הסדרי נגישות
עמוד הבית > מדעי החברה > גיאוגרפיה > גיאוגרפיה של האדם > גיאוגרפיה יישובית-עירוניתעמוד הבית > מדעי החברה > גיאוגרפיה > אזורים ומדינות בעולם > אסיה
מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


תקציר
על טויוטה סיטי השוכנת במרכזו של האי המרכזי של יפן, הונשו. טויוטה היא כיום אחת מערי התעשייה החשובות ביפן, והיקף הייצור בה הוא השני בגודלו במדינה. טויוטה מפורסמת בזכות תעשיית המכוניות הענפה שלה, ובעיקר בזכות העובדה שבעיר ממוקמים המפעלים הראשיים של חברת "טויוטה" – יצרנית המכוניות הגדולה ביפן והשלישית בעולם כולו. כיצד הפכה טויוטה ל"עיר המכוניות"?



טויוטה – עיר המתמחה בתעשיית המכוניות
מחבר: מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית. צוות גיאוגרפיה


טויוטה סיטי שוכנת במרכזו של האי המרכזי של יפן, "הונשו", לא הרחק מהעיר נגויה. זוהי עיר קטנה יחסית – מתגוררים בה למעלה מ-410,000 תושבים.

טויוטה סיטי כעיר תעשיית המכוניות

טויוטה- מרכז העיר
באדיבות: Jeff A. Boyd

טויוטה היא כיום אחת מערי התעשייה החשובות ביפן, והיקף הייצור בה הוא השני בגודלו במדינה (לאחר טוקיו, עיר הבירה). בניגוד לערי תעשייה רבות, שקשה להצביע על ענף תעשייה מרכזי בהן, טויוטה מפורסמת בזכות תעשיית המכוניות הענפה שלה, ובעיקר בזכות העובדה שבעיר ממוקמים המפעלים הראשיים של חברת "טויווטה" – יצרנית המכוניות הגדולה ביפן והשלישית בעולם כולו. כיצד הפכה טויוטה ל"עיר המכוניות"?

בעבר הייתה טויוטה עיר קטנה בשם "קורומו" והיא שימשה כמרכז לשיווק תולעי משי. בשנות ה-30 ירד הביקוש למשי בעולם, והדבר פגע בעיר ובפרנסתם של תושביה. אחת החברות בעיר, חברת טויוטה, שעסקה עד אותה תקופה בייצור נולים (מכונות אריגה), עברה לעסוק בייצור מכוניות, ובשנת 1937 הוקם בקורומו מפעל המכוניות הראשון. הבחירה בעיר זאת נעשתה בגלל יתרונות המיקום שלה: קירבתה לנגויה, שהייתה עיר תעשייה חשובה; קירבתה למסילות ברזל שבאמצעותן היה אפשר להוביל אל העיר חומרי גלם; והימצאותם של חקלאים רבים בסביבה – אנשים שיכלו לשמש ככוח עבודה.

מפעל טויוטה, שנהרס בעת מלחמת העולם השנייה, נבנה מחדש לאחר המלחמה כמפעל מודרני. הייצור בו הלך וגדל, ועם הזמן הפכה העיר למרכז תעשייתי חשוב. עם התפתחות התעשייה בעיר השתנו גם הנוף העירוני וחיי התושבים.

תושבי העיר עברו בהדרגה מעיסוק בחקלאות לעיסוק בתעשייה, והצטרפו אליהם מהגרים שהגיעו מכל רחבי יפן.

השינוי בתעסוקה בעיר
מקור: Ministry Of Internal Affairs and Communications, 2006

השינוי בתעסוקה בעיר בא לידי ביטוי גם בהחלפת שמה מקורומו לטויוטה, על שם מפעל המכוניות. באותה תקופה אוכלוסייתה של העיר הלכה וגדלה, ובאמצע שנות ה-60 התרחשה בה תנופת בנייה רחבה.

בהדרגה סופחו אל העיר כפרים ועיירות סמוכים, ושטחה גם הוא הלך וגדל.

כיום טויוטה ידועה כ"עיר המכוניות" בגלל מספרם הרב של מפעלי הרכב המצויים בעיר, בגלל האחוז הגבוה של תושבי העיר שעובד בהם, ובגלל השטח הנרחב שהם תופסים בעיר והשפעתם הרבה על החיים בעיר.

מרכזיותה של תעשיית המכוניות בעיר

בעיר יש 12 מפעלים השייכים לחברת "טויוטה", ולכל אחד מהם התמחות שונה: בחלקם מייצרים חלקי רכב, בחלקם מרכיבים את המכוניות, ובחלקם מבצעים מחקר ופיתוח. מלבד המפעלים שבבעלות חברת טויוטה, מצויים בעיר מאות מפעלים המייצרים חלקי מכוניות ומספקים אותם למפעלי טויוטה. בעיר הסמוכה, טוקאי, הוקם נמל מיוחד ודרכו מייצאים את המכוניות לכל העולם.

השפעתה של תעשיית הרכב על העיר ניכרת בכל תחום: רבים מתושבי העיר תלויים בחברת טויוטה לפרנסתם; המיסים שהחברה משלמת מהווים כמחצית מן ההכנסות של העירייה; והחברה משקיעה בפיתוח שירותי ציבור בעיר (כך לדוגמה היא הקימה בית חולים גדול).

תעשיית המכוניות היא תעשייה מודרנית, עתירת ידע. חלק ניכר מתהליכי הייצור מתבצע על ידי רובוטים, ללא מגע יד אדם, והמפעלים עצמם כמעט שאינם מזהמים את הסביבה.

בעיר קיימת גם מודעות רבה לאיכות הסביבה: יש בה יערות רבים, גנים ושטחים פתוחים, והעירייה פועלת לטיהור הנהר החוצה את העיר.



אל האסופה אנשים ויישובים3

ביבליוגרפיה:
כותר: טויוטה – עיר המתמחה בתעשיית המכוניות
שם  הפרסום מקורי: אנשים ויישובים
מחבר: מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית. צוות גיאוגרפיה
תאריך: 2007
בעלי זכויות : מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית
הוצאה לאור: מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית
הערות: 1. חקרי מקרה שעודכנו מתוך הספרים: "אנשים במרחב" ו"יישובים במרחב", ומלווים את הספר "אנשים ויישובים".
הספרייה הוירטואלית מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית