הסדרי נגישות
עמוד הבית > מדעי הרוח > שפה ושפות > שפה עברית
מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית



תקציר
לאחר שהוכחנו כי עַם ישראל חי, וגם הנְמָלים ובעלי החיים הם עַם נהדר – נוכיח כי גם אבא שלי, המשפחה שלי וקרובי המשפחה שלי הם עַם נהדר עוד על המשמעויות השונות של השם עַם.



סיפורי עמים – חלק ב
מחבר: ירעם נתניהו


בפינה הקודמת הצגנו את משמעות א והעיקרית של השם עַם – אומה, לאום, ועוד 7 משמעויות הקרובות לכך. כעת נדבר על המשמעות השנייה.

משמעות ב

עַם במשמעות קרוב משפחה מופיעה רק במקרא.

נדגים משמעות זו – יעקב אומר לבניו אֲנִי נֶאֱסָף אֶל-עַמִּי קִבְרוּ אֹתִי אֶל-אֲבֹתָי אֶל-הַמְּעָרָה אֲשֶׁר בִּשְׂדֵה עֶפְרוֹן הַחִתִּי (בראשית מט, כט). כוונת יעקב נֶאֱסָף אֶל-עַמִּי שהוא נאסף אל קרובי משפחתו, כמו שמופיע בהמשך הפסוק – אֲבֹתָי.

הוכחות לקשר בין עַם במשמעות משפחה, בית אב ובין אָב אפשר לראות בחילופים בין הביטוי וַיֵּאָסֶף אֶל-עַמָּיו (כגון בראשית כה, ח) הדומה לביטוי נֶאֶסְפוּ אֶל-אֲבוֹתָיו (שופטים ב, י). גם כאן אפשר לראות את הקשר בין עַם ובין אָב – וְהַצְּעִירָה גַם-הִוא יָלְדָה בֵּן וַתִּקְרָא שְׁמוֹ בֶּן-עַמִּי הוּא אֲבִי בְנֵי-עַמּוֹן עַד-הַיּוֹם (בראשית יט, לח).

כמו כן מצאנו כמה שמות פרטיים בעלי אותו משמעות כשהאחד פותח בלשון עַמּי והאחר בלשון אָבִי, כגון עמינדב (שמות ו כג), אבינדב (שמואל א ז, א); עמיאל (במדבר יג, יב), אביאל (שמואל א ט, א).

גם מהשפה הערבית אפשר להוכיח את הקשר בין עַם ובין אָב. בערבית עַמּ = דוֹד, אחי האב; עַמַּה = אחות האם.

במשמעות זו צורת הרבים של עַם היא עַמִּים.

לארכיון



אל האסופה שנת העברית - מקרא3

אל האסופה שנת העברית - אזרחות3

ביבליוגרפיה:
כותר: סיפורי עמים – חלק ב
שם  הפרסום מקורי: אסופת ערכים לשנת השפה העברית
מחבר: נתניהו, ירעם
תאריך: תשע"א , 2010
בעלי זכויות : מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית
הספרייה הוירטואלית מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית