת הגזים ממנועי המכוניות".

למרות זאת, הכבישים לא ממש עמוסים במכוניות חשמליות. מדוע?
"כי בשלב זה אין כמעט שימוש בקנה מידה מסחרי ברכב חשמלי.

יחד עם זאת, המודעות בעולם לנושא הזיהום, בעיקר באזורים עירוניים צפופים, הנובע
מפליטת גזים של תחבורה מוטורית, הביאה למסקנה שרכב חשמלי הוא היחיד המסוגל לתת מענה לבעיית זיהום האוויר.

מדינות כמו איטליה, גרמניה ושוודיה כבר בוחנות ומנסות את כל ההיבטים של השימוש ההמוני במצבר דלק חשמלי.

בשלב זה מתמקדים הניסויים ברכבים מסחריים המשמשים להובלת מטען או נוסעים, שהם מקור הזיהום הגדול ביותר.

ומתי נזכה לראות גם בכבישי הארץ מכוניות שאינן מזהמות אויר?
"את השאלה יש להפנות אל חברת החשמל, שרכשה מאיתנו את הזיכיון לייצור ולהפצה של דלק חשמלי בישראל ובמזרח התיכון".

מהו טווח הנסיעה המירבי של רכב המונע בדלק חשמלי?
"הטווח הוא החלק הבעייתי ביותר ברכבים חשמליים. ברכבים המונעים ב'דלק חשמלי', הטווח המירבי בהטענה אחת הוא כ-350 קילומטרים".

כדי להדגים ולבדוק את ההספק והביצועים של רכב חשמלי, המונע במצברי החברה הירושלמית, נערך לו "מבחן חניבעל" - נסיעה במסלול המפורסם בהרי האלפים, שבו עברו המצביא האגדי חניבעל ולוחמיו על גבי פילים, מהעיר שאמבריי בצרפת עד טורינו שבאיטליה. במקום פילים, נעשה הניסוי ברכב מסחרי "מרצדס 410". המסע של חניבעל ארך 15 יום, המרצדס החשמלית גמאה את המרחק בארבע שעות.

"הצילום שנעשה בגובה 2083 מטר מעל פני הים, מוכיח כי הרכב שלנו היה הרכב החשמלי הראשון בעולם, והיחיד עד עתה, שחצה את האלפים", אומר וורטמן בגאווה.

הדלק החשמלי מיועד רק למנועי מכוניות?
"לא בהכרח. משרד ההגנה הגרמני פנה אלינו בהצעה לפתח דלק חשמל עבור מנועי טילי הטורפדו בצוללות של חיל הים שלו".


 

חברת החשמל בודקת


ד"ר דני קוטק, ראש מדור פרוייקטים מחקריים באגף תיכנון, פיתוח וטכנולוגיה בחברת החשמל: "בשלב הראשון אנו מעוניינים לבצע פרוייקט הדגמה, בשיתוף עם חברת 'דלק חשמלי', שיהיה מבוסס על מיתקן מיחזור האבץ שנבנה במפעל בבית שמש.

"תחילה ננסה להפעיל מספר כלי-רכב, ובעזרתם נבחן את כל שלבי מיחזור האבץ וטעינת המצברים, כולל דברים ייחודיים לארצנו, כגון הפעלת מזגן ברכב חשמלי. בגרמניה אין ביקוש רב למזגנים, בגלל מזג האוויר. אך בישראל החמה הם חיוניים.

"השלב הראשון, שלהערכתי יסתיים תוך מספר חודשים, יכלול בחינה של רכבים מסחריים בלבד. בשלב השני נבצע ניסויים באוטובוס חשמלי ציבורי ונבחן את התאמת הטכנולוגיה הזו לתנועה במרכזי הערים.

"המגמה המסתמנת בעולם כיום, היא הקפדה גוברת והולכת על שמירת איכות הסביבה. הרכבים החשמליים ימלאו תפקיד מרכזי, אבל רק בעתיד הרחוק יותר".



אל האסופה ישראל - האדם והמרחב : נושאים נבחרים בגיאוגרפיה3

ביבליוגרפיה:
כותר: תמלא לי בבקשה מחסנית
מחבר: מדרשי, בר-כוכבא
תאריך: יוני-יולי 1997 , גליון 14
שם כתב העת: ירוק כחול לבן : ביטאון פורום המשק והכלכלה למען איכות הסביבה
הוצאה לאור: ביטאון פורום המשק והכלכלה למען איכות הסביבה בישראל
הספרייה הוירטואלית מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית