הסדרי נגישות
עמוד הבית > מדעי הרוח > היסטוריה > שואה > אנטישמיות וגזענות > אנטישמיות כלליתעמוד הבית > מדעי הרוח > היסטוריה > שואה > גטו ובידוד > מערב אירופה
יד ושם - רשות הזכרון לשואה ולגבורה



תקציר
תמצית חוקי הגזע באיטליה הפשיסטית כפי שהתקבלו ע"י המועצה הפשיסטית הגדולה של איטליה ב- 6 באוקטובר 1938.



חוקי הגזע באיטליה הפשיסטית, 1938
מחבר: מאיר מיכאליס


פריט זה הוא חלק ממאגר מידע בנושא השואה שהוקם בשיתוף: בית הספר המרכזי להוראת השואה ומטח.

חוקי הגזע באיטליה הפשיסטית, 1938

ב- 6 באוקטובר 1938 התכנסה המועצה הפשיסטית הגדולה של איטליה וקבלה שורה של החלטות בענין הגזע. להלן תמציתן:

(01) הצורך בנקיטת אמצעים אנטי-יהודיים. נקיטת אמצעים נגד העם היהודי איננה אלא תוצאה הגיונית של המדיניות הגזענית שנקט הפשיזם מאז המסע על רומא, וגם השלכה הגיונית של איסור נישואי התערובת שהוטל באפריקה לאחר מלחמת אתיופיה. הבעיה היהודית איננה אלא היבט פנימי של בעיה גזעית כללית, שכיבוש האימפריה עשה אותה חריפה יותר.

(2) נישואי תערובת. (א) האיטלקים אינם רשאים להתחתן עם בני חם, שם או גזעים לא אריים אחרים; (ב) עובדי מדינה, אזרחים או אנשי צבא, אינם רשאים לשאת נשים זרות, יהיה גזען אשר יהיה; (ג) נישואי איטלקים, גברים כנשים, עם נוכרים, ואפילו ממוצא ארי, טעונים רשיון ממשרד הפנים; (ד) הצעדים שיינקטו נגד אזרחים איטלקיים המשפילים את יוקרת הגזע באימפריה יוחמרו.

(3) גירוש היהודים הזרים מאיטליה. נוסף על מקרים מסופקים, שלגביהם תפסוק ועדה של משרד הפנים, לא יגורשו מאיטליה היהודים הזרים שגילם יותר מ- 65 שנה או כאלה שנישאו לאזרחים איטלקיים לפני 1 באוקטובר 1938.

(4) הגדרת המושג "גזע יהודי". ייחשבו לבני הגזע היהודי: (א) אלה שנולדו משני הורים יהודים; (ב) אלה שנולדו מאב יהודי ואם נוכריה (ארית); (ג) אלה שנולדו מנישואי תערובת והמאמינים בדת היהודית (אבל לא אלה שבתאריך 1 באוקטובר 1938 היו שייכים לדת אחרת).

(5) פטור מהפליה. למעט המורים מכל דרגה וסוג, שום הפליה גזעית לא תחול על יהודים בעלי אזרחות איטלקית המשתייכים למשפחות של: (א) אנשים שמתו, שהתנדבו לשירות צבאי, או שקיבלו עיטורים צבאיים במלחמת העולם הראשונה או במלחמות לוב, אתיופיה וספרד; ב) אנשים שנהרגו או שנפצעו במאבק למען הפשיזם או הצטרפו למפלגה בשנים שבין 1919 ל- 1922 או במחצית השנייה של שנת 1924 כלומר, לאחר רצח מטיאוטי, או שהיו חברי ליגיונות פיומה של ד'אנונציו; (ג) אנשים בעלי מעלות יוצאות מן הכלל שתאשר ועדה מיוחדת.

(6) מצבם של יתר יהודי איטליה. עד שיתקבלו חוקים נוספים בדבר השגת האזרחות האיטלקית, היהודים שאינם כלולים בסעיף (5) אינם רשאים (א) להיות חברים במפלגה הפשיסטית; (ב) להיות הבעלים או המנהלים של מפעלים המעסיקים מאה עובדים או יותר; (ג) להיות בעלים של יותר מ- 50 נקטרים קרקע; (ד) לשרת בצבא בימי שלום או בימי מלחמה. פעילותם המקצועית של יהודים אלה תוסדר בחוקים שיאושרו בעתיד.

(7) הוראות כלליות. (א) יהודים שיסולקו ממשרותיהם הציבוריות יהיו בעלי זכויות רגילות לגימלאות; (ב) כל צורה של הפעלת לחץ על יהודים כדי להביא אותם להמיר את דתם תיענש בתקיפות; (ג) לא יחול שום שינוי בכל הנוגע לחופש הפולחן ולפעילותן של הקהילות היהודיות על פי החוק הקיים; (ד) תותר הקמת בתי ספר יהודים, יסודיים ותיכוניים.

(8) הגירת יהודים לאתיופיה. אפשר שיוחלט להתיר "הגירה מבוקרת" של יהודים אירופיים לאי אלה אזורים באתיופיה, בין היתר כדי להפנות את ההגירה היהודית מפלשתינה. אולם אפשרות זו, יחד עם יתר התנאים שיהיה צורך לקבוע לגבי היהודים, תהיה מותנית בעמדה שתנקוט היהדות כלפי איטליה הפשיסטית. בהקשר זה מציינת המועצה הגדולה של הפשיזם, שהיהדות העולמית היתה "בלי יוצא מן הכלל עוינת" לפשיזם, ושכל הכוחות האנטי פשיסטיים "מונהגים בידי אלמנטים יהודיים".

 

לקריאה נוספת:
איטליה
הנהגת יהודי איטליה בשנות השלטון הפשיסטי והשואה
מעדותה של אדית אטלינגר על יום השחרור באיטליה

באתר יד ושם:
מקורות רשמיים נוספים בנושא גטו ובידוד
חומרי עזר לכתיבת עבודות חקר בנושא גטו ובידוד
מבחר חומרים בנושא גטו ובידוד



אל האסופה גטו ובידוד3

אל האסופה אנטישמיות וגזענות3

ביבליוגרפיה:
כותר: חוקי הגזע באיטליה הפשיסטית, 1938
שם  הספר: מוסוליני והיהודים : היחסים בין גרמניה לאיטליה ומדיניות הגזע הפשיסטית, 1922-1945
מחבר: מיכאליס, מאיר
תאריך: 1990
בעלי זכויות : יד ושם - רשות הזכרון לשואה ולגבורה
הוצאה לאור: יד ושם - רשות הזכרון לשואה ולגבורה
הספרייה הוירטואלית מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית