הסדרי נגישות
עמוד הבית > מדעי החברה > גיאוגרפיה > גיאוגרפיה של האדם > גיאוגרפיה יישובית-עירוניתעמוד הבית > מדעי החברה > גיאוגרפיה > אזורים ומדינות בעולם > אסיה
מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


תקציר
על מטרופולין טוקיו השוכנת לאורך מפרץ טוקיו, בחופה המזרחי של יפן. זוהי מטרופולין מהגדולות בעולם. טוקיו היא בירת יפן – והיא גם המרכז הפוליטי, הכלכלי והתרבותי של המדינה. כיצד התפתחה מטרופולין טוקיו וכיצד חיים בעיר ענק שכזאת?



טוקיו – מטרופולין גדולה
מחבר: מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית. צוות גיאוגרפיה


מטרופולין טוקיו שוכנת לאורך מפרץ טוקיו, בחופה המזרחי של יפן .

מטרופולין טוקיו

זוהי מטרופולין מהגדולות בעולם – חיים בה כ- 29 מיליון תושבים, שהם כרבע מאוכלוסיית יפן, על פני כ- 14,000 קמ"ר. במטרופולין מצויים יישובים רבים, בגדלים שונים. בטוקיו, העיר המרכזית של המטרופולין, מתגוררים כ-12.5 מיליון תושבים.

טוקיו היא בירת יפן – והיא גם המרכז הפוליטי, הכלכלי והתרבותי של המדינה. כיצד התפתחה מטרופולין טוקיו וכיצד חיים בעיר ענק שכזאת?

מעיירות דייגים קטנה, למטרופולין גדולה

ראשיתה של טוקיו בעיירת דייגם קטנה ושמה אדו, ששכנה במקום שבו נשפך נהר סומידה אל מפרץ טוקיו. במשך מאות שנים היה האזור מרוחק ממוקדי השלטון של המדינה, ובעיקר מקיוטו, מקום מושבו של קיסר יפן. במאה ה-17 השתלט על המדינה מנהיג צבאי שתוארו "שוגון", והוא הפך את אדו למרכז שלטוני ומינהלי ולמקום מגוריה של האצולה הצבאית של יפן. לפי הוראתו נדרשו שליטי המחוזות השונים של המדינה לגור בעיר שישה חודשים בכל שנה, או שנה אחת מתוך שנתיים, ומשפחותיהם חויבו לגור בה דרך קבע.

בעקבות זאת נמשכו אל העיר סוחרים ובעלי מלאכה, והתפתחו דרכי התחבורה בינה לבין שאר חלקי המדינה. בתחילת המאה ה- 18 כבר התגוררו באדו כמיליון תושבים והיא הייתה הגדולה בערי העולם באותה תקופה. מבצרו של השוגון ניצב במרכז העיר, ובדומה לערים יפניות אחרות לא היו לעיר חומות. חלק מן הרבעים בעיר נקראו על שם בעלי המלאכה שהתגוררו בהם: "רובע הדייגים", "רובע המשי", "רובע נפחי הברזל" וכדומה. התנועה בעיר התנהלה בעיקר ברגל, והאנשים החשובים נישאו על גבי אפיריונים. במאה ה- 19, בעקבות פתיחתה של יפן למערב, החלו להשתמש בכרכרות, ולפיכך הורחבו הדרכים הראשיות. ואולם מרבית רחובותיה של העיר נותרו צרים, וכדי לנוע בהם המציאו היפנים את הריקשה – כרכרה קלה ולה שני גלגלים, המובלת בידי אדם.

באותה תקופה חלו ביפן שינויים חשובים שהשפיעו על התפתחות העיר והמטרופולין: בשנת 1868 הסתיים שלטון השוגונים, והקיסר, ששב לשלוט במדינה באופן רשמי, הועבר מקיוטו שבמערב המדינה אל אדו. הוא התיישב במבצרו של השוגון והעיר החליפה את שמה לטוקיו, שם שפירושו ביפנית "הבירה המזרחית". בתקופה ההיא החלה התעשייה ביפן להתפתח במהירות רבה, וטוקיו הפכה למרכז גדול של תעשייה כבדה. בתי החרושת הרבים שנבנו בעיר משכו אליה מהגרים מכל רחבי המדינה, ואוכלוסייתה הלכה וגדלה. חידושים בתחבורה זירזו גם הם את התפתחות המטרופולין: יפן, שבמשך מאות שנים הייתה סגורה ומנותקת משאר חלקי העולם, החלה לקיים קשרי מסחר עם מדינות אחרות, ומדרום לטוקיו התפתחה עיר נמל חדשה – יוקוהמה. בין שתי הערים הופעל קו רכבת, ולאורכו התמקמו מפעלים שונים ותושבים רבים. כך התרחב השטח הבנוי של טוקיו דרומה, ומעמדה של העיר כמרכז מסחרי הלך והתחזק.

בהדרגה נוספו עוד מסילות ברזל וכבישים שקישרו את טוקיו עם סביבתה הקרובה והעיר הלכה וגדלה. עיירות קטנות ויישובים כפריים שנמצאו לאורך צירי התחבורה הראשיים, גם הם הלכו והתפתחו, וסביב העיר החלה להיווצר המטרופולין.

טוקיו ויוקוהמה נהרסו כמעט כליל עקב רעידת אדמה חזקה שפקדה את האזור בשנת 1923. עיקר ההרס נגרם מן השרפות הרבות שפרצו ברחבי העיר, שכן מרבית הבתים היו בנויים מעץ. לאחר האסון שופצה העיר קיבלה חזות מודרנית – נבנו בה שדרות רחבות ובניינים רבי קומות, והוקמה רכבת תחתית. ואולם חלקים נרחבים בעיר שמרו על אופיים המסורתי. בתקופת מלחמת העולם השנייה נהרסה העיר שוב, והפעם מהפצצות הצבא האמריקני. היא שוקמה לאחר המלחמה, והשיקום נעשה לפי המבנה הקודם של העיר. לפיכך, לצד השדרות הרחבות יש בעיר עד היום גם רחובות רבים צרים מאוד וללא מדרכות.

בשנים שלאחר המלחמה התרחשה ביפן התפתחות כלכלית מהירה, ובעקבות זאת העיר הלכה וגדלה. ההכנות לקראת המשחקים האולימפיים, שנערכו בעיר בשנת 1964, הביאו לטוקיו תנופת פיתוח גדולה שכללה סלילת כבישים עיליים רבים והפעלת רכבת בין טוקיו לאוסקה – ה"שינקנסן" – שהייתה הרכבת המהירה בעולם באותה תקופה.

התפתחותה המהירה של טוקיו הביאה להתפתחות המטרופולין סביבה – התפתחות הנמשכת גם בימינו.

אוכלוסיית המטרופולין גדלה, בעיקר כתוצאה מהגירה של כפריים רבים מכל רחבי יפן. והתעשייה הכבדה, שהייתה הבסיס להתפתחות העיר, הועברה מן העיר המרכזית לשאר חלקי המטרופולין.

לצד התעשייה התפתח בעיר ענף השירותים, וכיום טוקיו היא אחד המרכזים הכלכליים והפיננסיים החשובים בעולם: בעיר פועלים המשרדים הראשיים של מרבית החברות והבנקים הגדולים במדינה, המשרדים של חברות בין-לאומיות רבות וכן אחת הבורסות החשובות בעולם. גופים כלכליים אלה שוכנים במרכז העיר, במגדלי משרדים מודרניים. יחד עם עיר הנמל הגדולה במדינה – יוקוהמה, מטרופולין טוקיו היא גם המרכז המסחרי הגדול ביותר ביפן: סחורות מכל רחבי המדינה והעולם מגיעות אליה ומועברות דרכה למקומות אחרים. ומכיוון שטוקיו היא בירת יפן, ממוקמים בה כל מוסדות הממשלה והחברות הלאומיות, שגרירויות של מדינות זרות וכדומה.

טוקיו מראה כללי
באדיבות: David Gutierrez, London

זאת ועוד: טוקיו היא גם מרכז אקדמי חשוב, וכמחצית מהסטודנטים ביפן לומדים בתחומיה. כל אלה מושכים אל העיר עוד ועוד פעילות כלכלית, עוד ועוד תושבים, והמטרופולין הולכת וגדלה.

ומאחר שיוקוהמה הסמוכה גדלה גם היא, שתי הערים מהוות כיום רצף עירוני אחד גדול – מטרופולין טוקיו-יוקוהמה.

איך מטרופולין גדולה שכזאת מצליחה לתפקד ביעילות ולספק למיליוני תושביה שירותים חיוניים? הדבר אינו פשוט כלל וכלל. כדי לספק תשתיות, לאפשר תנועה שוטפת של אנשים וסחורות ולשמור על איכות הסביבה, צריך להיות תיאום בין הרשויות השונות הפועלות במטרופולין. לשם כך הוקמה בטוקיו עיריית-גג שתפקידה לטפל בנושאים המשותפים למרחב כולו – התקנת מערכות מים וביוב ותחזוקתן, תכנון ובקרה של מערכות התחבורה, דאגה לניקיון המטרופולין ולשטחים הפתוחים ועוד.

אחד התחומים החשובים שעיריית-הגג מטפלת בהם הוא תכנון התחבורה. ואמנם, התחבורה הציבורית של טוקיו, ובמיוחד מערכת הרכבות המסועפת שלה העוברת מתחת ומעל לפני האדמה, היא מן המפותחות בעולם. מערכת הרכבות המשוכללת מסיעה מדי יום מיליוני נוסעים ומקשרת בין יישובי המטרופולין, שבהם מרבית התושבים מתגוררים, ובין טוקיו, שבה מרבית התושבים עובדים.

ככל שהמטרופולין גדלה, כן גדל המרחק שעוברים מדי יום תושבי הפרוורים היוממים אל העיר. רבים מתושבי המטרופולין נוסעים לעבודתם ברכבת, ורבים אחרים משתמשים במכונית. התנועה ברחבי המטרופולין, ובפרט בכבישים המובילים מן הפרוורים אל העיר המרכזית, עמוסה מאוד, ופקקי התנועה רבים. כדי לייעל את תנועת המכוניות בעיר הוקם בטוקיו מרכז בקרת תנועה, מהמשוכללים בעולם, העוקב אחר התנועה בכבישי המטרופולין ודואג לזרימתה השוטפת .

לחיות במטרופולין טוקיו

תושבי מטרופולין טוקיו סובלים אמנם מן הצפיפות הרבה המאפיינת את המטרופולין, אך הם גם נהנים מן היתרונות הרבים שיש לחיים בעיר גדולה כל כך. נבחן כמה מאפיינים של החיים בעיר זאת.

טוקיו – מן הערים הצפופות בעולם. אנשים רבים מאוד רוצים להתגורר בטוקיו, אך שטחה של העיר מצומצם ולפיכך מחירי הקרקע בעיר גבוהים ביותר והבנייה בה צפופה.
בהשוואה למדינות מפותחות אחרות, הדירות בטוקיו קטנות מאוד ויקרות מאוד ורבים מתושבי העיר שאינם מסוגלים לרכוש דירות מתגוררים בדירות שכורות.

צפיפות המגורים בעיר
באדיבות: Peter Hamza

בפרוורי טוקיו - רבים מהתושבים מתגוררים בבתי דירות ובהם דירות קטנות רבות, כדוגמת בית הדירות שבתמונה.

כדי לנצל את הקרקע המועטה והיקרה של טוקיו, בונים לגובה ומנצלים את השטח ניצול מרבי, לדוגמה: בונים מגרשי אימון רב-קומתיים לגולף, מנחתים למסוקים וברכות על גגות הבתים, חניונים ממוחשבים רבי קומות ועוד. וכדי להגדיל את שטחה של העיר מייבשים שטחים נרחבים מן הים במפרץ טוקיו, ובאזור זה מתרחשת תנופת פיתוח גדולה.

ייבוש מפרץ טוקיו
קרקע מיובשת במפרץ טוקיו, לצורך פיתוח
באדיבות: Bethany Weeks

הביקוש הגדול לקרקע בתחומי המטרופולין, ובעיקר בעיר המרכזית, הביא לכך שהשטחים הפתוחים – שטחי יערות וגנים – הלכו והצטמצמו. בשנים האחרונות גוברת המודעות לחשיבותם של השטחים הפתוחים, ולכן אזורים שעדיין נותרו בהם יערות טבעיים, מוכרזים כאזורים ירוקים שהבנייה בהם אסורה.

הצפיפות הרבה מורגשת היטב גם בתחום התחבורה – המחסור במקומות חניה גדול, ועומס התנועה כבד. הצפיפות בולטת במיוחד ברכבת התחתית – בבוקר, כשתושבי המטרופולין נוסעים לעבודתם, ובערב, כשהם שבים לביתם.

בשעות אלה תחנות הרכבת של העיר הן מן המקומות העמוסים ביותר בעולם.
התחבורה הצפופה בעיר מחייבת את השלטונות לנקוט אמצעים שונים כדי שהעיר לא "תיסתם" לגמרי. לדוגמה: תושב העיר הרוצה לקנות רכב, צריך להציג בפני הרשויות אישור שיש לו מקום חניה. מי שאין לו חניה צמודה לבית, כמו מרבית תושבי העיר, נדרש לשכור מקום חניה שמחירו גבוה מאוד, דבר המקטין את מספר כלי הרכב בעיר.

על אף הצפיפות הרבה שבעיר – האיפוק, המשמעת והנימוס של היפנים מסייעים לתפקודה התקין של המטרופולין: התושבים אינם נדחפים, הם ממתינים בסבלנות לתורם ופועלים בהתאם להוראות הניתנות בכל מקום ומקום.

טוקיו – עיר שוקקת חיים. מכיוון שטוקיו היא עיר ענקית, יש בה מיגוון רחב של מקומות עבודה ומתנהלים בה חיים עירוניים תוססים. המשרדים הראשיים של הגופים הכלכליים, המינהליים, האקדמיים והתרבותיים המצויים בעיר, וכן החברות עתירות הידע – כל אלה מזמנים משרות יוקרתיות בשכר גבוה. אולם לא פחות מן ההזדמנויות שיש בטוקיו להרוויח כסף, יש בה אפשרויות רבות גם להוציא אותו. ואמנם, הבילוי החביב על היפני המסיים יום עבודה ארוך, הוא הקניות: בעיר מצויים מרכזי קניות ענקיים ובהם מיגוון עצום של מוצרים בכל תחום שהוא. איכות המוצרים גבוהה, וכך גם מחיריהם.

העיר השוקקת פעילות בשעות היום, אינה נרגעת בשעות הערב. אזורים המשמשים במהלך היום כאזורי מסחר הופכים בשעות הלילה לאזורי בילוי נוצצים. חיי הלילה של טוקיו הם מן המפורסמים בעולם: המוני עובדים מגיעים לאחר יום עבודה ארוך אל אלפי המסעדות והמועדונים שבעיר כדי לשתות בצוותא, ומופעים רבים מתקיימים בעיר מדי ערב.

מרכז טוקיו בלילה
באדיבות: Stefan Meisel

תושבי טוקיו, והתיירים הרבים המבקרים בה, אינם חוששים להסתובב ברחובות העיר בשעות הלילה, שכן רמת הפשע בעיר זאת היא מן הנמוכות בעולם. בכל שכונה מצויה תחנת משטרה קטנה, המאוישת בכל שעות היממה. השוטרים בתחנה אחראים לסדר ולביטחון בשכונה, ומכיוון שבעיר ענק זאת אין ציון מדויק של כתובות, הם מסייעים לאנשים למצוא כתובות.

טוקיו – עיר של ניגודים. מאחר שטוקיו היא העיר הגדולה והחשובה ביפן, חידושים רבים המגיעים למדינה זאת מן המערב נקלטים תחילה בעיר. לפיכך אפשר למצוא בה ניגודים רבים הנובעים מן הערבוב בין ישן לחדש, בין מסורתי למודרני, בין יפני למערבי. יש בה בתי עץ נמוכים וישנים לצד גורדי שחקים מודרניים, כבישים עיליים החולפים מעל סמטאות צרות, ארכיטקטורה מודרנית לצד בנייה מסורתית, בתי כל-בו מן הגדולים והמפוארים בעולם ליד חנויות משפחתיות קטנות, מקדשים עתיקים לצד מרכזי בידור מודרניים, מסעדות יפניות לצד רשתות מזון מהיר ועוד.

העיר טוקיו והמטרופולין סביבה ממשיכות לגדול. גם אזורי המטרופולין האחרים ביפן גדלים, וכך מתפתחת בחלקה המזרחי של יפן מגלופוליס הכוללת 3 ריכוזים גדולים: מטרופולין טוקיו, מטרופולין נגויה, והמטרופולין המתפתחת סביב הערים קיוטו-אוסקה-קובה. במגלופוליס הזאת מתגוררים כבר כיום למעלה ממחצית מתושבי יפן, ומערכת תחבורה מפותחת ומודרנית מאפשרת להם לנוע במהירות ממקום למקום. שמה של המגלופוליס – טוקאידו, על שם דרך הים העתיקה שלכאורה מתפשטת.



אל האסופה אנשים ויישובים3

ביבליוגרפיה:
כותר: טוקיו – מטרופולין גדולה
שם  הפרסום מקורי: אנשים ויישובים
מחבר: מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית. צוות גיאוגרפיה
תאריך: 2007
בעלי זכויות : מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית
הוצאה לאור: מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית
הערות: 1. חקרי מקרה שעודכנו מתוך הספרים: "אנשים במרחב" ו"יישובים במרחב", ומלווים את הספר "אנשים ויישובים".
הספרייה הוירטואלית מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית