הסדרי נגישות
עמוד הבית > מדעי החברה > גיאוגרפיה > אזורים ומדינות בעולם > אפריקהעמוד הבית > מדעי החברה > גיאוגרפיה > גיאוגרפיה של האדם > גיאוגרפיה יישובית-עירונית
מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


תקציר
על אביג'אן, הגדולה והחשובה שבערי חוף השנהב, מערב אפריקה. אביג'אן שימשה מאז ראשית המאה העשרים כבירת המדינה. בשנת 1983 הועברה הבירה רשמית ליאמוסוקרו, אך למעשה אביג'אן ממשיכה לתפקד גם כיום כבירה. כיצד הפכה אביג'אן למוקד החשוב והיחיד בחוף השנהב? ומה הם הקשיים שעיר כזאת מתמודדת עמם?



אביג'אן שבחוף השנהב – עיר במדינה פחות מפותחת
מחבר: מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית. צוות גיאוגרפיה


אביג'אן היא הגדולה והחשובה שבערי חוף השנהב, מדינה השוכנת במערב אפריקה. זוהי עיר ראשה המונה כ- 3.6 מיליון תושבים, שהם כמחצית מן התושבים העירוניים של חוף השנהב כולה. אביג'אן שימשה מאז ראשית המאה העשרים כבירת המדינה. בשנת 1983 הועברה הבירה רשמית ליאמוסוקרו, עיר הנמצאת במרחק 250 ק"מ מצפון לאביג'אן, וזאת כדי לנסות לפתח את חלקה הצפוני העני של המדינה. אך למעשה, אביג'אן ממשיכה לתפקד גם כיום כבירה – מרבית מוסדות המדינה החשובים עדיין מצויים בה, ומרבית הפעילות הכלכלית המתרחשת בחוף השנהב כולה מרוכזת אף היא באביג'אן.

חוף השנהב היא אמנם מדינה מתפתחת, אך מצבה טוב ממצבן של רבות ממדינות אפריקה. אביג'אן עצמה התפתחה במהירות רבה ויצרה פער גדול בינה לבין שאר חלקי המדינה.

כיצד הפכה אביג'אן למוקד החשוב והיחיד בחוף השנהב? ומה הם הקשיים שעיר כזאת מתמודדת עמם?

יתרונות המיקום של העיר

התפתחותה המהירה של אביג'אן נובעת בראש ובראשונה מהיותה עיר נמל חשובה, ולכך עזרו תנאי המיקום הנוחים שלה: אביג'אן ממוקמת בלגונה גדולה – מפרץ ים רדוד, המופרד מן האוקיינוס האטלנטי הסמוך על ידי סוללה של חול, המגינה עליו מפני הגלים הגבוהים של האוקיינוס. בעבר יכלו להיכנס לנמל רק אוניות קטנות, אך בשנות ה- 50 נחפרה תעלה, המקשרת את הלגונה שאביג'אן יושבת עליה, עם הים; הנמל עצמו הועמק, ומאז גם אוניות גדולות השטות באוקיינוס מסוגלות להיכנס אל הנמל המוגן של העיר .

אביג'אן נהנית גם מעורף חקלאי נרחב, שבו מגדלים בעיקר קקאו, קפה ועץ. את הגידולים הללו מייצאת חוף השנהב אל המדינות שמעבר לים דרך נמל אביג'אן. אביג'אן משמשת מוצא ימי גם למדינות שכנות שאין להן גישה ישירה אל הים.

השפעת השלטון הקולוניאלי הצרפתי על העיר

בשנת 1960, לאחר למעלה מ- 60 שנות שלטון צרפתי, קיבלה חוף השנהב את עצמאותה, אך גם לאחר שהייתה למדינה עצמאית נותרו קשריה עם צרפת הדוקים במיוחד.
עברה הקולוניאלי של חוף השנהב, והקשר המתמשך בינה לבין צרפת, ניכרים היטב באביג'אן: סגנון הבנייה בחלקיה הקולוניאליים, וחלוקת העיר לרבעים עצמאיים, מזכירים את פריס; חברות כלכליות רבות הפועלות בעיר הן חברות צרפתיות; וצרפתים רבים מתגוררים בעיר גם כיום.

השפה הצרפתית היא השפה הרשמית של המדינה – שפת אמצעי התקשורת ושפת הלימוד בבתי הספר. בנוסף לכך, הצרפתית היא גם השפה המשותפת לקבוצות האתניות השונות, כאשר לכל אחת מהן יש גם שפה משלה.

אביג'אן – עיר במדינה מתפתחת עם כמה מאפיינים של עיר מפותחת

לאחר שקיבלה את עצמאותה התרחשה בחוף השנהב התפתחות כלכלית מהירה, ובזכותה כונתה המדינה "הנס האפריקני". ההצלחה בלטה במיוחד בעיר הבירה אביג'אן, שהייתה למשגשגת שבין ערי מערב אפריקה: הנמל הורחב; ברחבי העיר הוקמו מפעלי תעשייה ומערכת כבישים משוכללת; נבנו שכונות יוקרה ובתי מלון מפוארים ובמרכז העיר הוקם מרכז עסקים מודרני וחברות בין-לאומיות פתחו בו משרדים. הבנייה באביג'אן, שלא כמו בערים אחרות באפריקה, הייתה בנייה מתוכננת, והדבר ניכר במבנה העיר. בתנופת הפיתוח של חוף השנהב לקחו חלק מומחים זרים רבים – ביניהם גם חברות ישראליות שונות. בניגוד למדינות רבות באפריקה, חוף השנהב נהנית מיציבות פוליטית, עובדה שתרמה גם היא לתהליכי הפיתוח של אביג'אן.

אביג'אן- מראה כללי של העיר (קרדיט: Y-Voir-Plus)

ההתפתחות הגדולה של העיר הפכה אותה למקום המושך אליו מהגרים רבים. כיום כמעט מחצית מתושבי העיר הם מהגרים – חלק מהם הגיעו מן הכפרים שברחבי המדינה, וחלק אחר מן המדינות השכנות: בורקינה פסו, מאלי, גאנה, גינאה וליבריה, שהן מן העניות שבמדינות העולם. כתוצאה מן ההגירה הגדולה אליה, גדלה אביג'אן בקצב מדהים.

לצד המאפיינים המודרניים באביג'אן, יש גם בה – כמו בכל עיר במדינה מתפתחת – פערים גדולים וניגודים חריפים: רבים מתושביה חיים בתנאים של עוני ומצוקה, ורק מיעוטם עשירים. הניגוד בולט גם בנופה של העיר – לצד גורדי השחקים המרשימים משתרעים משכנות עוני שתושביהם חיים בבקתות דלות. לצד כבישים מודרניים של 6 נתיבים מצויות בעיר דרכי עפר בוציות; ולעומת תושבים המועסקים במשרדים מפוארים, כמחצית מן העובדים בעיר שורדים הודות לעבודות מזדמנות כגון רוכלות, סבלות וכדומה. קשה במיוחד הוא מצבם של המהגרים החדשים הממשיכים להגיע אל העיר.

במע"ר של אביג'אן מצויים גורדי שחקים רבים המתנשאים לגובה רב, חנויות יוקרה גדולות, ומסעדות רבות ההומות מאדם. (קרדיט: Y-Voir-Plus)

יופוגון - שכונת עוני באביג'אן (קרדיט: Stefan Meisel)

אביג'אן נקלעת למשבר ומחפשת דרכים להיחלץ ממנו

התבססות של מדינה על ענף כלכלי אחד אופיינית למדינות מתפתחות רבות. התלות בענף כלכלי אחד מהווה סכנה, מפני שאם מתחולל משבר באותו ענף, המדינה כולה עלולה להיקלע למשבר כלכלי. ואכן, כך קרה בחוף השנהב בשנות ה- 80: בעקבות ירידה חדה של מחירי הקפה והקקאו בשוקי העולם, ירדו מאוד הכנסותיה של חוף השנהב; ומדינה זאת, שכלכלתה התבססה על גידול קפה וקקאו לשם יצוא – נקלעה למשבר כלכלי קשה.

המשבר החריף פגע לא רק בתושבי הכפרים המגדלים את המוצרים החקלאיים. הוא פגע קשות גם באביג'אן – עיר אשר מרבית התוצרת החקלאית של חוף השנהב מיוצאת דרך הנמל שלה, ותעשיות רבות הקיימות בה הן תעשיות מזון המבוססות על תוצרת חקלאית. התוצאה הייתה קשה: רמת החיים של רבים מתושבי העיר ירדה בעוד מספר תושביה המשיך לגדול, ורבים מתהליכי הפיתוח בעיר נעצרו.

כדי להתגבר על המשבר נקטה חוף השנהב בפעולות שונות, כגון הכנסת גידולים חדשים, וזאת כדי למנוע תלות בגידולים בודדים. כתוצאה מפעולות אלה חלה בשנים האחרונות בחוף השנהב בכלל, ובאביג'אן בפרט, התאוששות מהירה. הדבר ניכר בעלייה גדולה במספר כלי הרכב הנוסעים בכבישי העיר, בסלילה של כבישים חדשים, בהקמת קווי טלפון ברחבי העיר, ובניקיונה של העיר. גם הפעילות המסחרית בעיר מתרחבת: נפתחות בה מסעדות חדשות, הקניון הראשון נפתח גם הוא זה מכבר, משקיעים זרים רבים בוחרים להשקיע בעיר, ומספר המהגרים אליה הולך וגדל. אמנם ממשלת חוף השנהב עושה מאמצים רבים להקטין את ההגירה אל העיר על ידי חיזוק האזורים הכפריים, אולם הצלחתם של מאמצים אלה חלקית, וההגירה אל העיר נמשכת.

רשמי סיור בעיר

"כשאתה מהלך ברחובות העיר האנשים כל הזמן מבקשים כסף, מתחננים למתנות, מנסים למכור לנו דבר-מה או מציעים את עצמם לשמש כמורי דרך... השוק, שבו נהוג להתמקח על מחיר המוצרים, הומה אדם ועמוס במראות ססגוניים: פירות, ירקות, תבלינים, כלי בית, ומיגוון רחב של מוצרים אקזוטיים.
אך לשוק יש גם צד אחר: בשר תלוי שזבובים רבים חגים סביבו ובורות ביוב פתוחים – תנאים נוחים להתפשטות כולרה. בכל מקום אפשר לראות נשים מהלכות בגו זקוף כשהן נושאות על ראשיהן משאות כבדים.
רחובות העיר אף הם שוקקים ומלאי פעילות – דוכני מזון שבהם נמכרות ארוחות מבושלות, רוכלים המוכרים מכל הבא ליד, אנשים הנחים את מנוחת הצהריים לצד העצים, ומאחר שבמקום חסרים שירותים ציבוריים, התושבים גם משתינים ברחוב."



אל האסופה אנשים ויישובים3

ביבליוגרפיה:
כותר: אביג'אן שבחוף השנהב – עיר במדינה פחות מפותחת
שם  הפרסום מקורי: אנשים ויישובים
מחבר: מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית. צוות גיאוגרפיה
תאריך: 2007
בעלי זכויות : מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית
הוצאה לאור: מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית
הערות: 1. חקרי מקרה שעודכנו מתוך הספרים: "אנשים במרחב" ו"יישובים במרחב", ומלווים את הספר "אנשים ויישובים".
הספרייה הוירטואלית מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית